InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Haaruitval tijdens en na de zwangerschap: wat te doen?

Haaruitval tijdens en na de zwangerschap: wat te doen?

Haaruitval tijdens en na de zwangerschap: wat te doen? Veel vrouwen krijgen tijdens of na de zwangerschap te maken met (soms extreme) haaruitval. Dit kan een lastig probleem zijn; vooral wanneer het haar erg dun wordt. Wat kun je doen tegen haaruitval? In dit artikel lees je er meer over.

(Extreem) haarverlies

Hormonen

Het doucheputje raakt ermee verstopt en het hoofdkussen ligt er vol mee: haren. Veel vrouwen krijgen tijdens of na de bevalling te maken met haaruitval. In veel gevallen stopt het naar verloop van tijd vanzelf, maar soms is het haarverlies wel erg extreem.

Haarverlies ontstaat door een verandering in de hormoonhuishouding van de vrouw. Hormonen hebben hoe dan ook veel invloed op de conditie van het haar (of bijvoorbeeld ook op de conditie van de nagels). Veel vrouwen klagen bijvoorbeeld tijdens de menstruatie over hun haar: het zit niet lekker, het voelt droog aan en ziet er dof uit. Hoewel sommige vrouwen iets kunnen overdrijven, klopt het wel dat het haar van de vrouw tijdens de menstruatie er anders kan uitzien en anders kan aanvoelen. In situaties van stress of (over)vermoeidheid kan het haar van de vrouw ook te lijden hebben.

Hoewel haarverlies in dagelijkse situaties ook aan de orde kan zijn, is haarverlies tijdens en na de zwangerschap toch van een andere orde. Vrouwen die tijdens de zwangerschap veel haren verliezen, beseffen soms niet eens dat hun lichaam zo aan het veranderen is. Ongemerkt kunnen stress en spanning de boosdoeners voor het haarverlies zijn. Haarverlies na de zwangerschap (vaak een aantal maanden na de bevalling) komt bij veel vrouwen voor. Mannelijke hormonen (androgenen) zorgen voor een verstoring in de orde van de haarfollikels, waardoor het haar begint uit te vallen. Dit is eigenlijk een heel natuurlijk proces, aangezien tijdens de zwangerschap vrouwen vaak een vollere bos haar hebben en minder haarverlies dan gewoonlijk hebben.

Wat is normaal?

'Normaal' haarverlies

Dagelijks verliest een gemiddelde vrouw zo'n 80-100 haren. Deze haren verdwijnen (ongezien) in het doucheputje, de stofzuiger of de borstel. Het verliezen van haren is heel gewoon, en hoort bij de haarcyclus. Op de plaatsen waar haren verdwijnen, komen weer nieuwe. De meeste vrouwen hebben zo'n 400.000 tot 1.000.000 haren, en met een verlies van 80-100 haren per dag is er dus niets aan de hand.

Het wordt een ander verhaal wanneer haren er met bosjes tegelijk uitvallen. Met name vrouwen die zwanger zijn kunnen hier erg van schrikken, vrouwen na een zwangerschap weten vaak dat het haar kan gaan uitvallen. In veel gevallen is er nog steeds weinig aan de hand; uiteindelijk zal het haar weer aangroeien, er is alleen wat geduld voor nodig. Na een bevalling kan het maanden duren voor het haar weer hersteld is, en soms blijft het haar iets dunner.

Anders dan bij mannen, verliezen vrouwen hun haren over het hele hoofd. Er kunnen plaatselijk wat dungezaaide plekjes ontstaan, maar over het algemeen verliest het hele hoofd haren. Extreme haaruitval kan als zeer vervelend worden ervaren door vrouwen. Haar is immers belangrijk voor veel vrouwen en het is niet leuk om het te verliezen. Er is pas sprake van extreme haaruitval wanneer er kale plekjes op de hoofdhuid ontstaan. Veel vrouwen voelen zelf wel aan wanneer de grens van 'gewone haaruitval' is verstreken.

Wat kun je doen?

Testen en middeltjes

Wie twijfels heeft bij het uitvallen van (grote hoeveelheden) haren, heeft er baat bij tijdig naar de huisarts te gaan. Deze kan bloed afnemen om naar de hormoonhuishouding te kijken. Wanneer inderdaad blijkt dat de hormonen 'in de war' zijn, is er gelukkig veel te doen tegen haarverlies. Haarverlies wordt dan ook medisch, en is meestal met juiste medicatie tegen te gaan.

Goed eten

Na een zwangerschap kunnen vrouwen soms tot ruim een jaar na de bevalling haren verliezen. Indien er geen kale plekken ontstaan, is het verstandig gewoon geduldig te zijn. Gezond eten kan helpen om het haar sterker, glanzender en voller te maken. Hier een aantal producten die kunnen helpen je haar te verbeteren:
  • Fruit: meloen, bessen, sinaasappels en appels
  • Bladgroente: spinazie, sla en andijvie
  • Zuivel: melk, kaas en eieren
  • Vleessoorten en vervangers: kip, noten en vis
  • Water

Vitaminen

De kwaliteit van het haar kan ook worden verbeterd door het slikken van vitaminen. Hier een aantal vitaminen die het haar kunnen helpen:
  • Vitamine A
  • Vitamine C
  • Eiwitten
  • Ijzer
  • Foliumzuur
  • Vitamine B-6 en B-12
Gerelateerde artikelen
Haaruitval na de zwangerschapHaaruitval na de zwangerschapHaaruitval: zwangerschap, bevalling. Tijdens de zwangerschap straal je van gezondheid, zo lijkt het wel. Tenminste, aan…
Haaruitval door hormonenHaaruitval door hormonenVele vrouwen lijden tijdens de zwangerschap of na de geboorte van het kind onder haaruitval. Ook bij ziektes van de schi…
Natuurlijke haarverzorging: HaaruitvalKaal worden komt opmerkelijk genoeg voornamelijk voor onder blanken. Geleerden zijn het er niet over eens of dit gevrees…
Oplossingen haaruitvalOplossingen haaruitvalDe gemiddelde mens verliest zo'n honderdtal haren per dag. Indien je er meer verliest, lijd je aan haaruitval. Dringend…
Wat te doen bij kaalheid en haaruitval?Wat te doen bij kaalheid en haaruitval?Haaruitval of haarverlies kan komen door verschillende oorzaken zoals stress, verkeerde medicijnen, langdurige ziekte,..…

Reageer op het artikel "Haaruitval tijdens en na de zwangerschap: wat te doen?"

Reactie

N., 29-06-2015 13:18 #1
Met dit artikel in mijn achterhoofd heb ik met mijn huisarts overlegd vanwege mijn forse haaruitval (nadat ik gestopt ben met borstvoeding). Volgens de huisarts is er helemaal niets aan te doen en groeit het vanzelf weer terug. Vitamines helpen volgens hem niet als je een normaal gezond voedingspatroon hebt. Ik heb dus wel mijn twijfels bij de betrouwbaarheid van het artikel.

Infoteur: Jolene1984
Gepubliceerd: 11-08-2009
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!