InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Haaruitval door hormonen

Haaruitval door hormonen

Haaruitval door hormonen Vele vrouwen lijden tijdens de zwangerschap of na de geboorte van het kind onder haaruitval. Ook bij ziektes van de schildklier, na het stoppen van de pil of in de overgang kan haaruitval toenemen. De oorzaken daarvoor zijn omzettingen van de hormonen in het lichaam. Hormonen nemen als overdrachtstoffen in het lichaam een veelvoud aan opgaven waar. Ook de duur van de haarcyclus en de delingsactiviteit van het haarfollikel worden door hormonen beïnvloedt. Weliswaar is de beharing van een mens al bij de geboorte genetisch vastgelegd. In de loop van het leven vormt zich eerst door medewerking van hormonen, vooral de geslachtshormoon. Al kleine veranderingen in de hormoonspiegel kan hierdoor tot haaruitval leiden.

Haaruitval na de zwangerschap

Tijdens de zwangerschap stijgt de hormoonspiegel oestrogeen in het lichaam, wat een versterkte haargroei tot gevolg heeft. Veel vrouwen verheugen zich in deze tijd op mooi, dik en glanzend haar. Helaas valt dit na de ontbinding van de hormoonspiegel weer terug na het ‘normale’ niveau en plotseling vallen vele haren na twee tot vier maanden uit.

Vrouwen die na meerdere jaren stoppen met de pil te slikken, kunnen ook last krijgen van haaruitval. Dit wordt veroorzaakt door de zinkende hormoonspiegel oestrogeen. Normaal wordt de haargroei weer normaal na enkele weken, ook zonder therapie, en de overmatige haaruitval stopt.

Is er na enige tijd geen verbetering, is het mogelijk medicamenten, welke zwavelhoudende aminozuren en Vitamine B bevatten, te nemen. Deze stoffen leveren aan het haar belangrijke opbouwstoffen voor de haargroei.

Haaruitval in de overgang

Met het begin van de overgang verandert de hormoonhuishouding van vrouwen. De productie van het vrouwelijke geslachtshormoon neemt af, waardoor het mannelijke hormoon Androgeen stijgt. Bij veel vrouwen wordt door de verschuiving van de hormoonspiegel verhoogd haaruitval veroorzaakt, op langere termijn. Om mogelijk andere oorzaken van het haaruitval te vermijden, dient in ieder geval een arts bezocht te worden.

Om deze haaruitval door hormonen tegen te gaan, kunnen medicamenten, welke zwavelhoudende aminozuren en Vitamine B bevatten, als ondersteuning genomen worden. De zwavelhoudende aminozuren zijn belangrijke bouwstoffen voor de opbouw van het haar. Vitamine B vordert de energiestofwisseling van het groeiende haar.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • P. Altmeyer, T. Dirschka, R. Hartwig: Klinikleitfaden Dermatologie.
  • R.K. Achenbach: Der groβe TRIAS-Ratgeber: Haut, Haare, Nägel

Reageer op het artikel "Haaruitval door hormonen"

Infoteur: Jootje
Gepubliceerd: 06-06-2008
Subrubriek: Diversen
Special: Haaruitval
Medische informatie…
Schrijf mee!