InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Mooie en witte tanden: Schildjes of facings van porselein

Mooie en witte tanden: Schildjes of facings van porselein

De hype om tanden zelf te bleken of te laten bleken is enorm. Met porseleinen facings of schildjes kan de tandarts je prachtige, mooi gevormde, witte en glanzende tanden geven zonder dat je ze hoeft te laten bleken. Tanden met een porseleinen schildje zien er precies zo uit als je eigen tanden maar dan veel en veel mooier. Wat voor effect kun je bereiken met facings en wat kost het om ze te laten plaatsen?

Wanneer kun je het beste kiezen voor het (laten) bleken van je tanden?

Wanneer je erg gele tanden hebt met vlekken van aanslag, die niet meer te verwijderen zijn, kan bleken van de tanden een goede oplossing vormen. Wanneer je dat professioneel laat doen bij de tandarts of bij één van de betere particuliere tandheelkundige en cosmetische instituten is dat een veilige methode.

Is bleken wel veilig?

Bleken van de tanden is niet altijd zonder risico. Wanneer je dun of beschadigd glazuur hebt, kan dat nog meer worden aangetast door het "wit maken" van tanden. Onder het glazuur is jouw gebit zwart en dat is dus precies wat er te zien is wanneer jouw glazuur beschadigd zou raken. Bleken gebeurt met een vorm van waterstofperoxide (carbamide peroxide); hetzelfde middel wat ook gebruikt wordt voor het blonderen van je haar.

Wanneer je je tanden door een professioneel instituut laat bleken beperk je de risico's natuurlijk enorm. Er wordt én gewerkt met betere producten én de mensen, die jouw tanden bleken weten beter wat ze doen en tot hoe ver ze precies kunnen gaan voor een mooi eindresultaat. Kies dus nooit voor bleken met een thuismiddel, want de kans dat het middel veel te veel waterstofperoxide gebruikt is aanzienlijk. Kies altijd voor een professionele tandarts of esthetische tandheelkundige kliniek voor het bleken van je gebit.

Wanneer is bleken de beste optie?

Het bleken van je tanden is dus een goede optie, mits professioneel uitgevoerd, voor verkleurde tanden met aanslag en vlekken. De methode van het bleken zorgt voor tanden, die een aantal tinten witter zijn dan tevoren maar doet in principe niets voor de vorm en het oppervlak van de tanden. Wanneer je meer aan je tanden wil veranderen dan puur en alleen de geelheid van het gebit is dit niet de beste methode.

Wat kost het bleken van de tanden?

Je moet denken aan zo'n 450 EUR per kaak (boven of onder). Je kunt dus voor minder dan 1000 EUR al je tanden professioneel laten bleken.

Wanneer vormen composiet facings of porseleinen schildjes of facings de beste keuze?

Facings of schildjes worden over het gehele oppervlak van de originele tand geplaatst. Ze worden gemaakt van kunsthars (composiet) of van porselein en keramiek.

Bij beide opties is er sprake van een natuurlijk resultaat; volgens kenners is een facing van porselein echt niet te onderscheiden van een natuurlijke tand, terwijl kunsthars of composiet weer het voordeel heeft dat het gemakkelijker op maat te maken is.

Wat zijn de voordelen van keramische facings/ schildjes van porselein?

Met bleken kun je alleen iets doen voor een gelige verkleuring van de tanden maar met facings behaal je veel meer resultaat: Ernstige verkleuringen, vlekken en beschadigd glazuur kun je volledig aan het oog onttrekken door over de tanden een schildje te plaatsen. Door het plaatsen van zo'n schildje of facing krijg je niet alleen een hele mooie witte tand maar je kunt er in tegenstelling tot bij bleken ook aanpassingen mee doen aan de vorm van de tand. Er moet natuurlijk wel voldoende oppervlak zijn om mee te werken, want het schildje moet wel op een ondergrond worden geplaatst. Met porseleinen facings kun je dus echt een schitterend gebit creëren en de schildjes zijn heel erg duurzaam. De levensduur van composiet is iets minder lang maar deze facings zijn wel goedkoper.

Wat kosten porseleinen of composiet facings of schildjes?

De kosten voor composiet of kunsthars schildjes liggen niet zo heel erg hoog. Voor 1000 EUR heb je al tien tanden volledig opgeknapt. De prijs voor facings of schildjes van porselein of keramiek ligt vanzelfsprekend iets hoger: Hier moet je eerder denken aan 2500 EUR voor vijf tanden. Vaak wordt een deel van de kosten vergoed door de ziektekostenverzekeraar, dus het is goed om daarnaar te informeren bij jouw verzekeraar.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Facings voor de tandenFacings voor de tandenIedereen wil wel een mooi en stralend gebit. Sommigen hebben dit echter niet van nature. Facings voor de tanden kunnen h…
Verkleurde of scheve tanden? Overweeg eens facings!Verkleurde of scheve tanden? Overweeg eens facings!Veel mensen willen het liefst een perfecte glimlach. Helaas maakt een verkleurde of afgebroken tand dan ook vaak onzeker…
Alles over Bleach Orexia, tandenbleek verslavingAlles over Bleach Orexia, tandenbleek verslavingVeel mensen hebben nog nooit van deze ziekte gehoord, Bleach Orexia. Deze ziekte is namelijk erg nieuw en het houdt in d…
Mooie tanden met cosmetische of esthetische tandheelkundeMooie tanden met cosmetische of esthetische tandheelkundeCosmetische of esthetische tandheelkunde is een echte trend. Iedereen wil een gezond en een mooi regelmatig gebit. En da…

Reageer op het artikel "Mooie en witte tanden: Schildjes of facings van porselein"

Reacties

Marina, 01-04-2016 23:18 #8
Mijn zoon heeft 1 tand die is afgebroken, weer gerepareerd maar het verschil zie je nu heel erg op zijn tand.het is al wat jaartjes geleden maar het wordt nu lelijk, verder heeft hij een keurig gebit
Wat kost 1 zo'n schildje ik denk dat dat de oplossing is? Dus graag een prijs voor 1 tand.
Vriendelijk groetend verblijf ik marina

Stefaniak, 16-07-2015 15:57 #7
Is die facing levenslang of voor een tijdje maar?

Gerda Mulder, 06-01-2012 11:32 #6
Geachte MM,
Wil al jaren Schildjes over mijn 6 voortanden.Kunt U mij als U blieft mailen wat dit gaat kosten.
Bij voorbaat harlelijk bedankt
Met vriendelijke groet,
Mevr.G Mulder
Hoorn

Najat Tahrioui, 21-04-2011 04:09 #5
Beste Edwin,
Ik had een intakegesprek gehad bij Perfect-smile in Breda en in den Haag zouden ze de composiet facings plaatsen voor 750 euro inclusief bleken voor 4 tanden. Dit komt uit op 150 euro per composiet faci ng. Heb zoveel spijt dat ik me nu niet bij hun heb laten behandelen, maar bij mijn eigen tandarts.

Najat Tahrioui, 21-04-2011 04:04 #4
Ik heb het artikel gelezen en moest even slikken toen ik de prijs zag wat er voor composiet facings voor 10 tanden werd gevraagd. Ik heb afgelopen donderdag 6 composiet facings genomen waarvoor ik 1800 euro moet betalen. De porseleinen facings zijn 600 euro per stuk. Ik vraag me hierbij daarom af of u de bronnen kunt vermelden waarin uw aangeven prijzen in staan vermeld. Ik wil namelijk op korte duur toch liever de porseleinen facings nemen.

Ingrid Kamphuis, 12-01-2011 22:46 #3
Ik heb vaak gehoord over het plaatsen van tandenschildjes en ik vond dit erg mooi. Ik ben benieuwd of mijn verzekering hier ook een gedeelte van vergoed.

Gul, 11-06-2010 23:05 #2
En waar kunnen we terecht voor? 1000,-? Wel handig als dat er ook bij vermeld zou worden. Reactie infoteur, 12-06-2010
Beste Gul,

De doelstelling van dit artikel is niet om facings te verkopen maar om informatie te bieden. De prijs is dan ook een indicatie van wat je als consument kunt verwachten. Ga op onderzoek uit en vergelijk verschillende tandheelkundige specialisten en tandartsen en vraag zo nodig meerdere offerten aan. Ga ook na of je ziektekostenverzekeraar de kosten geheel of gedeeltelijk vergoedt.

Succes en hele mooie tanden gewenst!

M.vr. gr Sterretje999

Edwin, 18-01-2010 20:49 #1
Goedendag, mijn boventanden kunnen zeer zeker een make-over gebruiken.Ik heb geen dikke portemenee maar als ik 10 tanden met composiet schildjes kan laten behandelen voor een bedrag rond de 1000,- zou ik dit gelijk doen. Ik ben woonachtig in Amsterdam. is er iemand die mij het adres kan geven van een kliniek bij mij in de buurt waarvan de richtprijs niet heel erg afwijkt van bovenstaande.

bij voorbaat dank

Edwin

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 06-02-2012
Subrubriek: Beauty
Special: Mooi als een Model
Reacties: 8
Schrijf mee!