InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Facings voor de tanden

Facings voor de tanden

Facings voor de tanden Iedereen wil wel een mooi en stralend gebit. Sommigen hebben dit echter niet van nature. Facings voor de tanden kunnen het gebit dan fraaier maken. Tand facings zijn een soort schildjes die men over de tand heen plaatst. Er bestaan grofweg twee soorten facings: composiet facings en porseleinen facings.

Wat zijn tand facings?

Ons gebit kan er om verscheidene redenen minder fraai uitzien. Veelvoorkomende oorzaken van een minder mooi gebit zijn scheve standen, verkleuringen van de tanden of afgebroken tanden. Met behulp van een facing van de tanden kan men het gebit mooier maken. Tand facings zijn een soort schildjes die over een tand heen geplaatst kunnen worden. Je kan een tand facing enigszins vergelijken met een kunstnagel. Met behulp van facings kan men de stand en kleur van tanden veranderen, en spleetjes tussen de tanden dichten.

Soorten tand facings
Er bestaan diverse soorten tand facings. De twee meestvoorkomende tand facings zijn facings van composiet en facings van porselein. Composiet facings vormen een doorgaans vrij goedkope oplossing die in één behandeling geplaatst kunnen worden. Een nadeel van een composiet facing is dat deze sneller slijt dan je eigen tanden en dat de facing kan gaan verkleuren, met name wanneer men rookt. Een alternatief voor composiet facings zijn porseleinen facings. Porseleinen facings komen natuurgetrouwer over en verkleuren en slijten minder dan composiet facings. Voor een porseleinen facing betaal je doorgaans echter meer dan voor een facing van composiet en dien je ook vaker naar de tandarts te gaan. Bij het eerste bezoek wordt de vorm en kleur van de facing bepaald, bij het tweede bezoek wordt de facing gepast en vastgelijmd.

Verloop facingsbehandeling

Of je nu voor een composietfacing of voor een porseleinen facing kiest, er zal allereerst een gesprek met de tandarts plaatsvinden voor het bespreken van het gewenste eindresultaat. De tandarts zal je uitleggen wat de mogelijkheden zijn en eventueel wat voorbeelden laten zien. Vervolgens kan men overgaan tot de behandeling.. De composietfacing wordt in één behandeling geplaatst. Het plaatsen van een composiet facing is in principe niet pijnlijk en kan zonder verdoving plaatsvinden. Allereerst wordt het tandoppervlak wat opgeruwd, waarna er een soort primer aangebracht wordt waardoor de facing beter zal hechten. Vervolgens zal de composiet facing geplaatst worden. Na elke laag composiet wordt de composiet uitgehard met een speciale lichtuithardende lamp. Er worden verschillende lagen facing aangebracht, tot het gewenste resultaat bereikt is.

Voor de porseleinen facing zul je twee of meerdere keren naar de tandarts moeten komen. Bij het eerste bezoek wordt de te behandelen tand geslepen, waarna een wasbeet gemaakt wordt en de kleur van de facing bepaald wordt. De facing wordt vervolgens in het tandtechnisch laboratorium aan de hand van de wasbeet nagemaakt en wordt tijdens het volgende bezoek aan de tandarts geplaatst.

Kosten van tandfacings

De kosten van tandfacings kunnen behoorlijk oplopen. De prijs van een tandfacing is met name afhankelijk van het materiaal van de facing.Composiet facings kosten ongeveer tussen de 75 en 200 per stuk. De prijs van een porseleinen facing varieert van circa 300 tot 600. Porseleinen facings blijven doorgaans langer mooi en geven een natuurgetrouwer resultaat.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Beeftink, A. (2007) Een stralende lach: cosmetische tandheelkunde

Reageer op het artikel "Facings voor de tanden"

Reactie

Maryanne, 10-07-2014 09:53 #1
Ik mis een hoektand en heb daardoor een scheve lach, ik erger mijn eigen daar mijn hele leven aan, is hier iets aan te doen?

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 05-02-2011
Subrubriek: Beauty
Special: Cosmetische tandheelkunde
Reacties: 1
Schrijf mee!