Gevoelige tanden en het belang van goede mondverzorging

Gevoelige tanden en het belang van goede mondverzorging Waarom worden tanden gevoelig? Als het tandvlees zich terugtrekt of het glazuur is afgesleten, kun je last krijgen van gevoelige tanden. Het onderliggende tandbeen komt bloot te liggen, prikkels van buitenaf kunnen de zenuw in het tandmerg (tandpulpa) bereiken. Eet je iets kouds, warms, zuurs of zoets dan voel je een pijnscheut. Hoe kom je van deze pijn af?

De oorzaak van terugtrekkend tandvlees

Het kan veroorzaakt worden door ophoping van tandplak en tandsteen. Het tandvlees raakt geïrriteerd en trekt zich terug Maar verkeerd en te hard poetsen kan ook de oorzaak zijn.

De oorzaak van slijtage van glazuur

Het glazuur kan slijten door poetsen met een te harde tandenborstel, maar voeding met een hoog zuurgehalte (vruchtensappen, koolzuurhoudende dranken) kan ook de oorzaak zijn. Door deze voeding lost het tandglazuur op (tanderosie).

Bron: Foto infoteurBron: Foto infoteur

Hoe verzorg je gevoelige tanden?

Kies voor een tandpasta speciaal voor gevoelige tanden (sensitive tandpasta’s), deze leggen een beschermend laagje om de tandhals. Pijnprikkels kunnen de zenuwen niet meer bereiken en de gevoeligheid zal afnemen. Het poetsen van gevoelige tanden doet pijn, er zijn speciale tandenborstels op de markt voor gevoelige tanden, de borstelharen zijn afgerond waardoor de druk op de tandhalzen wordt verminderd en tandplak effectief wordt verwijderd. Je kunt de werking van de tandpasta verlengen door na het poetsen te spoelen met mondwater.

Handig om te weten

  • Spoel je tanden niet na het poetsen, je mag wel uitspugen en eventueel naspoelen met een beetje mondwater. Spoel je flink, dan verwijder je de actieve bestanddelen van de tandpasta uit je mond (en dat is niet de bedoeling).
  • Bij voorkeur poets je natuurlijk een paar keer per dag, maar de belangrijkste poetsbeurt is voor het slapen gaan. De mond blijft dan zo’n acht uur schoon en de actieve bestanddelen kunnen goed inwerken.
  • Gebruik je een tandpasta voor gevoelige tanden dan kun je met je vingertoppen wat tandpasta aanbrengen op de tanden voor het slapen gaan. Dan heb je nog sneller resultaat.
  • Beperk het gebruik van zure drankjes zoals cola, tonic, sinaasappelsap.

Poetstechniek

Poets je tanden minimaal twee keer per dag, gedurende minimaal twee minuten.
  • Plaats de tandenborstel in een hoek van 45 graden, zodat de borstel de rand van het tandvlees raakt. Maak korte heen- en weergaande bewegingen, zet weinig kracht op de borstel.
  • Start bij het ondergebit, eerst de binnenkant, daarna de buitenkant.
  • Vervolgens het bovengebit, op dezelfde manier, in dezelfde volgorde.
  • De achterkant van de voortanden onder en boven poetsen. Hierbij plaats je de tandenborstel verticaal en maak je kleine op- en neergaande bewegingen.
  • Als laatste poets je de kauwvlakken van de kiezen, met schrobbende bewegingen maak je deze van voor naar achter schoon. Vergeet niet het achterste vlak van je kiezen.

Het belang van goede mondverzorging/de voordelen van een goed gebit

  • Algemene gezondheid: chronisch ontstoken tanden en tandvlees is heel vervelend en kan verergeren waardoor allerlei schadelijke bacteriën in het bloed terecht kunnen komen.
  • Spijsvertering: bijten en kauwen is een belangrijke functie van tanden en kiezen, dit is nodig om voedsel goed door te kunnen slikken.
  • Spraak: tanden en kiezen zijn onmisbaar voor een juiste klank- en woordvorming.
  • Tot slot is het fijn om een mooie tanden te hebben (ethische waarde).
Gerelateerde artikelen
Gevoelige tanden: Symptomen, oorzaken en behandelingGevoelige tanden: Symptomen, oorzaken en behandelingGevoelige tanden bezorgen de patiënt een zeer onaangenaam gevoel bij het eten, drinken, of zelfs zonder aanwijsbare rede…
Gevoelige tanden & blootliggende tandhalzenGevoelige tanden & blootliggende tandhalzenGevoelige tanden kunnen het gevolg zijn van blootliggende tandhalzen. Blootliggende tandhalzen worden veroorzaakt door t…
Gevoelige tanden door terugtrekkend tandvleesGevoelige tanden door terugtrekkend tandvleesOorzaak van terugtrekkend tandvlees zijn meestal bacteriën die zich in de mond nestelen. In dat verband mogen de begripp…

Dopjesactie voor blindengeleidehondenDopjesactie voor blindengeleidehondenGroene dopjes, blauwe dopjes, rode dopjes, gele dopjes. Van flessen melk of frisdrank. Gooi ze niet weg! Immers, met het…
Endoscopie: onderzoek en kijkoperatieEndoscopie: onderzoek en kijkoperatieEen edoscopie betekent in het lichaam kijken. Dit gebeurt met behulp van een edoscoop. Er zijn tien verschillende vormen…
Bronnen en referenties
  • Diverse folders (gekregen van de tandarts)
  • Afbeelding bron 1: Foto infoteur

Reageer op het artikel "Gevoelige tanden en het belang van goede mondverzorging"

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 29-05-2015
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!