InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Zonnen of de zon vermijden?

Zonnen of de zon vermijden?

Zonnen of de zon vermijden? De zon is heerlijk en de zon kan destructief zijn en met name die destructieve kant wordt gedurende de zomermaanden natuurlijk erg nadrukkelijk belicht. Logisch ook, want huidkanker krijgen van te veel zon – en we weten dat dit een reële mogelijkheid is – is geen pretje. Echter, is de angst die ingeboezemd wordt wel helemaal terecht?

Zonnen of toch maar niet?

Dat uitgebreid gaan liggen bakken in de zon niet echt goed is, is niets nieuws. Als je al zo uitgebreid de zon in gaat, gebruik dan minimaal een goede beschermingsfactor en wissel zon en schaduw, zee (of even naar binnen) regelmatig af met het smeren van zonnebrandcrème. Zeker als je het water is gaat, verdwijnt je bescherming snel.

Bron: Greyerbaby / PixabayBron: Greyerbaby / Pixabay
Nuanceren
Dat we de zon beter zoveel als mogelijk kunnen vermijden, wat ook nog al eens wordt geadviseerd, wordt inmiddels weer bestreden door enkele artsen. Er wordt een beeld over de zon gecreëerd, wat niet reëel is en er wordt de mens angst ingeboezemd voor de zon.

Als je echter gaat zonnen en je blijft je hersenen gebruiken, dan is er niet zoveel aan de hand. Maar we vergeten te smeren of hebben geen zin in smeren. Als we dat maar lang genoeg doen kan dit, bij veelvuldig de zon, inderdaad tot problemen leiden. Huidkanker* neemt dan ook behoorlijk toe en logisch dat we waarschuwingen krijgen, alleen gaan die waarschuwingen zover dat mensen soms bang worden en dat vinden enkele onderzoekers te ver gaan.

* Volgens onderzoeken is rum 90% van het aantal gevallen van huidkanker relatief onschuldig en makkelijk te behandelen. Een kleine groep heeft een zwaardere ingreep nodig, 1,5% overlijdt.

Zonlicht doet goed

Dat zonlicht ook zoveel goed doet, wordt vervolgens onterecht (en misschien onbedoeld) naar de achtergrond geschoven en negeren we gemakshalve. Maar feitelijk weten we al lang dat zonlicht goed is voor de aanmaak van vitamine D. Het werkt positief ten aanzien van huidziekten zoals psoriasis of eczeem en we worden er allemaal vrolijker van.

Maar onderzoekers melden dat zonlicht meer doet dan hetgeen algemeen bekend is. Het zou namelijk ook een positieve werking hebben ten aanzien van hoge bloeddruk, wat zelfs voorkomen zou kunnen worden. Enkele kankersoorten (borst- en prostaatkanker) en multiple sclerose zou teruggedrongen kunnen worden of de kanker zou zelfs voorkomen kunnen worden. Ook zou het positief kunnen werken ten aanzien van suikerziekte. Dierproeven wijzen dit uit, volgens de onderzoekers.

Bron: Zon - AnnastaalBron: Zon - Annastaal

Niet blind staren

Dit alles neemt niet weg dat blindstaren op de mogelijkheden ook weer niet zinvol is. De gevaren, die reëel zijn, worden niet ontkend door de onderzoekers. Er wordt slechts een nuancering aangebracht. Een nuancering die volgens de onderzoekers belangrijk is, om niet dat mis te lopen wat de zon in positieve zin kan betekenen.

Het gaat, zoals zo vaak, om de balans. De balans in zonlicht krijgen, maar dan genuanceerd en niet uren onbeschermd in de zon gaan liggen bakken maar met de bekende bescherming de zon in en dit af te wisselen met ook regelmatig uit de zon te gaan. Laat je huid vanaf het voorjaar ook in alle rust “wennen” aan de zon.

Tot slot

Volgens onderzoekers is de zon negeren dus niet zinvol, maar urenlang (onbeschermd) gaan liggen bakken is ook niet goed. Nuanceer, denk altijd na en maar er een verantwoord proces van … en dan is genieten meer dan prima.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Huidziekten: tips om huidkanker te vermijden en te voorkomenHuidziekten: tips om huidkanker te vermijden en te voorkomenHuidkanker is een ziekte die erg snel en hevig kan toeslaan. Daarom moet je elke verandering in vlekken op je huid zoals…
De digitale huidscan: moedervlekken checken op kankerDe digitale huidscan: moedervlekken checken op kankerMet een digitale huidscan kunnen moedervlekken worden gescand op huidkanker. Daarom wordt de digitale huidscan voor moed…
Zonnebank niet alleen onder de dertig jaar ongezondZonnebank niet alleen onder de dertig jaar ongezondNiet voor de eerste maal is aangetoond dat zonnebankbezoek, vooral op jongere leeftijd, levensgevaarlijk kan zijn. In Du…
Verbranden in de zon: is het echt zo gevaarlijk?Verbranden in de zon: is het echt zo gevaarlijk?Zodra de eerste zonnestralen zich laten zien, wordt er van alle kanten gewaarschuwd: "pas op voor de zon, smeer je goed…
Bronnen en referenties
  • H. vd Rhee – dermatoloog (NL)
  • S. Springlee – plastisch chirurg (VS)
  • Afbeelding bron 1: Greyerbaby / Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Zon - Annastaal

Reageer op het artikel "Zonnen of de zon vermijden?"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Subrubriek: Beauty
Special: Lichamelijke gezondheid
Schrijf mee!