InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Veel voorkomende problemen aan tanden en tandvlees

Veel voorkomende problemen aan tanden en tandvlees

Veel voorkomende problemen aan tanden en tandvlees Onze tanden en ons tandvlees hebben het zwaar te verduren: dagelijks worden ze herhaaldelijk letterlijk blootgesteld aan vele soorten voeding en drank. Dat dit niet altijd goed gaat, komt vaak aan het licht bij de tandarts. De tandarts controleert daarom het liefst tweemaal per jaar het gebit op gebreken. De meest voorkomende problemen die hij of zij tegenkomt worden in dit artikel daarom uitgelegd.

Tandvleesontsteking

Bijna iedereen heeft tandvleesontsteking (vakterm gingivitis). Aangezien het meestal een niet pijnlijke ontsteking is, wordt het niet altijd opgemerkt. Dit is in principe niet erg en komt doordat tandplaque niet (voldoende) wordt weggehaald. Poets daarom minimaal twee maal per dag en zorg ook voor reiniging tussen de tanden (door middel van tandenstokers, floss en ragers).

Parodontitis

Tandvleesontsteking wordt pas erg als het lang aanhoudt en er parodontitis ontstaat. Maar hier moeten dan wel nog andere factoren bij worden opgeteld. Parodontitis is namelijk een multifactoriële aandoening, waar je ook in zekere mate aanleg voor moet hebben. Bij parodontitis wordt namelijk het bot waar de tanden in vastzitten aangetast. Als dit te lang duurt, kunnen zo tanden er helemaal uitvallen. Parodontitis zorgt ook voor een slechte adem, die kan ruiken naar zwavel.

Cariës of tandbederf

Naast ontsteking van het tandvlees wordt de tand zelf ook af en toe aangepast. Dit wordt cariës genoemd. Gelukkig komt het steeds minder vaak voor, omdat men steeds beter poetst en we meer fluoride binnenkrijgen. Fluoride verstevigt namelijk het tandglazuur, waardoor het minder kan oplossen. Dat is wat bacterien doen met zuren als ze een gaatje maken.

Tanderosie

Over het oplossen van tandglazuur gesproken: dat ziet de tandarts steeds vaker, maar niet door bacteriën, maar door zure voeding. Zure frisdranken (breezers, cola, etc.) en snoepjes kunnen grote schade aan het gebit aanrichten. Dit heet tanderosie. Dit gebeurt vooral bij jongeren, iets waar erg op moet worden gelet aangezien eenmaal opgelost glazuur niet meer terugkomt!

Gevoelige tanden en tandhalzen

Parodontitis en in mindere mate tandvleesontsteking kan tot terugtrekking lijden van het tandvlees. Hierdoor komen tandhalzen bloot te liggen en kan dat gevoeligheid opleveren bij koud of warm eten of drinken. Lees hiervoor het artikel gevoelige tanden en blootliggende tandhalzen.

Tandwortelpuntontsteking

Door cariës kan het binnenste gedeelte van de tand (de zogenaamde pulpa) geïnfecteerd raken. Dan is vaak een wortelkanaalbehandeling noodzakelijk. Via deze pulpa kunnen ook diepere delen van het gebit beschadigd raken, er ontstaat dan bijvoorbeeld een tandwortelpuntontsteking (parodontitis apicalis). Na een wortelkanaalbehandeling is het soms noodzakelijk om een kroon op een tand te zetten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tandglazuur beschermen tegen tanderosie: voedingstipsTandglazuur beschermen tegen tanderosie: voedingstipsHeb je last van gevoelige, pijnlijke tanden als je bepaald voedsel eet? Dan is de kans groot dat je te maken hebt met he…
Parodontitis: ontsteking van tandvlees rondom de tandenParodontitis: ontsteking van tandvlees rondom de tandenParodontitis is een ernstige ontsteking van het tandvlees in de mond. Als ontsteking van het tandvlees lang blijft besta…
Risicofactoren tandvleesontstekingRisicofactoren tandvleesontstekingTandvleesontsteking komt veel voor in ons land. Het ontstaat doordat bacteriën en voedselresten die cariës veroorzaken e…
Belang van goede mondhygiëne bij diabetes (suikerziekte)Belang van goede mondhygiëne bij diabetes (suikerziekte)Heel wat diabetespatiënten zijn er zich niet van bewust dat ze extra gevoelig zijn voor mondaandoeningen zoals tandvlees…
Bronnen en referenties
  • "Pathologie van de mondholte", I. van der Waal e.a. Uitgever BSL Houten
  • "Preventieve tandheelkunde - op weg naar een doelmatige aanpak", C. van Loveren e.a. Uitgever BSL Houten

Reageer op het artikel "Veel voorkomende problemen aan tanden en tandvlees"

Reactie

Desmit Magda, 05-12-2009 21:17 #1
Ik heb een vals gebit (onderste tanden)op implataten van november 2003,en soms zoals nu weer heb ik pijn en ikverzorg heel goed nochtans mijn gebit(en om de 6 mndn naar de tandarts), en poets ik soms op voorspraak van mijn tandiste met Corsodyl van de apotheker, en laat s'nachts ook het gebit uit, wat moet ik toch doen.Ik ben ten einde raad Reactie infoteur, 06-12-2009
Beste Desmit magda,
Dank voor uw reactie. Pijn geeft in ieder geval aan dat er iets niet goed is. Laat bij uw volgende controle bij de tandarts een uitgebreid onderzoek doen, waaronder het nemen van rontgenfoto's van de implantaten. Mogelijk kunnen deze testen een duidelijke diagnose geven.
Groet,
Victor (auteur artikel)

Infoteur: Victorho
Laatste update: 14-07-2012
Subrubriek: Diversen
Special: Tandaandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!