InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Gevoelige tanden & blootliggende tandhalzen

Gevoelige tanden & blootliggende tandhalzen

Gevoelige tanden & blootliggende tandhalzen Gevoelige tanden kunnen het gevolg zijn van blootliggende tandhalzen. Blootliggende tandhalzen worden veroorzaakt door teruggetrokken tandvlees. Maar waarom trekt tandvlees zich terug? In dit artikel daar meer over en hoe je er weer van af kunt komen. Overigens wordt teruggetrokken tandvlees ook recessie genoemd.

Gevoelige tanden: teruggetrokken tandvlees

Tandvlees (gingiva) dat is teruggetrokken is voor veel mensen heel vervelend, zeker als de tandhalzen ook voor een groot deel vrij zijn komen te liggen. Deze geven een vervelende ervaring als ze in contact komen met koud of warm eten, drinken of luchtstroom: gevoelige tanden.

Oorzaak teruggetrokken tandvlees

Tandvlees dat terugtrekt is in principe een onontkoombaar ouderdomsverschijnsel. Zeker nu steeds meer mensen tot op hoge leeftijd hun tanden behouden, komt het steeds vaker voor. Maar dat is niet de enige oorzaak, er zijn nog meer 'boosdoeners':
  • Poetstrauma: te hard aan het tandenpoetsen
  • Chronische gingivitis ofwel tandvleesontsteking (bekijk het artikel over tandvlees ontsteking)
  • Lokale of gegeneraliseerde parodontitis (bekijk het artikel over parodontitis)

Vooral die eerste komt vaak voor: door te hard poetsen kan het tandvlees terugtrekken! Poets dus met een tandenborstel met zachte haartjes. Deze verwijdert tandplaque even effectief als je hem goed gebruikt en is ook beter voor het tandvlees. Ook een verkeerde manier van poetsen kan tot beschadiging leiden. Vraag dus aan uw tandarts of u goed poetst. Bekijk in het artikel Een mooi gebit krijg je zo! de poetsinstructie en het gebruik van tandenstokers, ragertjes en flosdraad.

Gevoelige tanden en tandhalzen: pijn bij eten en drinken

Als het tandvlees teruggetrokken is, ligt niet alleen het tandglazuur bloot maar ook het onderliggende dentine. Uit dit materiaal bestaat het grootste gedeelte van de tand. Het is minder hard (bevat minder mineralen) dan glazuur. De gevoeligheid komt waarschijnlijk door de kanaaltjes in het dentine. Deze kanaaltjes worden ook dentine-tubuli genoemd. In deze tubuli bevindt zich een vloeistof die door een stimulus (warm of koud voedsel) versnelt of vertraagt, waardoor de tandzenuw geprikkeld wordt (de hydrodynamische theorie van Brännström).

Oplossing en behandeling gevoelige tanden

Uit het voorgaande blijkt dus dat de oplossing voor gevoelige tandhalzen ligt bij het afsluiten van de tandbeen kanaaltjes. De natuur doet dit al een beetje, maar meestal niet genoeg en blijft de gevoeligheid. Daarom zijn er in verschillende tandpasta's therapeutische toevoegingen gedaan. Deze tandpasta's en andere middelen zijn te koop bij de gangbare drogisten. Co-enzym Q10 wordt door sommige tandartsen aangeraden om te gebruiken. Of het ook daadwerkelijk helpt is een tweede, aangezien er nog te weinig wetenschappelijk onderzoek naar is gedaan.

Tandpasta's tegen gevoelige tandhalzen

Er zijn sommige tandpasta's die een soort smeerlaag op de tandhals doen vormen en zo de prikkelgeleiding wordt geblokkeerd. Soms is dit niet effectief, doordat door het gebruik van zure voedingsmiddelen deze smeerlaag weer oplost. Werken deze thuismiddeltjes dus niet, dan moet professionele applicaties worden geraadpleegd. De tandarts kan hier meer over vertellen. Gebruik uit voorzorg geen anti-tandsteen tandpasta's, deze zou de mineraalvorming van de tandbeen kanaaltjes kunnen remmen.

Tanderosie

Niet alleen teruggetrokken tandvlees kan voor gevoelige tanden zorgen, ook tanderosie. Tanderosie is het slijten van de tanden. Ze worden dunner, transparanter, geler en zoals gezegd gevoeliger voor warm en koud. Dit komt doordat we steeds vaker achter elkaar eten. Na het eten van voedsel of drank wordt het tandglazuur namelijk even zachter. Dit is niet erg, indien het glazuur de kans krijgt om zich te herstellen. Maar de kans krijgen ze steeds minder vaak, doordat er weer een 'aanval' van voedsel komt. En dan met name zure voedingsmiddelen. Zie de tabel hieronder:

AppelsapJamSinaasappel
AppelstroopKiwiSladressing
Citroen(light) FrisdrankSportdrank
DruivenMayonaiseTafelazijn
GrapefruitRode en witte wijnVruchtensappen

Probeer deze middelen dus niet te vaak te gebruiken. In de volgende volgorde vindt tanderosie plaats:
  • Veranderde eetgewoonten
  • Meer zuurmomenten
  • Zuren lossen het tandglazuur op
  • Tandglazuur wordt zachter
  • Tandglazuur slijt makkelijker af
  • Tanderosie

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Veel voorkomende problemen aan tanden en tandvleesVeel voorkomende problemen aan tanden en tandvleesOnze tanden en ons tandvlees hebben het zwaar te verduren: dagelijks worden ze herhaaldelijk letterlijk blootgesteld aan…
Parodontitis: ontsteking van tandvlees rondom de tandenParodontitis: ontsteking van tandvlees rondom de tandenParodontitis is een ernstige ontsteking van het tandvlees in de mond. Als ontsteking van het tandvlees lang blijft besta…
Gevoelige tandenGevoelige tandenGevoelige tanden zijn vaak het gevolg van blootliggende tandhalzen, waardoor de zenuwen overgevoelig reageren. Soms onts…
Tandvleesontsteking verhelpen, behandeling en pijnTandvleesontsteking verhelpen, behandeling en pijnTandvleesontsteking verhelpen, behandelen, gingivitis, bloedend tandvlees en pijn. Meer dan de helft van de bevolking he…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kjerstin Michaela, Pixabay
  • Dr. C. van Loveren e.a. Preventieve Tandheelkunde. BSL 2000 2e druk blz. 202-203
  • Voorlichtingsbrochure Sensodyne Proglazuur van GlaxoSmithKline.
  • Ervaringen in de tandartsenpraktijk.

Reageer op het artikel "Gevoelige tanden & blootliggende tandhalzen"

Reacties

Petra, 03-12-2015 23:20 #3
Twee weken geleden heeft de tandarts een kies getrokken. Het ging erg moeilijk. Nu blijf ik erg pijn te houden aan de zijkant van mijn mond. Ik denk dat het ontstoken is, kan ik nu spoelen met water en zout?
Gr Petra.

Jo, 15-08-2011 11:30 #2
Steeds als er bij mij iets gevuld is, raakt mijn tandvlees daar ontstoken en trekt het terug. Ik ben dan erg gevoelig voor warm en koud eten en drinken. Na verloop van tijd ontstaan er ook een soort aften op het tandvlees waar vuil uit komt. Tandarts doet niets. Wat zou dit kunnen veroorzaken en wat moet er gebeuren? Bedankt Reactie infoteur, 20-08-2011
Beste Jo,
Ik kan helaas niet bij u in de mond kijken vanaf deze positie, dus ik kan zodoende moeilijk de diagnose stellen. Er zouden namelijk meerdere oorzaken kunnen zijn.
Als uw eigen tandarts niets doet, kunt u vragen welke redenen hij hiervoor aandraagt. Als u dat al eens heeft gevraagd en u bent niet tevreden, zou u de plaats kunnen laten zien aan een andere tandarts.
Groet,
Victor

Etsel (infoteur), 29-10-2008 08:45 #1
Hoi Victor, Q10 is een heel goed middel tegen gevoelige tanden. Het zorgt er ook voor dat de tanden stevig in de mond blijven zitten.
Groet, Etsel Reactie infoteur, 29-10-2008
Hoi Etsel,
In de literatuur kom ik verschillende tegenstrijdigheden tegen over de werking van co-enzym Q10 bij parodontitis. Over gevoelige tanden kon ik helemaal niks vinden. Ik vind het daarom terecht dat tandartsen dit supplement nog niet adviseren aan patienten.
Hartelijke groet,
Victor

Infoteur: Victorho
Laatste update: 23-09-2016
Subrubriek: Diversen
Special: Tandaandoeningen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!