InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Haaruitval door erfelijkheid

Haaruitval door erfelijkheid

Haaruitval door erfelijkheid Bij mannen is de haaruitval door erfelijkheid de meest voorkomende vorm. Maar vele weten niet dat ook vrouwen onder deze zogenoemde Alopecia androgenetica lijden kunnen. Het verloop is bij beide geslachten echter zeer verschillend. Terwijl bij de mannen eerst de ‘inhammen’ gevormd worden en later ook het haar van voorhoofd tot achterhoofd verdwijnt, dunt bij de vrouwen het haar lang de scheidingen uit, zodat het hoofdhuid doorkomt. Zeer zelden wordt er een compleet kaal hoofd gevormd.

Reden voor de erfelijke haaruitval is een geërfde overgevoeligheid van de haarwortelen tegenover de mannelijke geslachtshormoon Testosteron. Deze heeft als eigenschap de haarwortel te beschadigen en de groeifase van de haren te verkorten. Met als gevolg dat de haren korter en dunner worden, tot het hoofd enkel nog met pluim van fijne, korte en zwakke pigment haren bedekt is.

Totaal hebben ongeveer 30 tot 40% van alle 50jarige vrouwen door een erfelijke haaruitval de helft van hun haarvolume verloren. Meestal begint dit eerst na de overgang. Schuld hieraan is verschoven balans tussen mannelijke en vrouwelijke geslachtshormonen, met als voordeel de mannelijke geslachtshormoon. Naast het haaruitval treden vaak ook symptomen op als huidonreinheden en een stijgende talgafvloeiing.

Therapie

Eenmaal uitgevallen haren kunnen niet weer hersteld worden. In dit geval kan alleen een haartransplantatie helpen. Doel van een therapie bij een erfelijke haaruitval is, dat de haarwortel voor de beschadigde invloed van Dihydrotestosteron (DHT) te beschermen en zo te verhinderen dat de wortel kapot gemaakt wordt. De stof Alfatradiol (in vorm van haarinkturen) bereikt dit, wat voor de afbouw van Testosteron tot DHT verantwoordelijk is. Alfatradiol kan bij vrouwen en mannen gebruikt worden.

Ook de stof Minoxidil kan een positieve werking hebben. Op welke manier deze werkt, kan echter nog niet verklaar worden. Ook de pil, die naast oestrogeen ook andere speciale stoffen bevat, kan ingezet worden om de erfelijke haaruitval van de vrouw te behandelen. De speciale stoffen verhinderen de verstoring van de haarwortelen.

Met een medische behandeling dient men zo vroeg mogelijk te beginnen. Zodra men met het middel stopt, begint de haaruitval weer van voren af aan.

Naast de specifieke behandeling van de erfelijke haaruitval kunnen gecombineerde medicamenten, welke zwavelhoudende aminozuren en Vitamine B bevatten, het haar ‘ondersteunen’ door belangrijke opbouwstoffen voor de groei toe te dienen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.pschyrembel.de
  • G. Rassner: Dermatologie, Urban & Fischer
  • J. Latz: Wirksame Hilfe bei Haarausfall
  • R.K. Achenback: Der groβe TRIAS-Ratgeber: Haut, Haare, Nägel

Reageer op het artikel "Haaruitval door erfelijkheid"

Infoteur: Jootje
Gepubliceerd: 06-06-2008
Subrubriek: Diversen
Special: Haaruitval
Medische informatie…
Schrijf mee!