InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Mythes over afvallen die je niet helpen vet kwijt te raken

Mythes over afvallen die je niet helpen vet kwijt te raken

Advies over afvallen is overal te vinden. Van lifestyle-tijdschriften tot internet. De meeste van deze adviezen zullen zeker helpen bij het verliezen van gewicht, maar er zijn er ook die niet bijdragen aan het afvallen. Een overzicht van welke tips eigenlijk tot het land der fabelen verwezen kunnen worden zal je helpen bij het afvallen. Tips voor het verliezen van gewicht die doorgaans niet werken betreffen dieet pillen en supplementen. De tips en adviezen die wel werken zijn eigenlijk heel eenvoudig te volgen en het gaat daarbij om een evenwichtige voeding en lichaamsbeweging. De vraag naar informatie over afvallen is hoog, omdat steeds meer en meer mensen worden geconfronteerd met gewichtsproblemen. Zoals ook meer en meer mythes en verkeerde informatie zich verspreiden. Hieronder vier mythes over gewichtsverlies die niet helpen gewicht te verliezen.

Plaatselijk vet verliezen

Vet verliezen op bepaalde delen van het lichaam door specifieke oefeningen te doen. Bijvoorbeeld afvallen rond de buik door buikspieroefeningen te doen. Geen gewichtsconsulent zal beweren dat dit mogelijk is. Je kunt niet vet verliezen op bepaalde delen van het lichaam. Geen oefening in de wereld zal hierbij helpen. Het doen van sit ups en been liften om een strakkere en plattere buik te krijgen zal niet helpen. Je zult alleen spiermassa opbouwen. Geen vet verliezen. Daarom moet je niet alleen focussen op de oefeningen die gericht zijn op slechts een gedeelte van je lichaam. Ook het juiste soort voedsel eten dat je helpt met het doen toenemen van de stofwisseling en daarmee helpt bij de vetverbranding.

Een crash-dieet werkt

Veel meisjes drijven zich tot waanzin door het volgen van een crashdieet. Door niet te eten wordt gedacht extra gewicht te kunnen verliezen.
Dit kan leiden tot anorexia en het in het gevaar brengen van hun gezondheid. Voor de meeste lijkt een crash dieet te werken, maar wat men niet weet is dat het lichaam daarbij gevoed wordt met hun spieren en het lichaamsvet wordt opgeslagen om later gebruikt te worden. Het lichaam gaat in hongermodus en de stofwisseling zal verlaagt worden om de energie te behouden die benodigd is o te overleven. Jezelf uithongeren zal dan ook niet werken om vet te verbranden. Sterker nog, het werkt averechts.
Een crash dieet gaan volgen zal je dus niet helpen je lichaamsvet af te bouwen. Je zult in feite alleen waardevolle spieren gaan verliezen. Wanneer je dan weer terug gaat naar je gebruikelijke dieet of voeding, zal je weer aan gaan komen.

Cardiotraining is de enige manier om af te vallen

Alles wat je moet doen om af te vallen is cardio training.
Cardio-oefeningen kunnen helpen in de zoektocht naar een slanker lichaam, maar het is zeker niet het enige soort oefeningen dat je kunt doen. Aerobic oefeningen en krachttraining kunnen zeker ook helpen bij de vetverbranding. In feite helpen cardio training en krachttraining evenveel voor het verliezen van het benodigde vet.
Krachttraining is de betere oefening als spieren meer energie en kracht nodig hebben. Door de aanwas van nieuw spierweefsel zal het lichaam vet blijven verbranden. Zelfs een paar dagen na de oefening verbrandt je nog vet.
Door je nu bewust te zijn van deze mythes en er niet in te geloven, ben je overtuigt in je zoektocht naar een betere methode om gewicht te verliezen. Deze methode is het volgen van een gezond dieet en regelmatige lichaamsbeweging.

Van na acht uur 's-avonds eten wordt je dik

Er is geen overtuigend bewijs in studies aangetroffen dat aantoont dat je dik wordt van eten na acht uur 's-avonds. Wel is het zo dat bij het innemen van te veel calorieën, je aan komt. Mensen die 's-avonds eten, eten doorgaans te veel en de verkeerde voeding. Zoals chips en dergelijke.

Wat werkt wel

Eet gezond volgens de voedselschijf en verdeeld over porties, dus vijf of zes eetmomenten per dag. Regelmatige lichaamsbeweging betekend vijf keer per week minimaal een half uur. Beter is echter minimaal drie keer per week meer dan een uur te gaan sporten.
© 2013 - 2017 Evertse, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Afvallen rond je buikAfvallen rond je buik lijkt erg moeilijk maar dat is het niet. Veel mensen proberen alleen af te vallen rond hun buik do…
Snel afvallen in een weekSnel afvallen in een weekSnel afvallen in een week, wie wil dat nou niet? Misschien heb je over een week wel een belangrijk feest en wil je er op…

Reageer op het artikel "Mythes over afvallen die je niet helpen vet kwijt te raken"

Infoteur: Evertse
Laatste update: 31-07-2013
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!