InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Androgene alopecia: Haaruitval & kaalheid, vooral bij mannen

Androgene alopecia: Haaruitval & kaalheid, vooral bij mannen

Androgene alopecia: Haaruitval & kaalheid, vooral bij mannen Androgene alopecia is de meest voorkomende vorm van haaruitval en vooral het gevolg van genetische factoren en een abnormale gevoeligheid voor mannelijke geslachtshormonen (androgenen). Vaak zijn jonge mannen aangetast met deze vorm van kaalheid, al komt de ziekte ook voor bij vrouwen, maar dan veelal op latere leeftijd en met mildere symptomen. De kaalheid is niet te genezen maar de progressie valt wel te vertragen met medicijnen of een lotion. Ongeveer één op de drie patiënten reageert echter niet op deze behandeling en bovendien zijn bijwerkingen mogelijk als gevolg van de medicijnen.

Synoniemen alopecia androgenetica

Alopecia androgenetica is eveneens gekend onder deze andere benamingen:
  • alopecia senilis
  • androgene alopecia
  • hormonaal haarverlies
  • mannelijk haarverlies
  • mannelijk type kaalheid

Epidemiologie: Vooral jonge mannen

De ziekte presenteert zich bij jonge mannen die vaak een positieve familiegeschiedenis hebben. Vrouwen zijn soms ook aangetast, maar zij zijn vaker pas op een oudere leeftijd getroffen door androgene alopecia en de symptomen zijn hierbij vaak milder. Alopecia androgenetica start soms reeds op tienerleeftijd, en het risico neemt toe naarmate iemand veroudert. Meer dan vijftig procent van de mannen boven de leeftijd van vijftig jaar hebben een zekere mate van haaruitval. Bij vrouwen komt deze vorm van haaruitval het vaakst voor na de menopauze (einde van de menstruatieperiode, overgang).

Oorzaken haaruitval en kaalheid

Deze vorm van haaruitval is gerelateerd met androgenen (mannelijke geslachtshormonen), in het bijzonder met het androgeen “dihydrotestosteron”. Androgenen zijn belangrijk voor de normale mannelijke seksuele ontwikkeling voor de geboorte en tijdens de puberteit. Androgenen hebben ook andere belangrijke taken bij zowel mannen als vrouwen, zoals de regulering van de haargroei en het libido (seksuele lust). Tevens lijden mannen sneller aan dit type haaruitval wanneer androgene alopecia ook in de familie voorkomt.

Ziekten gepaard met androgene alopecia

Mannen

Androgene alopecia bij mannen gaat gepaard met verscheidene andere medische aandoeningen zoals een coronaire hartziekte (aandoening aan kransslagaders) en een prostaatvergroting. Ook prostaatkanker, diabetes mellitus (suikerziekte), obesitas (zwaarlijvigheid) en hypertensie (een hoge bloeddruk) gaan vaak samen met androgene alopecia.

Vrouwen

Als acne en menstruele problemen ook aanwezig zijn, dan lijdt de patiënte mogelijk aan het polycysteus ovariumsyndroom (PCOS). Deze ziekte is gekenmerkt door een hormonale onbalans die mogelijk leidt tot een onregelmatige menstruatie, acne, overtollig haar elders op het lichaam (hirsutisme) en een gewichtstoename.

Symptomen bij mannen en vrouwen

Mannen
Bij mannen vallen de haren in een goed gedefinieerd patroon uit, wat begint bovenaan de slapen van het voorhoofd. De haarlijn vormt na verloop van tijd een karakteristieke letter “M”. Vervolgens dunt de kruin aan de bovenkant van het hoofd uit. Dit leidt tot gedeeltelijke of volledige kaalheid.

Vrouwen
Het haarverlies bij vrouwen verloopt anders. Het haar verdunt hierbij en is minder stevig over het gehele hoofd, maar de voorste haargrens zelf blijft hetzelfde. Volledige kaalheid ontstaat hierdoor zelden bij vrouwen.

Behandeling niet altijd nodig of via lotions of medicijnen

Een behandeling voor alopecia androgenetica is niet altijd vereist. Topische 5% minoxidil lotion of orale (via de mond ingenomen) medicijnen stoppen de progressie en veroorzaken mogelijk een kleine hoeveelheid hergroei van de haren. Dit gebeurt wel enkel indien de behandeling in een vroeg stadium van de kaalheid start. Een levenslange behandeling is soms wel nodig. Ongeveer één derde van de patiënten reageert niet op deze behandeling. Daarnaast zijn bijwerkingen mogelijk bij dit medicament, zoals een verlies van libido. Vrouwen mogen het geneesmiddel bovendien niet gebruiken omdat dit mogelijk de seksuele ontwikkeling van een mannelijke foetus aantast. Antiandrogene therapie is wel nuttig bij sommige vrouwen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Haarproblemen: Wat is alopecia androgenetica?Alopecia androgenetica is een vorm van haaruitval die voorkomt bij zowel mannen als vrouwen. De meest gebruikte term voo…
Haaruitval en behandelingIeder mens verliest dagelijks vele haren. Dit is een normaal proces. Echter, wanneer mensen extensief haarverlies ervare…
Ongewenst haarverlies: soortenSommige mensen vinden het prachtig: een glanzende hoofdhuid zonder haar. Het wordt een ander verhaal wanneer je geen keu…
Propecia, haargroeimiddel, hoe werkt het?Propecia, haargroeimiddel, hoe werkt het?Propecia is eigenlijk een middel tegen prostaatvergroting, namelijk Finasteride. Maar omdat het de aanmaak van het manne…
Verschillende vormen van haaruitvalEen vervelende maar veel voorkomende aandoening waar zowel mannen als vrouwen mee te maken kunnen krijgen, haaruitval! T…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Clker-Free-Vector-Images, Pixabay
  • Geraadpleegd op 18 december 2016:
  • Androgenetic alopecia, https://ghr.nlm.nih.gov/condition/androgenetic-alopecia#synonyms
  • Androgenic alopecia, boek: Clinical Medicine, Door: Parveen Kumar, Michael Clark, Uitgever: Elsevier, ISBN: 9780702029936, blz. 1267
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Geraadpleegd op 19 december 2016:
  • Alopecia androgenetica, http://www.hairconsultancy.nl/medisch/alopecia-androgenetica
  • Alopecia Androgenetica, https://secrethair.nl/alopecia-androgenetica/
  • ALOPECIA ANDROGENETICA (alopecia typus masculinus, alopecia praematura), http://www.huidziekten.nl/zakboek/dermatosen/atxt/AlopeciaAndrogenetica.htm
  • Geraadpleegd op 19 januari 2017:

Reageer op het artikel "Androgene alopecia: Haaruitval & kaalheid, vooral bij mannen"

Infoteur: Miske
Laatste update: 27-08-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Beharing
Medische informatie…
Schrijf mee!