Gevoelige tanden

Gevoelige tanden Genieten van lekker eten en drinken, dat willen we allemaal. En over het algemeen gaat dit ook prima. Wanneer je echter bij elke hap of slok een scherpe pijnscheut door je mond voelt schieten, is dat eten en drinken helemaal geen pretje meer. Een veelvoorkomende oorzaak van pijnscheuten in de mond bij het eten en drinken zijn gevoelige tanden. Tanden en kiezen bestaan uit een kroon en een wortel. De tandhals is het gedeelte waar de kroon overgaat in de wortel, dit is ongeveer op de rand van het tandvlees. De kroon is normaliter bedekt met glazuur, dit is een soort lak die de kroon beschermt. In de meeste gevallen loopt dit glazuur door tot aan het tandvlees. Bij sommige mensen is het tandvlees wat teruggetrokken en ligt een deel van de kroon bloot, zonder glazuurlaagje. Wanneer dit deel van de tand in contact komt met eten of drinken kan dit een zeer pijnlijke ervaring opleveren.

In het tandbeen zitten kleine kanaaltjes die verbonden zijn met de zenuwen in de tand of kies. Normaal zijn deze kanaaltjes afgesloten door het tandvlees. Wanneer het tandvlees echter teruggetrokken is liggen deze zenuwkanaaltjes bloot en stimuleren warme, koude, zoete of zure prikkels het vocht in deze kanaaltjes tot activiteit. Deze beweging irriteert de zenuwen, hierdoor ontstaan de felle pijnscheuten.

Oorzaken

De hoofdoorzaak van de feitelijke pijn is het teruggetrokken tandvlees dat het tandbeen bloot legt. Dit teruggetrokken tandvlees wordt met name veroorzaakt door een slechte mondhygiëne. Het kan ook voorkomen dat men door een verkeerde poetstechniek het tandvlees iets opzij drukt. Dit gebeurt meestal wanneer men te krachtig, te lang, met te veel druk of met een te harde tandenborstel poetst. Een verkeerde tandpaste kan in combinatie met een verkeerde poetstechniek het glazuur afslijten van de tand. Zeker wanneer men tandpasta's met veel schuurmiddel gebruikt loopt men een groter risico. Sommige tandpasta's die wittere tanden garanderen bezitten een dergelijke schuurmiddel.

Behandeling

Er zijn diverse manieren om de klachten en pijnscheuten te verdrijven.

Speciale tandpasta

Er zijn speciale tandpasta's verkrijgbaar voor de gevoelige tanden. Deze bevatten vaak een speciale toevoeging die het glazuur van de tanden en kiezen versterkt of beschermt. Deze tandpasta's werken echter niet bij iedereen, het is een kwestie van uitproberen welke tandpasta het meest geschikt is voor jou.

Blijven poetsen

Hoewel deze tip niet met open armen ontvangen zal worden, wat overigens heel begrijpelijk is, is het wel erg belangrijk. Poetsen met tandpasta geeft het gebit een speciaal beschermlaagje en masseert het tandvlees enigzins waardoot dit gezond blijft.
Poets je tanden echter niet direct na het eten of drinken. Je tandbeen wordt namelijk zachter van voedsel en met direct tanden poetsen kan je dit zachtere beschermlaagje gemakkelijker wegpoetsen. Wacht ongeveer een uur voordat je je tanden gaat poetsen, je speeksel heeft de meeste zuren dan inmiddels geneutraliseerd.

Voeding

Voedsel en dranken met een hoge zuurgraad kan je beter vermijden of beperken. Deze zuren, die opvallend genoeg vaak juist een zoete smaak hebben, tasten het tandglazuur aan. Ze lossen namelijk het beschermende laagje dat de tandpasta gemaakt heeft op waardoor de zenuwkanalen weer open komen te liggen en gemakkelijker pijnprikkels kunnen vervoeren. Vrijwel alle dranken hebben een hoge zuurwaarde, met name de frisdranken, sportdranken en vruchtensappen. Water, melk, koffie en thee (zonder suiker) hebben een erg lage zuurgraad.

De tandarts

Milde tandgevoeligheid kan je meestal zelf onder de duim houden met bovengenoemde tips. Het is echter verstandig een bezoekje te brengen aan de tandarts wanneer bovenstaande tips niet voldoende zijn en de pijnscheuten frequent de kop opsteken. De tandarts kan na een inspectie van het gebit een uniek advies geven en eventueel aanraden te spoelen met een fluoride spoelmiddel. Wanneer ook dit de pijn niet verzacht kan ervoor gekozen worden de zenuwkanalen af te dekken met speciale fluoridelak of speciaal vulmateriaal.

Preventie

Met een goede poetstechniek en mondhygiëne kan je voorkomen dat je tandvlees gaat ontsteken of terug gaat trekken. De tandplak kan je verwijderen door minimaal twee keer per dag je tanden te poetsen met een fluoridetandpasta, gedurende twee minuten per poetsbeurt. Gebruik een zachte tandenborstel en oefen niet te veel druk uit op de tanden en kiezen. Vergeet bij het poetsen de lastig bereikbare plekjes niet en reinig deze indien nodig met speciaal flosdraad.
Gerelateerde artikelen
Gevoelige tandenGevoelige tandenGevoelige tanden zijn vaak het gevolg van blootliggende tandhalzen, waardoor de zenuwen overgevoelig reageren. Soms onts…
Gevoelige tanden: Oorzaak, remedie en behandelingGevoelige tanden: Oorzaak, remedie en behandelingGevoeligheid van de tanden is een veel voorkomend tandheelkundig probleem dat ongemak of pijn in het gebit veroorzaakt w…
Gevoelige tanden: Oorzaken en behandeling van gevoeligheidGevoelige tanden: Oorzaken en behandeling van gevoeligheidPatiënten met gevoelige tanden krijgen te maken met plotse, intense pijnscheuten wanneer ze bepaalde voedingsmiddelen of…
Gevoelige tanden en het belang van goede mondverzorgingGevoelige tanden en het belang van goede mondverzorgingWaarom worden tanden gevoelig? Als het tandvlees zich terugtrekt of het glazuur is afgesleten, kun je last krijgen van g…

Tattoo verzorging - Verzorg je tatoeageTattoo verzorging - Verzorg je tatoeageZodra je tattoo gezet is zal je je als eerste bezig moeten gaan houden met de juiste verzorging van je tatoeage. Na het…
Nachtdiensten en gezondheidsrisico’sIn Nederland zijn er vele mensen die ’s nachts de gezondheidszorg, fabrieken en veiligheid verzorgen. Deze nachtwerkers…

Reageer op het artikel "Gevoelige tanden"

Reacties

Davina, 04-03-2010 22:58 #2
Ik heb 2 kiezen onder en boven, die vreselijk pijn veroorzaken van ongeveer 15 tot 20 seconden als ik iets heets eet of drink. Het doet verschrikkelijk pijn. Volgens mijn tandarts is het verdwenen glazuur de oorzaak, hij heeft er iets over gedaan, maar de pijnscheuten gaan steeds langer duren. Ik zelf denk eerder aan een ontsteking, maar mijn tandarts zegt dat dat het niet is. Wat nu? Reactie infoteur, 07-03-2010
Hoi Davina,
je kan een second opinion bij een andere tandarts (misschien in dezelfde praktijk?) vragen wanneer je twijfelt over de diagnose van de tandarts.
Groeten Kim

Etsel (infoteur), 22-06-2008 11:31 #1
Hallo Melod,

Dit is inderdaad een groot probleem bij veel mensen. Maar er bestaat een goede oplossing. Het dagelijks gebruik van Q-10 (vitamine) werkt erg goed. Wanneer je dit gebruikt hoef je zelfs niet meer met een speciale tandpasta te poetsen en kan je alles weer eten zonder pijn.

Groet, Etsel Reactie infoteur, 23-06-2008
Bedankt voor de tip, hopelijk heeft men er iets aan.

Groetjes MeloD

Infoteur: Melod
Laatste update: 11-11-2008
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!