InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Vragen over zwangerschapsverlof en bevallingsverlof

Vragen over zwangerschapsverlof en bevallingsverlof

Vragen over zwangerschapsverlof en bevallingsverlof Zwangere werkneemsters en zelfstandigen hebben recht op zwangerschapsverlof en bevallingsverlof. Ook werkneemsters met bepaalde uitkeringen hebben hier recht op. Sinds 2008 hebben ook zelfstandigen recht op zwangerschaps- en bevallingsverlof. Ook werkneemsters die een uitkering ontvangen in verband met arbeidsongeschiktheid, werkloosheid en ziekte hebben hier recht op. Deze verlofregeling duurt minimaal zestien weken. Hoe lang het in de werkelijkheid gaat duren is afhankelijk van de geboortedatum van de baby. Antwoorden op veel gestelde vragen treft u onderstaand aan.

Hoe lang hebt u recht op verlof?

De lengte van het verlof is afhankelijk van de keuze van de moeder en van de datum van de bevalling. De aanstaande moeder mag vanaf zes weken vóór de ingeschatte bevallingsdatum zwangerschapsverlof nemen. Het verlof kan later worden opgenomen, maar uiterlijk vier weken voor de uitgerekende datum. Na de bevallingsdatum bestaat er nog recht op minimaal tien weken bevallingsverlof. In principe bestaat er dus recht op zestien weken verlof, maar dit kan langer worden afhankelijk van de exacte geboortedatum. In het geval het kind later wordt geboren kan het voorkomen dat er zes weken zwangerschapsverlof wordt genomen, maar doordat het kind twee weken later wordt geboren, bestaat er recht op in totaal achttien weken verlof.

Ook recht op verlof bij het ontvangen van een uitkering?

Ja, in geval van een WW-uitkering, uitkering in verband met arbeidsongeschiktheid of ziekte bestaat er ook recht op een verlof. Deze kan worden aangevraagd bij het UWV.

Hoe zwangerschapsverlof en bevallingsverlof aanvragen?

Drie weken vóór de gewenste ingangsdatum kan er een verzoek worden ingediend bij de werkgever. De werkgever moet de aanvraag indienen.

Hoeveel salaris ontvang ik gedurende de verlofperiode?

U zult in de verlofperiode recht houden op de hoogte van uw reguliere salaris. Dit is echter wel gemaximeerd tot het maximum dagloon. Dit komt ongeveer neer op een maximum salaris van ongeveer € 3.970 (2009) bruto per maand waar verlof over betaald gaat worden.

Zwangerschapsverlof en bevallingsverlof voor zelfstandigen

Ook zelfstandigen hebben recht op verlof. In het verleden was dit niet het geval, maar sinds 2008 bestaan er mogelijkheden. Binnen de zogenaamde ZEZ regeling (Zelfstandig en Zwanger-regeling) hebben zelfstandigen recht op minimaal zestien weken verlof, maar maximaal hebben ze recht op het minimumloon.

Wat gaat er gebeuren bij ziekte tijdens het verlof?

De werkneemster kan zelf kiezen om vier of zes weken vóór de vermoedelijke bevallingsdatum verlof op te nemen. Bij ziekte gaat het verlof in zes weken vóór de vermoedelijke bevallingsdatum, omgeacht of er gekozen is voor een ander aantal weken. Bij ziekte door de zwangerschap bestaat er recht op een ziektewetuitkering indien dit het geval is vóór of na het zwangerschapsverlof en bevallingsverlof.

Zwangerschap en aflopend arbeidsovereenkomst

Bij een aflopend contract tijdens de verlofperiode kunt u terecht bij de UWV om een uitkering aan te vragen. In de meeste gevallen hebt u recht op een zwangerschapsuitkering.

Zwangerschap als reden van ontslag of afwijzen

Een zwangerschap mag nooit een reden zijn om een werkneemster te ontslaan. In een sollicitatieprocedure is het niet toegestaan om iemand af te wijzen in verband met zwangerschap. Werkneemster die in een proefperiode zitten of een aflopend contact hebben, kunnen ontslagen worden. De reden hiervoor mag echter niet de zwangerschap zijn.
© 2009 - 2019 Juul, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Zwangerschapsverlof en bevallingsverlof: hoogte en duurZwangerschaps– en bevallingsverlof zijn geregeld in de Wet arbeid en zorg. Deze wet biedt een aantal verlofregelingen, z…
Rechten tijdens het zwangerschapsverlof en bevallingsverlofRechten tijdens het zwangerschapsverlof en bevallingsverlofWanneer je zwanger bent, wil je daar van kunnen genieten. Daarnaast is een zwangerschap zwaar en kan de bevalling ook la…
Recht op verlof voor ouders - zwangerschapsverlofVoor gezinnen met jonge kinderen, of die kinderen krijgen, zijn er extra regelingen in het leven geroepen. Het zwangersc…
Zwangerschapsverlof in ZwedenZwangerschapsverlof in ZwedenZwangerschapsverlof (föräldraledighet) in Zweden is niet te vergelijken met Nederland. In Zweden hebben ouders samen rec…
Hoe is het salaris geregeld bij zwangerschapsverlof?Hoe is het salaris geregeld bij zwangerschapsverlof?Ben je zwanger, dan heb je voor en na het bevallen wettelijk gezien recht op zwangerschapsverlof. Dat houdt in dat je ni…
Bronnen en referenties
  • SZW

Reageer op het artikel "Vragen over zwangerschapsverlof en bevallingsverlof"

Reactie

S., 28-10-2009 21:43 #1
Ik heb een vraag over zwangerschapsverlof en onbetaald verlof. Ik hoop dat jullie mij hier antwoord op kunnen geven. Ik werk momenteen voor 60% in de zorg, en val daarnaast in in het onderwijs. Nu ik zwanger ben ga ik vanaf januari 3 dagen invallen in het onderwijs, en ga voor 25% onbetaald verlof in de zorg. Waar ik naast de 3 dagen onderwijs dus dan nog 35% blijf werken. Nu heb ik dat deeltijd verlof (onbetaald) tot half juni. Per begin juli zal ik met zwangerschapsverlof gaan (zoals het er nu allemaal uitziet)Vanaf half juni zal ik dus weer 60% in de zorg werken. Hoe zit het dan met mijn salaris gedurende mijn zwangerschapsverlof. Is dat dan gewoon gebasseerd op mijn contract van 60% of wordt er gekeken naar de voorgaande maanden? Ik hoop dat jullie mij hier duidelijkheid over kunnen geven. Reactie infoteur, 29-10-2009
Uw vraag is dermate specifiek dat u dit het beste kunt voorleggen aan de personeelsfunctionaris van uw werkgever.

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 06-08-2009
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!