InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Gewicht verliezen? Zes tips om gemotiveerd te blijven

Gewicht verliezen? Zes tips om gemotiveerd te blijven

Gewicht verliezen? Zes tips om gemotiveerd te blijven Veel mensen die willen afvallen houden het meestal niet lang vol. Gewicht verliezen gaat gemakkelijker als je gemotiveerd bent en blijft. Ik geef hier zes tips die je gemotiveerd zullen houden tijdens het afvallen waardoor je gemakkelijker jouw streefgewicht zult bereiken. Gewicht verliezen wordt leuker door deze tips op te volgen.

Gewicht verliezen en motivatie

Als je met succes wilt afvallen is het heel belangrijk om gemotiveerd te blijven. Dit is zeker zo als je veel wilt afvallen. Door deze tips toe te passen zul je gemotiveerd blijven tijdens het gewicht verliezen. Je zult eerder en gemakkelijker jouw streefgewicht bereiken.

1) Voorkom de verleiding

Als je wilt afvallen kun je het jezelf een stuk gemakkelijker maken door geen ongezonde tussendoortjes zoals koekjes, snoep, snacks etc. in huis te halen. Als je het niet in huis hebt hoef je de verleiding ook niet te weerstaan. Als er andere gezinsleden zijn die geen gewicht hoeven te verliezen, maak dan duidelijke afspraken met hen dat zij deze producten niet thuis gebruiken.

2) Stel realistische doelen

Er zijn vele ongezonde en gevaarlijke diëten die jou beloven zeer snel, veel gewicht te verliezen. Doe hier niet aan mee en schep geen te hoge verwachtingen. Gezond afvallen wil zeggen ongeveer 1 kilo per week afvallen. Dit klinkt misschien niet veel, zeker niet als je veel wilt afvallen, maar als je blijvend gewicht wilt verliezen zul je het langzaam moeten doen.

3) Beloon jezelf

Beloon jezelf wekelijks of maandelijks voor de doelen die je hebt gehaald. Stel deze doelen dus niet te hoog. Door jezelf te belonen zul je nog meer vastberaden zijn om jouw streefgewicht te halen. Op deze manier zul je meer plezier beleven aan het gewicht verliezen. Je kunt vast wel iets leuks bedenken om jezelf te belonen, als het maar geen ongezonde voeding is.

4) Wees niet te hard voor jezelf

Het is geen ramp als je jouw doel in een bepaalde week of maand niet haalt. Het is heel gebruikelijk dat je gedurende een lange tijd van gewicht verliezen, periodes wat minder kilo’s of zelfs geen kilo’s zult afvallen. Ga jezelf hiervoor niet “straffen” en word ook zeker niet moedeloos. Ga door op de ingeslagen weg en je zult gewicht blijven verliezen.

5) Voorkom hongergevoel

Door meerdere kleine maaltijden per dag te gebruiken zijn de periodes tussen de maaltijden korter. Hierdoor ben je minder geneigd om tussen de maaltijden door te gaan snoepen. Eiwitrijk voedsel en gezonde vetten zullen tevens minder hongergevoel geven tussen de maaltijden door.

6) Doe oefeningen die je leuk vind

Zorg voor genoeg lichaamsbeweging. Om gemotiveerd te blijven is het belangrijk dat je oefeningen doet die je leuk vindt. Als je van dansen houdt, ga dansen. Als je van zwemmen houdt, ga zwemmen of als je van wandelen houdt, ga wandelen. Er zijn vast meerdere oefeningen te bedenken die je leuk vind. Kies één of meerdere van deze oefeningen en doe deze regelmatig. Je vindt de oefeningen leuk en ze helpen jou om gewicht te verliezen. Zeer goed voor de motivatie dus.

Lees verder

© 2008 - 2018 Wubbo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
De vier sleutelwoorden voor permanent gewichtsverliesDe vier sleutelwoorden voor permanent gewichtsverliesPermanent gewichtsverlies wil zeggen: gewicht verliezen totdat je jouw streefgewicht hebt bereikt om daarna op dit stree…
Afvallen als je ouder wordtAfvallen als je ouder wordtAls je ouder wordt heb je minder calorieën nodig. Daardoor wordt het moeilijker afvallen als je ouder bent. Gelukkig zij…
Afvallen op middelbare leeftijd? Zeven tips om jou te helpenAfvallen op middelbare leeftijd? Zeven tips om jou te helpenAfvallen op middelbare leeftijd is zeker mogelijk. De menopauze wordt vaak als excuus gebruikt om niet te kunnen afvalle…
Afvallen in één week: Hoe doe je dat?Afvallen in één week: Hoe doe je dat?Afvallen in één week betekent dat je drastische veranderingen moet aanbrengen in je manier van eten en bewegen. Je moet…

Reageer op het artikel "Gewicht verliezen? Zes tips om gemotiveerd te blijven"

Infoteur: Wubbo
Gepubliceerd: 29-10-2008
Subrubriek: Dieet
Special: Gezond afvallen
Medische informatie…
Schrijf mee!