InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat moet je doen tegen puisten?

Wat moet je doen tegen puisten?

Wat moet je doen tegen puisten? Het is niet fijn als je heel veel puisten hebt op je gezicht. Af en toe jeuken ze, maar ze kunnen ook erg pijn doen. Veel jongens en meisjes in de puberteit hebben het. Ze kunnen ermee gepest worden en doen er alles aan om ze weg te krijgen. Lees hieronder wat je eraan kunt doen.

Puistjes tegengaan

Wat zijn puistjes

Veel mensen krijgen puistjes in de puberteit. Dit komt door de talgproductie waardoor er soms een ontsteking kan ontstaan door te veel talg. Het zijn bultjes op de huid met een wit kopje. Meisjes krijgen vaak voordat ze gaan menstrueren puistjes. De anticonceptie pil Diane-35 helpt tegen puistjes, je slikt ze en ze komen niet meer terug. Uiteraard is het verstandig om dit wel eerst met je dokter te overleggen. Het is erg slecht op dikke lagen foundation op je gezicht te smeren, hierdoor gaan je poriën verstopt zitten en komen er puistjes.

Problemen

Soms kan heel veel acne leiden tot een psychische problemen, ook krijg je een laag zelfvertrouwen wat dan ook nog eens kan leiden tot een depressie. In Nieuw-Zeeland is een onderzoek gehouden uit 10.000 mensen waaruit blijkt dat 13% van de mensen met zware acne 1/3 heeft geprobeerd zelfmoord te plegen. 1/4 van de mensen is depressief geworden.

Acne wordt ook wel jeugdpuistjes genoemd. Ze komen voor op het gezicht, de nek, de hals, de rug en de schouders. Heel belangrijk is dat je ze niet uitknijpt, want anders komen er littekentjes op je huid die je hele leven lang zichtbaar blijven.

Niet ontstoken acne:

  • Een puist met een wit of geel puntje
  • Mee-eeters met zwarte puntjes

Ontstoken acne:

  • Rode puisten zonder gele of witte kop
  • Rode cirkels met een gele kop in het midden

Wat te doen tegen puistjes

Lees hieronder tips om je puistjes weg proberen te krijgen.
  • Smeer witte tandpasta op je puistjes zodat ze uitdrogen (niet bij iedereen werkt het!)
  • Voordat je gaat slapen, zinkzalf op de puistjes smeren
  • De anticonceptie pil slikken
  • Biergist tabletten slikken (helpt ook bij wratten)
  • Als je een puistje ziet komen een druppeltje echinaforce erop doen
  • Elke avond een glas kruidenthee drinken
  • 's Ochtends en 's avonds je gezicht wassen met uni cura
  • Maak je gezicht eerst nat en smeer daarna DDDzeep op je gezicht en spoel het dan af
  • Voor het slapen wat trekzalf op je gezicht smeren
  • 2 keer per dag Dermalotion op je gezicht smeren
  • Wat karnemelk op een wattenschijfje en smeer het op je gezicht
  • Benzac op je puistje smeren voordat je naar bed gaat
  • Betadine scrub op je puistjes smeren, het is bacterie dodend
  • Iedere dag 1 eetlepel gistvlokken in je melk oplossen
  • Bloem met azijn mengen en op je puistjes smeren
  • Rozenwater op je puistjes smeren, te koop bij drogist
  • Niet te veel vet eten, en veel drinken!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Acne, mee-eters en pukkelsDe verschrikking van elke puber. Puistjes, acne en mee-eters. Je kan door de grond zakken als je voor de spiegel staat e…
Acne is cosmetisch storend en psychisch belastendAcne is cosmetisch storend en psychisch belastendAcne is een vervelende aandoening van de huid, die zowel cosmetisch storend is en daardoor ook zijn weerslag kan hebben…
Acne, wat is er aan te doen?Veel mensen hebben last van acne. Ze proberen van alles om er van af te komen. Maar hoe kom je je acne af?
Plekjes van Fordyce: kleine witte gele plekjes, talgbultjesPlekjes van Fordyce: kleine witte gele plekjes, talgbultjesHet hebben van gesloten poriën, waardoor bultjes ontstaan kan iedereen overkomen. In het geval van de plekjes van Fordyc…
Bronnen en referenties
  • http://omaweetraad.com/
  • http://www.ingelicht.be/symptomen-acne
  • http://jongeren.blog.nl/onderzoek/2006/11/14/onzeker_door_puisten

Reageer op het artikel "Wat moet je doen tegen puisten?"

Reacties

Anoniempje, 05-12-2017 19:24 #19
Ik had ook vreselijk last van puistjes en werd er echt depri van…
ik ben toen begonnen mijn huid goed te reinigen (s'ochtends en s'avonds lauw washandje 5 min op de plaats waar ze zaten) en ik deed ook altijd citroensap op een wattenstaafje en dat voorzichtig op je huis aanbrengen!
werkt geweldig! nergens last meer van en ook geen schaamte/depresie gevoelens.

Puisten Nachtmerrie, 13-03-2016 16:36 #18
Wat ik van de anderen gehoord heb vind ik dat dit niet klopt. Tandpasta op je puisten smeren?! Wat voor effect moet het hebben en hoe moet het voelen. Misschien kan het branderig voelen, dat weten we niet. Dit kan dan wel gevaarlijk zijn vind ik. Mijn tip is: hoofd voor en na het slapen gewoon wassen.

Onbekend, 26-01-2016 19:42 #17
Ik heb sinds mijn 12e puistjes gekregen. Nu is het 4jaar later en het wordt steeds erger. Ik ga vaak naar schoonheidsspecialist en zie na afloop dat mijn huid rustiger is. Ze heeft me een crème gegeven en reiniging van Medik8 het is goed spul maar wel prijzig. Ik heb veel puistjes op mijn voorhoofd en ze gaan maar niet weg. Ik eet gezond en sport 12uur per week. Ik gebruik ook dag- en nachtcrème. Kan iemand mij vertellen hoe ze wel weg gaan?

Cindy, 08-10-2015 19:45 #16
Lieve mensen

Ik heb jarenlang rondgelopen met puistjes. Ze kwamen opeens en het werd steeds erger. Ik kneep ze uit waardoor het erger werd. Ik kocht producten waardoor het nog erger werd. Ik werd ongelukkig… onzeker en enorm verdrietig. Ik heb peelings gehad wat super helpt bij de huidtherapie. Zuur peeling. Dat in combi met de producten van Louis widmer maakte het dat mijn huid erg rustig werd. Nu heb ik al een tijd geen behandelingen meer gehad maar gebruik de producten nog wel. Het is de groene lijn ervan.

Iedere ochtend en avond:
Reinigingsmousse
Tonic zonder alcohol
Dag en nachtcrème.
1x in de week milde peeling geen scrub!
Liefst geen maskers… Dit maakt het erger geloof me… als je het echt niet kan laten… Doe dan groene leem gebruiken. Dit werkt enorm goed. Ik gebruikte altijd maskers en hier werd mijn huid eerst rustiger van en daarna werd het weer erger bij groene leem niet. Dit gebruik ik alleen niet meer omdat mijn huid nu rustig is en ik bang ben om mijn patroon te veranderen.

Oja en ook erg belangrijk… laat je huid nakijken met wat voor een huid je hebt! Ik dacht dat ik een vette huid had maar heb juist een vochtarme huid waardoor ik dus die problemen kreeg. Verkeerde producten.

Anoniem, 27-07-2015 18:11 #15
Ik heb ook gehoord dat je sudocreme op je puistjes kan smeren. opzich.werkt t wel, want ze worden er minder rood door.

Mieke, 02-04-2015 23:05 #14
Hoi ik ben Mieke sinds mijn vijftiende heb ik erg last van jeugdpuistjes. Ik heb vaak geprobeerd om puistjes te bestrijden maar ik kan nou niet zeggen dat dit onwijs effectief was sinds vier maanden gebruik ik een clay uit india - Azteekse Secret Indiase Healing Clay werkt voor mij echt onwijs goed. Helaas is het in Nederland moeilijk te krijgen tenzij je de clay via amazone koopt ik heb hier echter slechte ervaringen mee :(

Anoniem, 17-10-2014 00:24 #13
Ik had vroeger zelf ook last van veel puistjes in mijn jeugd heb alles geprobeerd maar niets werkte tot ik op een dag bij een dermatoloog langs ging en toen veranderde alles 2 dingen heeft ze mij voorgeschreven
1 antibiotica noemt KLINOTAB kan je verkrijgen op medisch voorschrift
2 creme EPIDUO is ook op voorschrift
Deze 2 samen hebben mijn gezicht schoongemaakt in 3 weken tijd zonde van al dat geld dat ik heb uitgegeven aan al dat rotzooi van nivea garnier enz… Overleg wel eerst met je dermatoloog of je huisarts. Maar bij mij werkte het 100%. Nog 1 ding was u gezicht elke avond drink verl water sport en veet veel groenten en fruit samen met de geneesmiddelen zal je na een maand of 2 mooi resultaat zien

Anoniem, 17-08-2014 19:19 #12
Belachelijk dat hier als tip het gebruik van de anticonceptiepil Diane 35 wordt gegeven! Zo help je jonge meisjes wel aan een longembolie of een trombose- been. Niet gebruiken dus en zo wel, eerst goed overleggen met de dokter.

Anoniem, 11-08-2014 14:23 #11
Ik heb er nu witte tandpasta opgesmeerd om te kijken of het werkt en het zit er al een half uur tot uur op dus ga ik het erafhalen en tja… die puistjes zien er nog steeds hetzelfde uit m'n huid is wel droog maar de puistjes zelf niet

Anoniem, 04-08-2014 14:24 #10
Heey, ik had een puistje op mijn kin en er was een tip om er witte tandpasta op te smeren. Dat heb ik gedaan maar is het goed als het koud wordt en gaat prikkelen?

Anoniem, 02-06-2014 15:53 #9
Toen ik jonger was had ik ook erg veel last van puistjes. Ik gebruikte toen slakkengel en dit werkte erg goed. Eerst van de Tuinen en later gewoon van de Action. Misschien helpt dit jullie ook?
Verder kun je bij de Hema een soort tonic kopen in een doorzichtige klein buisje. Er zit een sponsje op waardoor de de tonic op je puistjes kan stippen. Dit werkt bij mij nu erg goed!

Anoniem, 24-05-2014 09:03 #8
Een schoonheidsspecialist maakt je huid mooier. Maar heb je echt last van acne, ga dan naar een huidtherapeut. Die proberen de zieke huid weer beter te maken. Over het algemeen kan je altijd een vrijblijvende eerste afspraak maken zodat ze je huid kunnen bekijken en kunnen zien of, en hoe ze je kunnen helpen.

Anoniem, 24-11-2013 22:37 #7
Een zonnebank en je huid goed schoonmaken met sisley!

Onbekende, 22-10-2013 15:49 #6
Ik heb vind ik zelf veel puistjes en ik maak het schoon elke avond en ga zelf naar iemand die goed je puistjes kan uit knijpen, maar het blijft maar zitten en ik heb het al sinds me 11e en ben nu al bijna 14 :( en ik zie echt HEEL weinig mensen op mijn school die puisten hebben en niemand in mijn voetbal team heeft ze en daarom voel ik me ook heel depri. Ik eet heel gezond en drink alleen maar water en thee en soms koffie voor de rest helemaal niks! en ik vraag me gwn af hoe het komt dat ik ze nog heb en hoelang dit nog gaat duren?

Nardien, 12-10-2013 21:41 #5
Hoi ik ben een meisje van 11 jaar, en ik heb veel last van puistjes.
Ik heb ze het meest op mijn rug en op mijn gezicht, ik gebruik garnier om mijn gezicht te wassen. Ik vindt dat het mijn huid verzacht, en ik zet ook wel eens een beetje tanden pasta op mijn puistjes. Maar het werkt niet altijd, een paar puistjes gingen weg maar ik heb 5 puistjes die best groot zijn. En de puntjes zijn rood, ze willen er gewoon niet eraf. En ze zijn ook heel irritant, wat moet ik doen?

Lois, 05-05-2013 15:17 #4
Werkt goed zeg heb het al uitgetest.

Paul, 21-03-2013 11:09 #3
De beste tip die ik kan geven naar aanleiding van dit artikel: Vooral NIET de tips uit dit artikel opvolgen!
Er wordt zelfs gesproken over Uni Cura, andere zeep en allerlei rare middeltjes.
Deze zorgen voor uitdroging, waardoor er meer talg geproduceerd wordt, en er juist MEER puistjes komen.

Seleen, 29-03-2012 18:45 #2
Groene Thee helpt volgens mij ook :) en elke dag Dag crème op doen en 's avonds je gezicht wassen met warm water :) en Nachtcrème

Medex, 03-11-2010 15:56 #1
Wat te doen tegen puistjes?
Blijf er vooral niet te lang mee door lopen. Ga op zoek naar een schoonheidsspecialist, die kan een goede analyse maken van de huid en specialistische producten voor schrijven. Daarnaast onderhoud ze je huid, zodat puistjes geen kans krijgen om terug te komen.

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 22-02-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 19
Medische informatie…
Schrijf mee!