Gevoelige tanden

Gevoelige tanden Gevoelige tanden zijn vaak het gevolg van blootliggende tandhalzen, waardoor de zenuwen overgevoelig reageren. Soms ontstaan er ook gevoelige tanden na het drinken van alcohol, na bleken of na het vullen van tanden of kiezen.

Gevoelige tanden: wat is het?

Bij gevoelige tanden is er sprake van pijn bij warm of koud eten/drinken, maar ook van gevoeligheid wanneer de tand wordt aangeraakt. De gevoeligheid uit zich door middel van pijn of een zeurend gevoel. Meer dan de helft van de bevolking heeft vaker last van gevoelige tanden.

Een gevoelige tand reageert op prikkels van buitenaf, meestal warmte of koude, door middel van een heftige pijnscheut die tot diep in de wortels doordringt. Een andere vorm van gevoelige tanden reageert op druk door middel van een pijnscheut of een doffe pijn.

Gevoelige tanden bij warm of koud eten of drinken

Veel mensen krijgen vroeg of laat met dit probleem te maken: gevoelige tandhalzen. De tand voelt zeer pijnlijk aan na het eten of drinken van koud of warm voedsel of dranken. Er is een heftige pijnscheut waar te nemen die tot diep in de wortel doordringt. Vaak is er geen verschil tussen warmte of koude: de pijn is even heftig. In sommige gevallen lijkt kou wat meer prikkels op te wekken dan warmte. Ook zoetigheid kan een pijnscheut veroorzaken.

De oplossing is poetsen met een tandpasta voor gevoelige tandhalzen. in deze tandpasta zit een stof die de kanaaltjes afsluit, waardoor de zenuwen niet meer geprikkeld worden. Ook kan de tandarts een pasta opbrengen, die langere tijd zijn werk blijft doen.

Gevoelige tandhalzen zijn niet altijd te voorkomen: bij het ouder worden trekt het tandvlees terug en komen tandhalzen bloot te liggen. Voorzichtig poetsen zodat het tandvlees niet wordt weggepoetst, is belangrijk. Dit moet bij jonge kinderen al aangeleerd worden.

Gevoelige tand na vulling

Na het boren en vullen van een kies of tand kan er een verhoogde gevoeligheid van de tand of kies ontstaan. Vooral warmte en koude zijn goed waarneembaar. In de meeste gevallen verdwijnt deze gevoeligheid weer. Dit duurt gemiddeld vier tot zes weken. Wanneer de pijn niet afneemt of zelfs erger wordt, dan is er in veel gevallen iets anders aan de hand. Het is dan verstandig om contact op te nemen met de tandarts.

Gevoelige tanden na bleken

Door middel van bleken worden de tanden witter gemaakt. Bleken is een intensive behandeling aan de tanden, die pijnlijk kan zijn. Na de behandeling vooral klagen een aantal mensen over pijn en gevoeligheid. De gevoeligheid uit zich door middel van pijnscheuten bij warmte en koude.

Poetsen met Sensodyne kan de gevoeligheid verminderen. Wanneer gevoeligheid na het bleken vaker voorkomt, is het aan te raden om niet te vaak de tanden te laten bleken of zelf te bleken. De gevoeligheid na het bleken moet normaal gesproken binnen één tot twee weken afnemen en verdwijnen.

Gevoelige tanden na alcohol

Sommigen krijgen na het drinken van alcohol last van gevoelige tanden, die één tot twee dagen gevoelig kunnen blijven. Hiervoor kunnen twee factoren de oorzaak van zijn. Ten eerste tasten zuren in bijvoorbeeld wijn het tandglazuur aan. Hierdoor worden tanden gevoeliger. Ook poetsen direct na het drinken van alcoholische dranken tast het glazuur aan. Gevoelige tandhalzen kunnen bovendien erg reageren op koude drankjes. Poetsen met een tandpasta voor gevoelige tandhalzen is aan te raden.

Door alcohol slapen veel mensen onrustig en klemmen de kaken in de slaap onbewust op elkaar. Dit veroorzaakt een pijn de volgende ochtend, die één tot twee dagen aan kan blijven houden.

Gevoelige tanden na wortelkanaalbehandeling

Na een wortelkanaalbehandeling, waarbij de pulpa uit het wortelkanaal is verwijderd en de ruimte wordt opgevuld, kan er gevoeligheid aan de tand optreden. Soms kan deze gevoeligheid enkele weken aan blijven houden. Het is een nawerking van de behandeling en meestal onschuldig.

In enkele gevallen blijkt de wortelkanaalbehandeling niet goed te zijn uitgevoerd en blijft er wat achter. Hierdoor kan de tand gevoelig worden. Dit is te merken bij warmte en koude maar soms ook door druk tegen de tand aan, zoals bij bijten. Wanneer deze pijn niet verdwijnt of erger wordt, is het altijd beter om langs de tandarts te gaan. deze kan bekijken of het wortelkanaal wel goed schoon is.
Gerelateerde artikelen
Gevoelige tanden: Symptomen, oorzaken en behandelingGevoelige tanden: Symptomen, oorzaken en behandelingGevoelige tanden bezorgen de patiënt een zeer onaangenaam gevoel bij het eten, drinken, of zelfs zonder aanwijsbare rede…
Gevoelige tanden en het belang van goede mondverzorgingGevoelige tanden en het belang van goede mondverzorgingWaarom worden tanden gevoelig? Als het tandvlees zich terugtrekt of het glazuur is afgesleten, kun je last krijgen van g…

Aambeien genezen & zelf behandelen met natuurlijke middelenAambeien genezen & zelf behandelen met natuurlijke middelenAambeien genezen en aambeien zelf behandelen met natuurlijke middelen. Aambeien zijn uitgezakte zwellichamen nabij de an…
Pijn in de liesPijn in de liesPijn in de lies kan veroorzaakt worden door een liesblessure of een liesbreuk. Ook komt dit vaker voor tijdens de zwange…

Reageer op het artikel "Gevoelige tanden"

Reacties

Wilma, 14-08-2014 00:59 #2
Na een wkb in een voortand blijft mijn tand gevoelig. Dit ligt niet aan het tandvlees en mijn tandarts heeft nog een extra foto gemaakt maar kan niets vinden… dit is nu ongeveer 3 maanden geleden. Heeft iemand nog een idee hierover? Bvd

J. de Vries, 10-03-2014 07:33 #1
Ik heb mijn tanden drie dagen geleden laten bleken met een bleekgel in drie stappen van 15 min. Peroxide mocht niet meer zei de dame en de bleekgel zou minder agressief zijn voor je tanden. Nou komt ie, " ik verga van de pijnscheuten en weet niet waar ik het zoeken moet ". Slik me overmatig rot in ibu's maar helpt niet.Wie weet wat ik kan doen zodat de pijn dragelijk wordt? Dit is echt zo pijnlijk dus NOOIT doen!

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 03-10-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!