InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Haaruitval en behandeling

Haaruitval en behandeling

Ieder mens verliest dagelijks vele haren. Dit is een normaal proces. Echter, wanneer mensen extensief haarverlies ervaren, spreekt men van haaruitval. Haaruitval kan verschillende oorzaken hebben, welke allemaal aan bod zullen komen in dit artikel.

Haargroei

De groei van haar vindt plaats in drie verschillende fases:
  • De groeifase (anagenese). Deze fase duurt ongeveer 3 jaar.
  • De overgangsfase (catagenese). In deze fase stopt de groei en zit de haar minder stevig vast in het haarzakje.
  • De rustfase (telogenese). Dit is de fase waarin de oude haar zal uitvallen.

Mensen hebben gemiddeld zo'n 100.000 tot 150.000 haren op hun hoofd, en verliezen ongeveer 100 haren per dag. Het is van belang dat dit aantal met dezelfde snelheid terug groeit. Wanneer dit lange tijd niet gebeurt, spreekt men van haaruitval (alopecie). Dit kan verschillende oorzaken hebben.

Oorzaken van haaruitval

Er zijn extreem veel verschillende oorzaken die kunnen leiden tot haaruitval. Hieronder worden de belangrijkste besproken:
  • Androgene alopecie: dit is ook wel bekend als mannelijke haaruitval. Deze vorm wordt gekenmerkt door haarverlies op de zijkanten van het hoofd, veroorzaakt door een verkortte groeifase (anagenese). Deze vorm van haaruitval is genetisch, en de kans op het gen voor kaalheid bij mannen is behoorlijk; 4 op 7.
  • Alopecia areata: bij deze vorm van haaruitval, die het gevolg is van een autoimmuun-proces, is sprake van zeer plaatselijke kaalheid. Ontsteking rondom de plaatselijke haarzakjes belemmert lokaal de uitgroei van nieuwe haren.
  • Medicijnen: sommige medicijnen kunnen haaruitval tot gevolg hebben. Her bekendste voorbeeld hiervan is haaruitval door chemomedicatie, die gebruikt wordt bij de behandeling van kanker. Deze medicatie doodt snel delende cellen, waaronder de nieuwe haren. Hierdoor vindt haaruitval plaats bij kankerpatiënten die onder behandeling zijn.
  • Stress: overmatige stress leidt tot verandering van de hormoonbalans bij mensen. Er komt bijvoorbeeld meer adrenaline vrij in het lichaam, wat zorgt voor aantasting van de haarzakjes.
  • Infecties: er zijn veel verschillende bacteriële infecties en schimmel infecties die voor haaruitval kunnen zorgen. De bacterie of schimmel tast de haarzakjes aan, waardoor de groeifase van de haar wordt verstoord. Dit leidt tot het verlies van haren.

Oplossingen tegen haaruitval

Er zijn weinig effectieve manieren om haaruitval tegen te gaan Bovendien verschillen de mogelijkheden per type haaruitval. In het geval van infecties is een intensieve antibiotica kuur (in het geval van een bacterie) of een antimycotica kuur (in het geval van een schimmel) afdoende. Echter, in het geval van haaruitval door medicatiegebruik is er vaak geen oplossing.
Voor androgene alopecie is wel een effectief medicijn: finasteride. Dit medicijn remt de omzetting van testosteron in DHT. DHT heeft extreme androgene eigenschappen, waardoor het ook tot androgene haaruitval kan leiden. Door de omzetting te remmen zal er relatief minder DHT aanwezig zijn, en zullen dus minder haren uitvallen bij de patiënt. Helaas heeft finasteride ook zeer vervelende bijwerkingen, zoals impotentie en ejaculatiestoornissen.
Ook wordt steeds vaker reclame gemaakt voor cafeïnehoudende shampoos. Helaas is de werking van cafeïne bij haaruitval nog nooit goed aangetoond. Er valt dus niet te zeggen of dit een effectieve behandeling is.

Een laatste redmiddel kan een haartransplantatie zijn. Hierbij worden stukjes huid met de bijbehorende haarzakjes verplaatst van een ander deel van het lichaam naar de hoofdhuid, waardoor er weer haren op de hoofdhuid groeien. Echter, haartransplantaties zijn relatief duur en daarom overweegt men deze optie niet vaak.
© 2014 - 2019 Tsimon92, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Homeopathische middelen bij haaruitvalHomeopathische middelen bij haaruitvalEen gezond mens verliest op een normale dag tussen de 50 en 100 haren. Pas als het om aanzienlijk meer gaat, mag men spr…
Haarproblemen: Wat is alopecia androgenetica?Alopecia androgenetica is een vorm van haaruitval die voorkomt bij zowel mannen als vrouwen. De meest gebruikte term voo…
Verschillende vormen van haaruitvalEen vervelende maar veel voorkomende aandoening waar zowel mannen als vrouwen mee te maken kunnen krijgen, haaruitval! T…
Feiten en fabels over kaalheidDagelijks verliezen we tussen de 50 en 100 haren. Dat is geen enkel probleem omdat het haarzakje meestal een nieuwe haar…
Beauty: Haaruitval bij vrouwenBeauty: Haaruitval bij vrouwenHaaruitval is lastig en vervelend en zeker bij vrouwen is een kaal hoofd nog even los van het feit of je het als mooi…
Bronnen en referenties
  • http://www.haarstichting.nl/
  • http://www.haaruitval.eu/
  • http://www.huidinfo.nl/

Reageer op het artikel "Haaruitval en behandeling"

Infoteur: Tsimon92
Gepubliceerd: 07-07-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!