InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijn in de lies: oorzaken, behandeling & tips bij liespijn

Pijn in de lies: oorzaken, behandeling & tips bij liespijn

Pijn in de lies: oorzaken, behandeling & tips bij liespijn Pijn in de lies komt bij vrij veel mensen voor, en niet alleen bij sporters. Bij sporters is vooral overbelasting de oorzaak van liesblessures, terwijl in andere gevallen ziekten of aandoeningen aan de basis liggen van pijn in de liesstreek. Liespijn is doorgaans een vage, zeurende of stekende pijn op de overgang tussen bovenbeen en bovenlichaam die kan uitstralen naar de schaamstreek en de dij. Overbelasting is een van de meest frequente oorzaken van dit fenomeen. Pijnstillers en verzachtende crème kunnen helpen om de pijnklachten in de lies te verlichten. Bovendien is het essentieel voor sporters om de lies te betrekken in een uitgebreide warming-up. In geval van een liesbreuk kan een liesbreukband de lies ondersteunen en de klachten verminderen. Wat zijn de oorzaken van liespijn en welke tips zijn nuttig ter behandeling ervan?

Pijn in de liesstreek

Het voelen van pijn in de liesstreek kan erg onaangenaam zijn en je bewegingen bemoeilijken. Op de overgang tussen bovenbeen, schaamstreek en bovenlichaam kan pijn ontstaan die zorgt voor moeilijkheden bij het stappen. Pijn in de lies is vaak een vage pijn die met verschillende dingen te maken kan hebben. Hierdoor is het bepalen van de oorzaak niet zo makkelijk. Liespijn komt vrij vaak voor en zowel mannen als vrouwen hebben er last van.

Symptomen liespijn

De lies is een delicaat onderdeel van het menselijk lichaam en een blessure hieraan kan soms een hele tijd duren. Bovendien is het een typische blessure die steeds maar weer terugkeert bij sommige sporters. Je voelt een zeurende, scherpe, stekende pijn in de lies, die kan uitstralen naar de binnenkant van de dij. Sommige mensen voelen uitstralende pijn naar de schaamstreek en de genitaliën. Het bovenbeen kan ook hard en pijnlijk aanvoelen. Niet alleen bij bewegingen maar ook in rusttoestand kan pijn in de lies optreden. De typering "stekende pijn die uitstraalt" is kenmerkend voor een probleem of pijn in de liesstreek.

Oorzaken pijn in de lies

Overbelasting

Sporters zijn de meest gebruikelijke slachtoffers van pijn aan de lies. Door een intensief gebruik van de benen kunnen de spieren, gewrichten en pezen in de buurt van de lies erg onder druk gezet worden en overbelast geraken. Een liesblessure kan in sommige gevallen chronisch worden en zorgen voor langdurige ongeschiktheid om aan competitie te doen. Vooral voetballers en tennisspelers behoren tot de slachtoffers van vervelende liesblessures. Een voorbeeld daarvan is voetballegende Johan Cruijjff, bij wie de lies regelmatig een bron van zorgen was. Ook mensen die recreatief sporten (bv. jogging, fietsen) weten dat pijn aan de lies een vaak terugkerend probleem kan zijn.

Infecties liesstreek

Pijn in de lies kan een gevolg zijn van ontstekingen die ontstaan in organen in de buurt van de lies. Vooral ontstekingen aan de urinewegen (blaasontsteking) en aan de geslachtsdelen (teelbalontsteking) kunnen ervoor zorgen dat pijn in de lies optreedt. Maar ook seksueel overdraagbare aandoeningen kunnen naar de lies uitstralende pijn veroorzaken.

Liesbreuk

Bij een breuk van de lies is er sprake van een uitstulping van het buikvlies. Vaak is er een duidelijke "bobbel" op de buik zichtbaar. Aan de basis hiervan ligt een buitensporige druk op de buikwand. Oorzaken hiervan zijn erfelijke aanleg, te zwaar tillen, zwaar hoesten of te hevig persen.

Andere oorzaken

  • constipatie
  • ziekte van Bechterew
  • nierklachten: niersteen
  • slijtage van de heupen
  • bekkeninstabiliteit bij zwangere vrouwen
  • uitstralende zenuwpijn in de lies door rugproblemen (bv. hernia)

Behandeling liespijn: tips

Pijnstillers

In het geval dat ontstekingen of andere aandoeningen aan de basis liggen van de pijn in de lies, zal een behandeling met medicijnen in de meeste gevallen een oplossing bieden. Pijnstillers die verlichting van de klachten kunnen brengen zijn bijvoorbeeld paracetamol, ibuprofen en nurofen. De twee laatste medicijnen zijn non-steroïdale ontstekingsremmers (NSAID's) en hebben naast een pijnstillende dus ook een ontstekingsremmende werking.

Warming-up olie

Een belangrijke tip voor sporters om overbelasting te vermijden is om de lies goed te betrekken in de opwarming en de stretching, alvorens met de eigenlijke sportactiviteit te beginnen. Hierbij kan je een degelijke warming-up olie op de lies aanbrengen zodat de bloedcirculatie bevorderd wordt en de liesstreek in zijn geheel aangenaam en warm aanvoelt.
Enkele voorbeelden van oliën en lotions om de lies warm te maken en te houden:
  • Volatile Massageolie Warming-up
  • Tantum Extra Warmte Lotion

Crème of gel

Een goede tip om liespijn heel plaatselijk te behandelen is het aanbrengen van een verzachtende crème of gel. Sommige gels werken niet alleen pijnstillend maar ook ontstekingsremmend. Een voorbeeld hiervan is Ibuprofen gel: deze crème biedt bovendien het voordeel dat je het geneesmiddel niet oraal hoeft in te nemen en dus vervelende bijwerkingen (bv. maagpijn) vermijdt.

Liesbreukband

De belangrijkste remedie tegen liespijn is om de juiste diagnose te stellen en de oorzaak van de pijn weg te nemen. Bij overbelasting kan rust soelaas brengen, gevolgd door een aangepaste behandeling door de fysiotherapeut. In geval van een liesbreuk kan soms een operatie noodzakelijk zijn. Doorgaans is dit een relatief lichte, vrij routineuze ingreep. Anderzijds kan ook het dragen van een liesbrace of liesbreukband de klachten verminderen. Een dergelijke brace of band oefent druk uit op de lies, waardoor bewegen en stappen comfortabeler wordt. Liesbreukbanden zijn er in twee soorten: enkelzijdige en dubbelzijdige, naargelang de liesbreuk aan een of meerdere zijden van het lichaam voorkomt. Een voorbeeld van een liesbreukband is de Thuasne Liesbreukband Ortel.

Chronische liespijn behandelen

Wanneer liespijn chronisch wordt en te veel last veroorzaakt kan gekozen worden voor een behandeling met injecties. Bij chronische pijn in de lies zijn gevoelige zenuwtakjes in het bindweefsel tussen de huid en spier geïrriteerd en geblokkeerd geraakt, waardoor voortdurend pijnklachten optreden. De zogenaamde perineurale-injectie therapie (PIT) houdt in dat er onderhuidse micro-injecties met dextrose en lidocaïne toegediend worden om deze blokkades op te heffen. Hierdoor vermindert de pijn in de lies snel. Deze perineurale-injectie therapie werd ontwikkeld door dokter John Lyftogt uit Nieuw Zeeland en is aldaar inmiddels een reguliere behandeling geworden. In Nederland is de perineurale-injectie therapie echter nog vrij onbekend. Toch kan je ook in Nederland terecht voor een dergelijke behandeling, zoals onder meer in Alkmaar en in Hoogland.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zeurende pijn in liesstreek  Wat kan de oorzaak zijn?Zeurende pijn in liesstreek Wat kan de oorzaak zijn?Een zeurende pijn in de liesstreek kan heel lastig zijn. Vooral als je niet weet wat de oorzaak is. Heel veel mensen heb…
Pijn in de liesPijn in de liesPijn in de lies kan veroorzaakt worden door een liesblessure of een liesbreuk. Ook komt dit vaker voor tijdens de zwange…
Pijn in lies of liespijn: oorzaken van een pijnlijke liesPijn in lies of liespijn: oorzaken van een pijnlijke liesPijn in lies, liespijn of pijn in liesstreek. Waar zit je lies? Je liezen zitten links en rechts, bij de overgang van de…
Zwanger: pijn in de liesZwanger: pijn in de liesZwanger en pijn in de lies. Liespijn komt vaak voor tijdens de zwangerschap, vooral tegen het einde. Toch kan het al vee…
Liesbreuk: Symptomen, diagnose, behandeling en oorzaakLiesbreuk: Symptomen, diagnose, behandeling en oorzaakOp het moment dat het buikvlies uitstulpt is er sprake van een liesbreuk. Een fragiel gebied in de buikwand in het gebie…
Bronnen en referenties
  • http://www.prettyhealthy.nl/pijn-lies-oorzaken-tips-liespijn-verhelpen/
  • http://www.salusi.nl/pijn-lies-oorzaken-vliesklachten/
  • http://www.liesblessure.nl/info.html (bronnen geraadpleegd op 07/03/2016).
  • https://www.vipermedical.nl/liesbreukband (geraadpleegd op 19/10/2017)
  • https://www.praktijkvanessen.nl/praktijkvanessen.nl/Perineurale_Injectie_Therapie.html
  • https://www.triggerpointsalkmaar.nl/behandelingen/perineurale-injectie-therapie
  • https://www.doktermulder.nl/neuroprolotherapie/ (bronnen geraadpleegd op 23/12/2018).

Reageer op het artikel "Pijn in de lies: oorzaken, behandeling & tips bij liespijn"

Reacties

Lena Klijn, 13-12-2016 23:10 #2
Hallo, ik heb al 16 jaar vreselijke kramp, voornamelijk tussen 23 en 2 uur 's nachts vanaf mijn lies tot boven de binnenknie. Ik gebruik triptyzol, heeft nare bijwerkingen! Wat kan ik doen? bvb dank groet Lena

Hedwig van der Heiden, 24-07-2016 23:45 #1
Geachte, ja, ik heb op onverwachte momenten opeens veel pijn in mijn lies. Ik had het zo erg nog niet. Ik kan zonder pijn lopen maar dan opeens onverwacht met een beetje andere beweging voel ik een hevige pijn in mijn lies. Wat is er aan te doen en waardoor komt het?

Met vriendelijke groet, Hedwig van der Heiden

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 01-03-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Sportblessures
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!