InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Wittere tanden zonder te bleken of facings aan te brengen

Wittere tanden zonder te bleken of facings aan te brengen

Naar het voorbeeld van de Hollywood filmsterren is het hebben van witte tanden voor velen een schoonheidsideaal geworden. Helaas is niet iedereen gezegend met parelwitte tanden. Bovendien kunnen je tanden naarmate je ouder wordt verkleuren. Gelukkig is er veel aan te doen om dit te voorkomen. En als je tanden reeds verkleurd zijn kun je er veel aan doen om ze schoner en dus witter te laten lijken. Het is daarvoor niet altijd nodig om je tanden professioneel te laten bleken, er facings (porseleinen schildjes) op te laten plakken of ze met een speciale whitening (wit makende) tandpasta te poetsen. Aan al deze methoden kleven immers ook nadelen. Neem daarom eerst je toevlucht tot natuurlijke methoden om je tanden schoner te houden en witter te laten lijken.

Inhoud:

Eet "natuurlijke witmakers" voor je gebit

Bepaalde groenten en vruchten zijn natuurlijke witmakers voor je tanden. De bekendste zijn wel aardbeien. Aardbeien bleken je tanden op een natuurlijke wijze vanwege het feit dat zij vitamine C bevatten (die plak verwijdert) en een natuurlijk schuurmiddel dat vlekken verwijdert.

Andere knapperige fruit en groenten als appels en selderij zijn ook natuurlijke witmakers.

Beperk het gebruik van voedingsmiddelen die je tanden verkleuren

Omdat voorkomen altijd beter is dan genezen, is het goed om te voorkómen dat je tanden (nog meer) verkleuren door het eten voedingsmiddelen eten die je tanden verkleuren te vermijden of zo veel mogelijk te beperken. Koffie, thee en wijn zijn bekende boosdoeners die je tanden vlekken. Er zijn er echter nog meer.

Bessen

De diepe kleurpigmenten in bessen plakken aan je glazuur en laten een laagje achter op je tanden.
Omdat bessen zo gezond (en natuurlijk ook lekker) zijn, is het verstandig om ze desondanks te eten. Om schade te voorkomen, kun je na het eten van bessen een glas water drinken of je mond spoelen.

Balsamico azijn

Balsamico azijn vlekt je gebit omdat het zuur is en donker gekleurd. Gebruik het dus met mate in de salade, verwerk het altijd in een ruime hoeveelheid sla en zorg ervoor dat je voldoende water drinkt om de azijn in je mond te verdunnen.

Ketchup en tomatensaus
Dat het eten van veel ketchup of tomatensaus je tanden kan verkleuren, zal voor veel mensen als een verrassing komen. De reden waarom ketchup en tomatensaus in dit rijtje voorkomen is omdat deze zuur en felgekleurd zijn, waardoor ze je tanden verkleuren en je met tanderosie (slijtage van het tandglazuur) te maken kan krijgen. Eet deze voedingsmiddelen indien mogelijk dus wat minder vaak.

Tafelzuur

Voorbeelden van tafelzuur zijn augurken, komkommers en zilveruitjes op azijn. Tafelzuur is ook schadelijk voor je gebit omdat het zuur erin tot tanderosie kan leiden, waardoor bacteriën je tanden verkleuren.

Crackers

Crackers vallen ook onder de voedingsmiddelen die je tanden verkleuren. Waarom? Omdat veel crackers geraffineerde koolhydraten (o.a. witte bloem) bevatten die in suiker veranderen, en zodoende een voedingsbodem vormen voor bacteriën die je tanden verkleuren.

Rode bieten

Het is natuurlijk geen verrassing dat de dieprode kleur van rode bieten ook je tanden rood kleurt. De schade kun je beperken door na het eten van rode bieten je tanden te poetsen. Het is echter af te raden om je tanden te poetsen nadat je rode bieten op azijn hebt gegeten. Omdat het zuur je glazuur tijdelijk wat zachter maakt.

Koffie en thee

Drink niet te veel thee of koffie. De pigmenten in koffie en thee vergelen namelijk je tanden.

Cosmetische trucs om je tanden witter te laten lijken

Maak gebruik van gezichtsbedrog door bepaalde kleuren make-up te gebruiken en je zodanig op te maken dat de witheid van je tanden wordt versterkt en geaccentueerd.

De juiste kleur lippenstift

Hierbij wordt gebruik gemaakt van de kennis van kleurenanalyse. Vermijd lippenstift met een gele ondertoon, en breng in plaats daarvan rode of roze lippenstift met een blauwe ondertoon aan.

De juiste kleur oogschaduw en eyeliner

Gebruik oogschaduw in koele tinten als paars of groen op je oogleden, of breng een blauwe eyeliner rond je ogen aan. Dit helpt namelijk om de aandacht weg te voeren van gelere tanden en creëert aldus een optische illusie van wittere tanden.

Een laagje vaseline op je tanden
Met een laagje vaseline op je tanden breng je als het ware een soort vuil afstotend laagje aan op je gebit, waardoor je het verkleuren van je tanden - bijvoorbeeld door het drinken van veel koffie - voorkomt.

Voor dames is deze truc handig om te voorkomen dat er lippenstift op je tanden komt. Voor een avondje uit of als je op de foto moet is het ook ideaal omdat je tanden er mooi van gaan glanzen.

Accentueer je gezicht met een bronzer

Een laatste methode om met gebruik van make-up wittere tanden te suggereren, is het opbrengen van een bronzer op je gezicht. Breng een bronzer die een tint donkerder is dan de kleur van je huid aan onder je jukbeenderen en op de brug van je neus, en vervaag deze voor een natuurlijk resultaat. Doe het wel subtiel, de bedoeling is dat je een lichte zongebruinde gloed ziet.

Conclusie

In de meeste gevallen is het niet nodig om naar chemische middelen te grijpen om een witter gebit te verkrijgen. Het plaatsen van facings is bovendien onomkeerbaar omdat er een laagje van het glazuur wordt weg geslepen. Facings zouden daarom uitsluitend als ultimum remedium (laatste redmiddel) dienen te worden toegepast.

Het eten van "natuurlijke witmakers", het beperken van het gebruik van suiker en voedingsmiddelen die vlekken of vergeling veroorzaken en het toepassen van cosmetische trucs zijn allemaal beproefde en minder ingrijpende manieren om wittere tanden te verkrijgen.

Ten slotte behoeft het natuurlijk geen betoog dat geen van deze trucjes helpt indien je je gebit niet minimaal twee maal per dag met tandpasta poetst (vóór het ontbijt en voor het naar bed gaan).

Lees verder

© 2014 - 2017 Crayon, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tanden bleken in NederlandTanden bleken in NederlandWitte tanden: iedereen wil ze, niet iedereen heeft ze. Er zijn allerlei middeltjes te koop en ook met huis- tuin- en keu…
Zo krijg je prachtige witte tandenZo krijg je prachtige witte tandenVeel mensen dromen van een prachtig gebit met witte tanden. Want een mooi gebit is aantrekkelijk. Witte tanden geven een…
Alles over Bleach Orexia, tandenbleek verslavingAlles over Bleach Orexia, tandenbleek verslavingVeel mensen hebben nog nooit van deze ziekte gehoord, Bleach Orexia. Deze ziekte is namelijk erg nieuw en het houdt in d…
Bronnen en referenties
  • www.womenshealthmag.com/beauty/foods-that-stain-teeth
  • www.womenshealthmag.com/beauty/makeup-tricks-for-whiter-teeth
  • Foto: flickr.com: Garry Wilmore, That SMILE!
  • Foto: flickr.com: Craig Allen, Strawberry #2 (reworked)
  • Foto: flickr.com: Steve Calcott, Soothing

Reageer op het artikel "Wittere tanden zonder te bleken of facings aan te brengen"

Infoteur: Crayon
Laatste update: 24-02-2015
Subrubriek: Beauty
Special: Uiterlijke verzorging
Schrijf mee!