InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijn in de lies

Pijn in de lies

Pijn in de lies Pijn in de lies kan veroorzaakt worden door een liesblessure of een liesbreuk. Ook komt dit vaker voor tijdens de zwangerschap. Toch kan pijn in de lies een hele andere oorzaak hebben, vaak niet afkomstig van de lies zelf maar elders in het lichaam.

Wat is de lies?

Met de lies wordt bedoeld het gebied tussen het bovenbeen en het onderlijf. In dit gebied bevindt zich een huidplooi: de lies. In de volksmond wordt met de lies vaak het gebied aan de binnenkant van het bovenbeen bedoeld. Hier bevinden zich spieren, pezen en botten. De mens heeft twee liezen: aan de bovenkant van het rechter en het linkerbeen. Het grensgebied tussen bovenarm en bovenlichaam heet de oksel.

Liesblessure

Een liesblessure is niet hetzelfde als een liesbreuk. Van een liesblessure wordt gesproken wanneer de spieren aan de binnenkant van het bovenbeen zijn overbelast, gescheurd of verrekt. Dit komt veel voor bij sporters als gevolg van overbelasting of bij mensen die een onverwachte beweging maken.

De pijn is voelbaar aan de binnenzijde van het bovenbeen, maar ook het schaamschot kan pijn doen. De pijn is het meest voelbaar bij beweging of wanneer er op gedrukt wordt. Bij het samendrukken van de benen zal de pijn verergeren.

Een liesblessure komt ook bij zwangere vrouwen voor. De banden rekken op waardoor er pijn kan ontstaan. Een liesblessure tijdens de zwangerschap moet niet verward worden met bekkeninstabiliteit: deze geeft meer klachten en het herstel duurt langer.

Pijn na het sporten in de lies is een teken dat het even rustig aan gedaan moet worden. Meestal is één tot drie dagen rust voldoende. Pijn tijdens het sporten is vaak een teken dat de spieren of pezen overbelast raken. Rust van één tot twee weken is voldoende om de spieren/pezen te laten herstellen. Wanneer er naast pijn ook sprake is van krachtverlies, is dit veelal een teken dat er een spier gescheurd is. Koelen is dan als eerste hulp aan te raden. Een drukverband wil wel eens helpen, wanneer het mogelijk is deze aan te leggen. Verder is rust noodzakelijk: alleen met rust kunnen de spieren zich herstellen. Bij veel pijn is een bezoek aan de arts geen overbodige luxe.

Liesbreuk

Een liesbreuk treedt vooral op na kracht die gezet wordt zoals bij hoesten, niezen of persen. In de lies is een uitpuiling of zwelling voelbaar. Het buikvlies puilt uit in de lies. Bij mannen komt een liesbreuk drie keer vaker voor dan bij vrouwen. Soms is een liesbreuk aangeboren. De oorzaak is waarschijnlijk een verzwakte buikwand. Ook veel tillen, hoesten, zware stoelgang of veel blazen kan een liesbreuk veroorzaken.

Een liesbreuk geeft een zeurderig gevoel in de liesstreek, soms gepaard gaande met matige tot hevige pijn. Ook komt het voor dat er helemaal geen klachten zijn, maar alleen de uitpuiling zichtbaar of voelbaar is. Een liesbreuk geneest niet vanzelf. De operatie kan middels een kijkoperatie. Het buikvlies wordt hersteld middels een kunststof matje of met weefsel van de buikwand.

Pijn in de lies en de heup

Pijn aan de heup wordt aan de heup zelf gevoeld, maar ook vaan in de lies. Een versleten heup veroorzaakt pijn inde lies die uit kan stralen naar het bovenbeen. Bij een versleten heup is er sprake van verlies van kraakbeen, wat tot stijfheid en moeilijker lopen leidt. In het begin is de pijn alleen bij beweging voelbaar, later ook tijdens rust en zelfs tijdens de slaap.

Ander klachten van de heup kunnen pijn in de lies geven, die uit kan stralen naar de knie. Om die reden wordt nogal eens een foute diagnose gesteld, omdat de pijn meer voelbaar is in de lies of aan de knie dan aan de heup. Kenmerkend bij heupklachten is het feit dat het been moeilijk naar achteren geplaatst kan worden of de voet moeilijk naar buiten gedraaid kan worden.

Bij problemen met de rug, met name bij een zenuwbeknelling, kan er pijn aan de lies ontstaan. Ook een hernia kan pijn in de lies veroorzaken. In deze gevallen straalt de pijn vaak uit naar het gehele been.

Bepaalde afwijkingen, maar ook een urineweginfectie of prostaatklachten kunnen pijn in de lies veroorzaken. Pijn in de lies hoeft dus niet altijd van de lies zelf afkomstig te zijn, maar kan een uitstraling zijn van een klacht elders.
Gerelateerde artikelen
Zeurende pijn in liesstreek – Wat kan de oorzaak zijn?Zeurende pijn in liesstreek – Wat kan de oorzaak zijn?Een zeurende pijn in de liesstreek kan heel lastig zijn. Vooral als je niet weet wat de oorzaak is. Heel veel mensen heb…
Pijn in de lies: oorzaken, behandeling & tips bij liespijnPijn in de lies: oorzaken, behandeling & tips bij liespijnPijn in de lies komt bij vrij veel mensen voor, en niet alleen bij sporters. Bij sporters is vooral overbelasting de oor…
Pijn in lies of liespijn: oorzaken van een pijnlijke liesPijn in lies of liespijn: oorzaken van een pijnlijke liesPijn in lies, liespijn of pijn in liesstreek. Waar zit je lies? Je liezen zitten links en rechts, bij de overgang van de…
Zwanger: pijn in de liesZwanger: pijn in de liesZwanger en pijn in de lies. Liespijn komt vaak voor tijdens de zwangerschap, vooral tegen het einde. Toch kan het al vee…
Liesbreuk: Symptomen, diagnose, behandeling en oorzaakLiesbreuk: Symptomen, diagnose, behandeling en oorzaakOp het moment dat het buikvlies uitstulpt is er sprake van een liesbreuk. Een fragiel gebied in de buikwand in het gebie…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Lies_(anatomie)

Reageer op het artikel "Pijn in de lies"

Reacties

G. Hoogeboom, 27-07-2018 16:27 #4
Ik heb al een paar jaar af en toe last van mn rechterlies gehad. Omdat ik MS RR heb, ben ik eerst gaan opzoeken, of dit een bijkomende klacht was, maar dit staat los van elkaar. Nu heb ik ca 1 jaar, weer last van mn rechterlies, t verdwijnt nu niet. Daarbij heb ik ook pijn/gevoelige plek, aan de buitenkant van mn rechter knie. De pijn voel ik ook als ik lig. Nou heb ik vorig jaar wel even fysio gehad ivm pijn onderin mn rechter heup (rs gewricht), en heb daar nu ook in die buurt soms weer een lichte irritatie gevoel. Mijn huisarts gaf aan dat ik geen liesbreuk heb, ze gaf me aan naar podoloog (?) te gaan, omdat t door de stand van mn voeten zou komen (mijn zolen slijten al zolang ik me kan herinneren naar de buitenkant af). Ik ben 54 jaar, dan had ik toch veel eerder last moeten krijgen. Ik weet nu even niet, of ik weer naar de fysio zal gaan, of de podoloog, of mn urine zou moeten laten nakijken (naar wat ik net in het stuk las). De laatste zou sowieso geen kwaad kunnen lijkt me, omdat ik een urinewegonsteking nooit voel.

Leni van der Weijden, 14-10-2015 16:58 #3
Na het dotteren. 4 jaar geleden begon ik bij het revalideren op de fiets, pijn in mijn linker lies te krijgen. De lies waar ik door gedotterd ben. Na bezoek aan neuro chirurg kunnen ze niet ontdekken waar de pijn vandaan kan komen. Nu heb ik een heel klein bobbeltje ontdekt in mijn lies. De doorbloeding in mijn lies is goed zegt de vaat chirurg. Wat kan het dan zijn? Graag hoor ik iets van U.

Siny51, 28-06-2014 13:37 #2
Ik heb sinds gisteravond erge pijn in mijn bovenbeen aan de buitenkant en de pijn straalt uit naar mijn lies. Het lopen is moeizaam en heb ook slecht geslapen (pijn). Ik heb wel overal last van artrose, nekwervel, handen en voeten dus vraag me af of deze pijn een begin is van een nieuwe slijtage. Leeftijd 63 jaar… ouderdom komt met gebreken? Reacties zijn welkom!

Ria, 27-06-2013 11:54 #1
Ik heb zomaar uit het niets een verschrikkelijke pijn in mijn lies, kan dan bijna niet lopen maar het gaat altijd weer over. ook heb ik veel last van mijn knie soms blijft hij heel de dag pijn doen maar het gekke is dat ik 's morgens bij het opstaan achteruit van de trap moet anders lukt het niet de pijn in mijn lies en knie zitten alle twee rechts soms heb ik ook een harde kuit. help wat kan het zijn? groetjes ria

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 02-10-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!