Nachtdiensten en gezondheidsrisico’s

In Nederland zijn er vele mensen die ’s nachts de gezondheidszorg, fabrieken en veiligheid verzorgen. Deze nachtwerkers of mensen in ploegendiensten lopen volgens onderzoek echter veel gezondheidsrisico’s

De nachtwerkers

Veel mensen hebben zo hun eigen reden om ’s nachts te werken, bijvoorbeeld omdat het bij hun werk hoort of omdat ze daardoor werk met ouderschap beter kunnen combineren, ook is de ploegentoeslag voor vele een aantrekkelijk pluspunt. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek zou het hier om een vrij grote groep gaan. Een op de vijf mannen en een op de acht vrouwen zijn geregeld ’s nachts op hun werk te vinden. Alhoewel vele van deze nachtwerkers oog hebben voor de voordelen zijn er ook grote nadelen. Dit geldt niet alleen voor de manier waarop het werk wordt uitgevoerd (bijvoorbeeld ongelukken als Tsjernobyl en de veerboot Estonia zonken ’s nachts) maar zeker ook ten aanzien van de gezondheid

Mogelijke gezondheidsrisico’s

  • Chronische slaapklachten
  • Problemen met de spijsvertering
  • Stress
  • Verhoogde kans op hart en vaatziekten: De kans dat een nachtwerker een onregelmatige hartslag heeft is twee keer zo groot als die van een werkende in dagdienst. Bovendien blijkt uit onderzoek dat het hart midden in de nacht minder goed werkt omdat het lichaam is geprogrammeerd om op die tijd te rusten.
  • Grotere kans op borstkanker en prostaatkanker: Uit onderzoek is gebleken dat nachtwerkers vaker borstkanker of prostaatkanker ontwikkelden dan mensen die alleen overdag werken.

Het chronotype van de mens speelt een rol bij de problemen met de nachtdienst

Niet elke mens is hetzelfde. De ene gaat uit zichzelf altijd vroeg naar bed en staat ’s morgens om 6 uur fris weer naast zijn bed (het vroege type) terwijl de ander juist liever laat naar bed gaat en er ook laat uitkomt (het late type). Het late type zal doorgaans minder last hebben van nachtdiensten en hierdoor dus ook minder gezondheidsproblemen ondervinden van de nachtdienst (dit is aangetoond voor slaapklachten en maagproblemen). Toch wil dit niet zeggen dat het late type helemaal geen gezondheidsproblemen krijgt door de late werkzaamheden.

Nachtwerken in relatie tot kanker

Hoe het verband tussen beide precies ligt hebben onderzoekers nog niet vast kunnen stellen. Wel bestaat het vermoeden dat een tekort aan melatonine (een hormoon dat wordt aangemaakt als het donker wordt) te maken heeft met de ontwikkeling van kanker. Er zal nog onderzocht worden of de nachtwerkers door bijvoorbeeld toediening van extra melatonine een lagere kans zullen krijgen op deontwikeling van kanker. Er is dus nog veel onderzoek nodig naar de exacte oorzaken en de exacte gevolgen van het nachtwerken.
© 2008 - 2020 Dsvh13, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Nachtdiensten uit de tijd?Onder een nachtdienst wordt formeel verstaan: langer dan één uur werken tussen 00.00 uur en 06.00 uur. Doorwerken tot 01…
Nachtdienst draaien: niet gezond voor de mensNachtdienst draaien: niet gezond voor de mensNachtdienst draaien is niet echt gezond. Het kan in sommige beroepsgroepen niet anders dan dat ook ’s nachts mensen aan…
Nachtdienst en ploegenarbeid dragelijker makenNachtdienst en ploegenarbeid dragelijker makenMiljoenen mensen werken 's nachts. Onder meer door online winkelen is er sprake van toegenomen ordervolumes die op tijd…
De gezondheidseffecten van ploegendienstDe gezondheidseffecten van ploegendienstDoor onze 24 uurseconomie zijn steeds meer mensen genoodzaakt om in de ploegendienst te werken. Dat het werken in ploege…

Gevoelige tandenGevoelige tandenGenieten van lekker eten en drinken, dat willen we allemaal. En over het algemeen gaat dit ook prima. Wanneer je echter…
Haaruitval door verkeerde voedingHaaruitval door verkeerde voedingEenzijdige of in één keer radicaal gaan diëten kunnen tot haaruitval leiden. Ook een niet evenwichtige voeding, bijvoorb…
Bronnen en referenties
  • http://www.zibb.nl/10120866/Personeelszaken-nieuwsbericht/nachtdienstisslechtvoorgezondheid.htm http://gezondheid.blog.nl/actualiteiten/2006/06/30/onderzoek_naar_verband_borstkanker_en_nachtdiensten http://www.patientenplein.nl/pp/pp.php?type=forum&actie=show&subactie=message&primary_id=56373&categorie_id=1 http://www.psycholoog.net/?p=5 http://www.intermediair.nl/artikel.jsp?id=1373896

Reageer op het artikel "Nachtdiensten en gezondheidsrisico’s"

Reacties

Os, 22-08-2015 22:57 #6
Ik draai al 15 manden alleen nachtdiensten heb niets gemerkt moet ik naar de huis arts voor een check up?

Nora Harmsen, 05-05-2014 10:03 #5
Kan je door 30 jaar lang om de week nachtdienst te hebben gedaan, zoals de ene week 3 dagen en de andere 4, een melatonine tekort krijgen?

Anoo, 24-04-2013 08:09 #4
@ ikke, ik kan je de hand schudden. 12 deze maand en al dik een jaar bezig om per maand een eerlijke verdeling te krijgen. Met max 7 pm. zorg wordt steeds slechter voor personeel. Mensen tekort en stagiaires zijn goedkoper dus draaien voltijd mee waar het mag. heb er wel eens 17 gehad. ben het spuugzat.

Ikke, 18-04-2013 11:52 #3
Wat een reacties zeg! 12 nachtdiensten per 24 weken. 2 per maand zegt de ander. deze maand draai ik al 14. normaal is het 7 a 8 nachten per maand! wees blij jullie.

Dorine Vr, 24-01-2012 22:46 #2
Ik werk als fultime verpleegkundige in een ziekenhuis! Wij deden daar normaal 12 nacht om de 24 weken maar er zijn er nog bij gekomen! Ik voel mij de dagen er na niets waart, telkens opnieuw geeuw, moe zijn nie kunne eten! En een onzeker gevoel of je alles wel goed hebt gedaan op je werk, want wij staan daar alleen voor 33 pat en dat zal in nog ziekenhuizen zo wel zijn! Ma verantwoord vin ik dit nie die stress waarmee je de hele nacht loopt! Moest je de nacht dubbel kunnen lopen zouden die symptomen dan nie verzwakken?

Annet Laan, 05-11-2011 17:55 #1
Ik draai gemiddeld 1x in de maand 2 nachtdiensten. Mijn reactie is de dag erna meestal hetzelfde bij mij: gaperig, misselijk en duizeligheids-problemen, net of er lichtflitsen door mijn oren gaan. Gewoon geen fit gevoel de hele dag. Langzaam wordt dit dan weer beter.

Infoteur: Dsvh13
Gepubliceerd: 07-06-2008
Subrubriek: Diversen
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!