InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Parodontitis: ontsteking van tandvlees rondom de tanden

Parodontitis: ontsteking van tandvlees rondom de tanden

Parodontitis: ontsteking van tandvlees rondom de tanden Parodontitis is een ernstige ontsteking van het tandvlees in de mond. Als ontsteking van het tandvlees lang blijft bestaan, kunnen ook diepere delen van het steunweefsel van de tanden en kiezen (kaakbot, wortelcement en wortelvlies) in het ontstekingsproces betrokken raken. Er treedt dan zogenaamde parodontale afbraak op. Je spreekt dan van parodontitis, waarbij losstaande tanden (soms zelfs uitvallen), vieze smaak en bloedend tandvlees de belangrijkste symptomen zijn.

Parodontitis

Parodontitis: ernstige ontsteking tandvlees

Parodontale afbraak wil zeggen dat er botverlies en verlies van bindweefsel-aanhechting kan optreden (dit laatste als voornaamste) rond tanden en kiezen. Klinisch kan dit door de tandarts worden waargenomen met zichtbaar verdiepte en ontstoken pockets (ruimte tussen de tand en tandvlees), die kunnen bloeden. De tandvleesontsteking (vakterm gingivitis) is nu overgegaan in parodontitis. Met een goede parodontale behandeling kan de ontsteking verdwijnen, maar herstel van de verloren gegane weefsels in de mond treedt in principe niet op.

Slechte adem

De afbraak van de steunweefsels verloopt bijna onmerkbaar en is alleen te constateren via periodiek onderzoek (controle) te laten verrichten door tandarts en/of mondhygiënist(e). Vaak heeft een persoon met parodontitis wel last van een slechte adem, o.a. zwavel producerende bacteriën zorgen hier voor.

Oorzaak parodontitis

Een van de meest voorkomende symptomen die de patiënt zelf merkt is het verplaatsen van de tanden aan de voorkant van het gebit (de frontelementen). Het waarnemen van een opening tussen de centrale voortanden is bijna altijd een symptoom van parodontale afbraak. De patiënt kan dit zelf waarnemen door oude foto's te vergelijken met de hedendaagse situatie of het van anderen horen. De tandarts vergelijkt dit met röntgenfoto's om de oorzaak te achterhalen. Belangrijk is ook om er achter te komen in welke periode de verplaatsing is opgetreden of toegenomen.

Gevoelige tanden

Ook ziet een parodontitis-patient zijn tandvlees terugtrekken, je spreekt dan van een gingiva-recessie. De patiënt krijgt dan last van gevoelige tanden en blootliggende tandhalzen. Oorzaak is het bot dat rondom de tanden en kiezen verdwijnt en het tandvlees automatisch volgt met zakken.

Parodontitis voorkomen

Goede mondhygiëne kan - net zoals tandvleesontsteking - ook parodontitis voorkomen, maar niet genezen. Lees daarvoor het stuk een mooi gebit krijg je zo! Echter, de mondreiniging zoals die thuis wordt uitgevoerd is niet in staat tandplaque diep in de ruimte tussen tandvlees en tand (de zogenaamde pocket) te verwijderen. Tandplaque en tandsteen onder de tandvleesrand (subgingivaal) kunnen alleen worden verwijderd via de tandarts en mondhygiënist. Daarom hebben mensen die niet naar de tandarts gaan - vaak angstige personen - mogelijk vaker last van parodontitis.

Niet alleen tandplaque

Maar parodontitis wordt niet alleen veroorzaakt door tandplaque. Het is een multifactoriële aandoening. Multifactoriële aandoeningen worden veroorzaakt door een ingewikkeld samenspel van verscheidene (= multi) factoren, zowel genetische factoren als factoren van buitenaf.

Behandeling parodontitis

De behandeling kan bestaan uit curetteren onder het tandvlees (reinigen met instrumenten) of door middel van een flapoperatie. Af en toe wordt het afweersysteem ondersteund met antibiotica (bijvoorbeeld amoxicilline of metrodinazol).

Na de behandeling van parodontitis

Wanneer na behandeling de wortel- en tandoppervlakken schoon zijn, kan goede mondhygiëne thuis voorkomen dat nieuwe tandplaque weer snel onder het tandvlees terecht komt. Een goede nazorg bij de behandeling (begeleiding en periodieke gebitsreiniging) door de tandarts en/of mondhygiënist(e), kan een kans op verder parodontaal verval voorkomen, zowel nu als in de toekomst.

Roken en parodontitis

Ook niet belangrijk om te vermelden is dat roken een sterk effect heeft op het parodontium. Het effect op de behandeling en nazorg is over het algemeen negatief. Roken heeft onder andere effect met aanslag op de elementen, waardoor tandplaque zich makkelijker kan manifesteren. Een aantal stoffen in de rookwaar zorgen ook voor bloedvatvernauwing (vasoconstrictie). Dit heeft dus een maskerend effect: het is moeilijker waar te nemen of een patiënt tandvleesontsteking (gingivitis) heeft. Stop dus met roken als u problemen heeft met uw gebit! Middelen hiervoor zijn verkrijgbaar bij de gangbare drogisten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tandvleesontsteking verhelpen, behandeling en pijnTandvleesontsteking verhelpen, behandeling en pijnTandvleesontsteking verhelpen, behandelen, gingivitis, bloedend tandvlees en pijn. Meer dan de helft van de bevolking he…
Veel voorkomende problemen aan tanden en tandvleesVeel voorkomende problemen aan tanden en tandvleesOnze tanden en ons tandvlees hebben het zwaar te verduren: dagelijks worden ze herhaaldelijk letterlijk blootgesteld aan…
Tandvleesontsteking: Oorzaak en behandelingTandvleesontsteking: Oorzaak en behandelingEen ontsteking die in de rand van het tandvlees zit, heet gingivitis en wordt veroorzaakt door bacteriën. Deze bacteriën…
Tips voor gezond tandvlees, dat niet bloedt of ontstoken isTips voor gezond tandvlees, dat niet bloedt of ontstoken isProblemen met je tandvlees. Sommigen hebben er nooit last van en anderen tobben er hun hele leven mee. Gelukkig is er he…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Moini, Openclipart
  • Parodontale Diagnostiek en Behandelingsplanning, P.G.G.L. van der Avoort, ACTA Amsterdam
  • Eigen ervaringen in de tandartsenpraktijk.

Reageer op het artikel "Parodontitis: ontsteking van tandvlees rondom de tanden"

Reacties

Rian, 25-06-2014 09:09 #11
Ik heb op mijn achttiende kronen gekregen in mijn boven gebit en later onder nog 2 bruggen.Ik heb altijd last van tandvleesontstekingen en pijnen onder kronen.Heb al mijn derde set kronen.Steeds word ik geconfronteerd met loszittende wortels en ben al drie tanden kwijtgeraakt hierdoor waar weer bruggen overgeplaatst zijn.Ik ben 57 jaar nu en er zit weer een kroon(lees wortel los) met alweer de zoveelste ontsteking en zwelling ernaast.Heb ook last van Sjogren en droge mond.
Volgens mij is deze wortel kapot gegaan door een te hooggeplaatste kroon.Moet ik ook deze weer laten trekken?
Weet me inmiddels geen raad meer.Heb het een beetje gehad met bruggen en kronenwerk.Wat is wijsheid?
Rian

Emma de Vries, 19-05-2014 20:33 #10
Ik heb al meer dan een jaar last van mijn tandvlees. Het is erg teruggetrokken en gevoelig bij het poetsen. Ik heb lang tandvleesontsteking gehad, daarvoor heb ik Corsodyl gebruikt. Iedere keer komt de tandvleesontsteking weer terug. Ik poets elektrisch met Oral B, en ik gebruik Elmex Sensitive of Paradontax. Ook flos ik regelmatig en ik gebruik houten tandenstokers. Echter iedere keer krijg ik opnieuw tandvleesontsteking, en ik kan de oorzaak hiervan niet wegnemen. Kunt u mij adviseren om mijn tandvlees weer te laten herstellen? Ik hoor graag van u. Reactie infoteur, 21-05-2014
Beste Emma,
Dank voor je bericht. Ondanks je inspanningen en goede mondhygiene zouden jouw klachten niet mogen optreden. Er is waarschijnlijk sprake van een onderliggende reden. Die kan ik vanaf hier niet beoordelen. Vraag je tandarts naar een diagnose.
Met groet,
Victor

Christien, 04-04-2013 16:28 #9
Na een bezoekje aan de tandarts(gaatje vullen) ontdekte hij tandvlees ontsteking.
met als gevolg bloedingen en zwellingen.
Mijn tandvlees is zo ver op mijn tanden gegroeid, waardooor mn tanden kort lijken.
De tandarts heeft geadviseerd, mijn tandvlees operatief te verwijderen per kwart kaak gedeelte, want dat is heel erg pijnlijk en steeds om de drie weken tijd.

Is het wel mogelijk tandvlees te verwijderen of is dit wel de juiste oplossing? Reactie infoteur, 04-04-2013
Beste Christien,
Het is zeker mogelijk om tandvlees operatief te verwijderen. Of dat in uw situatie de beste behandeloptie is, kunt u het beste vertrouwen op uw tandarts. Zonder klinisch onderzoek is dat niet van ver te bepalen.
Groet,
Victor

Cindy, 04-06-2012 15:32 #8
Mijn huisarts verwijst me door naar een paradontist. De tandarts zelf zei enkel: stop met roken. Nu maanden later een afspraak met de paradontist. De pijn van de ontsteking is niet te harden en het tandvlees trekt ferm terug. Veel bloedingkjes. Wat zal deze dokter voor mij kunnen betekenen en is dat pijnlijk? Ik zit er echt mee. Reactie infoteur, 06-06-2012
Beste Cindy,
De parodontoloog zal je hele gebit grond gaan reinigen. Dit zal hij uiteraard doen, indien gewenst, onder verdoving zodat je er niks van voelt. Vervolgens krijg je uitleg over hoe het gebit schoon te houden en zul je daarmee aan de slag moeten gaan. In de wetenschappelijke literatuur komt naar boven dat rokers vaker een ernstiger vorm van parodontitis hebben en dat de genezing van parodontitis minder is als van niet-rokers. Je moet voor je zelf de afweging maken of je er klaar voor bent om te stoppen en/of de voordelen tegen de nadelen opwegen.
Veel succes! Groet,
Victor

Kaat, 17-11-2010 21:44 #7
Hoi victor, mijn tandvlees is ontstoken en laat zelfs een beetje los. Is hier sprake van parodontitis? Reactie infoteur, 17-11-2010
Hallo Kaat,
Bij parodontitis is er sprake van botafbraak rond de tand ("botafbraak" klinkt erger dan het is hoor). Dit is te beoordelen door met een speciaal instrument te meten en/of een rontgen-foto te maken.
Ik zou je adviseren om naar je tandarts te gaan en het door hem/haar laten beoordelen. Blijf het in ieder geval goed schoonhouden van plaque.
Groeten,
Victor

Brenda, 17-11-2010 13:09 #6
Kunnen tandvlees problemen ook genetisch zijn. Ik heb er veel last van en ik rook maar mijn vader heeft hetzelfde probleem en rookt niet? Reactie infoteur, 17-11-2010
Beste Brenda,
Ja, u hebt een juiste gedachte. Parodontitis is een multifactoriële aandoeningen. Zowel genetische factoren als factoren van buitenaf (roken) kunnen een rol spelen bij de oorzaak van parodontitis.
Met groet,
Victor

Janny Veltman, 18-10-2010 14:15 #5
Hallo Heb al een paar weken last van een erg droge mond. Gebruik geen medicijnen. Voelt of je geen speeksel aanmaakt. Tandarts zegt dat tandvlees wat ontstoken is maar kan dit de oorzaak zijn?
Bij alles wat ik drink is het net of alles samentrekt. Reactie infoteur, 18-10-2010
Beste mevrouw Veltman,
De situatie is juist andersom: door een tekort aan speeksel krijgt u last van ontstoken tandvlees. Overigens is het zo dat meer mensen zo bij seizoens wisselingen meer last krijgen van tandvlees ontsteking. Dit heeft met de weerstand te maken. Er zijn diverse factoren waardoor u een droge mond kan hebben. Kijk het nog even aan, en vraag als het niet over gaat of uw tandarts wil meten hoeveel speeksel u maakt in rust en bij kouwen. Door dit te vergelijken met normale waarden uit de literatuur, geeft dit meer inzicht in uw eventuele probleem.
Met groet,
Victor

Arie, 13-01-2010 13:30 #4
Q10heeft de boel bij mij alleen maar erger gemaakt!

Ik had me veel eerder moeten laten behandelen bij een parodontoloog, nu heb ik een kunstgebit en ben ook nog eens voor duizenden euro's getild met die Q10 rotzoo. Wat een oplichters! Reactie infoteur, 19-01-2010
Beste Arie,
In de wetenschap heerst er nog een grote contradictie over de werking van Q-10. Het wordt tandartsen daarom aanbevolen dit niet te pas en te onpas voor te schrijven aan patienten. Een initiele parodontium behandeling heeft wel bewezen effect en wordt daarom uitgevoerd indien een patient met parodontitis wordt gediagnosticeerd.
Groet,
Victor

Etsel (infoteur), 28-02-2008 18:33 #3
Hoi Victor,

Bij mij helpt Q10 in ieder geval goed, los van de wetenschappelijke contradicties die er zijn. Nagenoeg geen last meer van tandvlees (Ik had overigens geen last van los zittende tanden maar dat had wel op den duur kunnen gebeuren als ik tandvlees problemen zou blijven houden).

Groet Etsel Reactie infoteur, 28-02-2008
Hallo Etsel,

Op de afdeling parodontologie waar ik studeer zijn ze een beetje terughoudend over de werking van Q10 (en dan voornamelijk tegen parodontitis), terwijl sommige tandartsen het de hemel in prijzen (en dat inderdaad zonder goede onderbouwing).

Het is vreemd om maar iets op 'goed geluk' te proberen, maar iedereen is daar vrij in en als je goed resultaat meent te behalen is dat mooi meegenomen.

Hartelijke groet,
Victor

Victorho (infoteur), 23-12-2007 15:31 #2
Hoi Etsel,
Bedankt voor je reactie. Ik heb even in wat boeken gezocht en op PubMed. Er zijn verschillende studies gedaan naar het effect van coenzym-Q10 op parodontitis. Er zijn inderdaad studies dat Q10 effect heeft op de aandoening, echter het staat niet vast omdat veel wetenschappelijke literatuur elkaar contrasteren. Zie bijvoorbeeld http://crobm.iadrjournals.org/cgi/reprint/10/4/458.pdf (pagina 12 en 13).

Groeten van Victor

P.S. Ik wil graag reageren door op 'Reageer' te drukken, maar dan komt er een venstertje tevoorschijn en dat is in een halve seconde weer weg… en ik zie ook nergens dat er een pop-upblocker aanspringt ofzo. Weet jij hoe dat werkt?

Etsel (infoteur), 23-12-2007 13:27 #1
Informatief artikel. Ik heb wel ergens gelezen dat co-enzym Q10 goed is voor het gebit. Loszittende tanden worden weer steviger. Maar helpt Q10 ook tegen parodontitis?

Infoteur: Victorho
Laatste update: 11-01-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Tandaandoeningen
Reacties: 11
Medische informatie…
Schrijf mee!