InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Waarom Lichaamsbeweging essentieel is als je wilt Afslanken

Waarom Lichaamsbeweging essentieel is als je wilt Afslanken

Waarom Lichaamsbeweging essentieel is als je wilt Afslanken Lichaamsbeweging is enorm belangrijk als je wilt afslanken. Door regelmatig oefeningen te doen zul je afslanken en zul je ook op jouw streefgewicht blijven. Hier lees je waarom lichaamsbeweging zo belangrijk is wanneer je wilt afslanken, welke positieve werking het doen van oefeningen heeft op jouw lichaam en hoe je lichaamsbeweging toevoegt aan jouw levensstijl.

Het belang van Lichaamsbeweging

Lichaamsbeweging is van essentieel belang als je wilt afslanken. Je kunt ook wel wat afslanken zonder lichaamsbeweging maar als je jouw streefgewicht wilt bereiken en behouden zul je aan lichaamsbeweging moeten doen. Lichaamsbeweging helpt jou naast het afslanken ook om jouw lichaam in conditie en gezond te houden.

Vijf redenen waarom Lichaamsbeweging essentieel is bij het Afslanken

1) Het houdt de spiermassa op peil

Oefeningen doen voorkomt afname van de spiermassa. Jouw spiermassa op peil houden lijkt misschien niet zo belangrijk, maar dit is het wel. Jouw spieren helpen jouw lichaam om calorieën te verbranden, ook terwijl je rust. Als jouw spiermassa afneemt zal het lichaam niet in staat zijn om alle calorieën die je inneemt efficiënt te verbranden. Studies tonen aan dat mensen die diëten 25% spiermassa verliezen en 75% vet. Je moet proberen om geen spiermassa te verliezen. Jouw spiermassa op peil houden kun je o.a. doen door krachtoefeningen met bijvoorbeeld gewichten.

2) Het verbrandt meer calorieën

Door lichaamsbeweging zul je meer calorieën verbranden. Belangrijk is wel dat je gezonde voeding blijft gebruiken. Je zou door extra lichaamsbeweging een keer de extra calorieën kunnen verbranden die je hebt binnengekregen wanneer je wat extra’s en/of wat ongezonds hebt gegeten.

3) Lichaamsbeweging houdt jouw eetlust onder controle

Lichaamsbeweging helpt jouw eetlust onder controle te houden. De eerste dag dat je oefeningen doet zal je meer hongergevoel hebben, maar daarna zal dit minder worden. Dit komt doordat jouw lichaam de opgeslagen glucose en vet gaat verbruiken. Jouw bloedsuikerspiegel zal zich herstellen en door te blijven bewegen zal deze op peil blijven waardoor je minder eetlust zult blijven houden.

4) Oefeningen doen geeft je een goed gevoel

Door oefeningen te doen zorg je ervoor dat je jezelf een stuk beter gaat voelen. Door het doen van oefeningen komen er endorfines vrij in jouw lichaam. Endorfines zijn lichaamseigen stoffen die er voor zorgen dat je een goed gevoel krijgt. Hierdoor zal je ook gemotiveerd blijven om oefeningen te blijven doen. Doordat je jezelf goed voelt wordt het ook gemakkelijker om de juiste, gezonde keuzes te maken.

5) Regelmatig bewegen houdt jouw streefgewicht op peil

Als je regelmatig zorgt voor lichaamsbeweging zul je blijvend meer gewicht verliezen. Vele onderzoeken hebben bewezen dat mensen die het meest succesvol zijn met blijvend gewicht verliezen, de mensen zijn die lichaamsbeweging regelmatig als vast onderdeel hebben in hun levensstijl. Zij verbranden wekelijks zo’n 2500 tot 2800 calorieën. Dit is ongeveer gelijk aan zes uur wandelen, drieënhalf uur zwemmen of negen uur fietsen.

Hoe ga je starten met meer lichaamsbeweging?

De beste manier om meer aan lichaamsbeweging te gaan doen is oefeningen te vinden die je leuk vindt. Als je oefeningen met tegenzin gaat doen dan zul je dit nooit lang volhouden. Lichaamsbeweging heeft vele voordelen. Één ding is wel zeker, als je gewicht wilt verliezen en op jouw streefgewicht wilt blijven, dan zul je lichaamsbeweging als regelmatig onderdeel moeten toevoegen aan jouw levensstijl.

Lees hier meer over hoe je kunt afvallen door meer lichaamsbeweging.

Lees verder

© 2008 - 2019 Wubbo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Gewicht verliezen? Zes tips om gemotiveerd te blijvenGewicht verliezen? Zes tips om gemotiveerd te blijvenVeel mensen die willen afvallen houden het meestal niet lang vol. Gewicht verliezen gaat gemakkelijker als je gemotiveer…
De vier sleutelwoorden voor permanent gewichtsverliesDe vier sleutelwoorden voor permanent gewichtsverliesPermanent gewichtsverlies wil zeggen: gewicht verliezen totdat je jouw streefgewicht hebt bereikt om daarna op dit stree…
Krachttraining voor dikkere spieren (hypertrofie)In veel sporten is het belangrijk om eerst dikkere en grotere spieren (meer spiermassa, hypertrofie) te ontwikkelen, voo…

Reageer op het artikel "Waarom Lichaamsbeweging essentieel is als je wilt Afslanken"

Infoteur: Wubbo
Gepubliceerd: 30-10-2008
Subrubriek: Diversen
Special: Gezond afvallen
Medische informatie…
Schrijf mee!