InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Liespijn of pijnlijke lies: oorzaken van pijn in liesstreek

Liespijn of pijnlijke lies: oorzaken van pijn in liesstreek

Liespijn of pijnlijke lies: oorzaken van pijn in liesstreek Liespijn duidt op pijn die je voelt in je lies of in je liesstreek, links en/of rechts. De liezen zijn de twee huidplooien die de grens vormen tussen je bovenbenen en je onderlijf. Pijn of gevoeligheid in het liesgebied komt vooral veel voor bij mannen, maar vrouwen kunnen er ook last van hebben. De pijn kan uitstralen naar de onderrug, onderbuik of je been en gepaard gaan met andere klachten zoals misselijkheid, gevoel van malaise, etc. Er zijn meerdere mogelijke oorzaken van liespijn, waarvan sommige relatief onschuldig zijn en sommige meer ernstig van aard zijn. De meest voorkomende oorzaak van liespijn is is een blessure van een spier, ligament of pees. Dit gebeurt vooral door sport. De pijn kan acuut optreden of in de loop van de tijd ontstaan. Het voortzetten van de sport of activiteit kan de blessure verergeren. Rust, ontstekingsremmende medicijnen (aspirine, ibuprofen of naproxen), revalidatie en bepaalde oefeningen kunnen het probleem vaak met succes behandelen.

Oorzaken van liespijn

De meest voorkomende oorzaak van liespijn is een geblesseerde of geïrriteerde spier, pees of ligament, vooral bij sporters die sporten zoals hockey en voetbal uitoefenen. Liespijn kan onmiddellijk na een blessure optreden, maar de pijn kan ook geleidelijk opkomen gedurende een periode van weken of zelfs maanden. De pijn in de lies kan verslechteren door voortdurend gebruik van het aangedane gebied. Minder vaak is er sprake van een onderliggende aandoening, zoals een liesbreuk, een teelbalontsteking of nierstenen. Hoewel pijn in de teelballen verschilt van liespijn, kan een teelbalaandoening soms pijn veroorzaken die zich naar de liesstreek verspreidt.

Anatomie van de mannelijke geslachtsorganen:<BR>
1. urineblaas, 2. schaambeen, 3. penis, 4. zwellichaam, 5. eikel, 6. voorhuid, 7. urinebuis, 8. dikke darm, 9. endeldarm, 10. zaadblaas, 11. zaadleider, 12. prostaat, 13. Cowperse klier, 14. anus, 15. zaadleider, 16. bijbal, 17. teelbal, 18. scrotum / Bron: Elf Sternberg, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Anatomie van de mannelijke geslachtsorganen:
1. urineblaas, 2. schaambeen, 3. penis, 4. zwellichaam, 5. eikel, 6. voorhuid, 7. urinebuis, 8. dikke darm, 9. endeldarm, 10. zaadblaas, 11. zaadleider, 12. prostaat, 13. Cowperse klier, 14. anus, 15. zaadleider, 16. bijbal, 17. teelbal, 18. scrotum / Bron: Elf Sternberg, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Liespijn en pijn in onderbuik door bijbalontsteking

Een bijbalontsteking begint meestal als een ontsteking in de zaadleider (die de bijbal met de plasbuis verbindt), dat zich naar de bijbal verspreidt. De teelbal kan opgezwollen of ontstoken raken. De meest voorkomende oorzaak van deze aandoening voor mannen onder de 35 jaar is de seksueel overdraagbare aandoening (soa) gonorroe. Andere oorzaken zijn niet-seksueel overdraagbare infecties zoals E. coli en tuberculose (tbc).

Symptomen

Wanneer er sprake is van een bacteriële infectie, wordt de bijbal geleidelijk gezwollen en pijnlijk. Dit gebeurt meestal in één teelbal en niet in beide teelballen. Dit kan onbehandeld wel 6 weken aanhouden. Dit kan gepaard gaan met een of meer van de volgende symptomen:

Teelbalontsteking

De meest voorkomende oorzaak van een teelbalontsteking is een virale infectie (bijvoorbeeld bof), die meestal binnen een tot vier weken spontaan verdwijnt. Een minder algemene oorzaak is een bacteriële infectie, waardoor je erg ziek en koortsig kunt worden. Pijn kan in de liesstreek en misselijkheid en braken kunnen optreden. De huid van het scrotum kan warm, rood, gezwollen en erg pijnlijk worden.

Symptomen

De ontwikkelen van een teelbalontsteking ontwikkelen zich meestal plotseling en kunnen bestaan uit:
  • zwelling in een of beide testikels
  • pijn variërend van mild tot ernstig
  • gevoeligheid in een of beide teelballen, die weken kan aanhouden
  • koorts
  • misselijkheid en braken

Teelbaltorsie

Een teelbaltorsie treedt op wanneer een teelbal draait, wat gepaard gaat met plotselinge pijn. De pijn kan zich afwisselend bevinden in het onderste deel van de buik of in de liesstreek, en kan beginnen na inspanning of tijdens diepe slaap. Het gaat vaak gepaard met braken en misselijkheid. De teelbal is waarschijnlijk opgezwollen, hard en erg gevoelig en kan ook rood zijn.

Liesschimmel / Bron: Robertgascoin, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Liesschimmel / Bron: Robertgascoin, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Liesschimmel

Een oppervlakkige huidinfectie of liesschimmel kan gepaard gaan met zwelling, irritatie en roodheid van een deel van de huid in de liesstreek. Het kan slechts van invloed zijn op een klein gebied, waardoor het op een puistje lijkt. Het gebied zal gevoelig en warm zijn om aan te raken.

Liespijn door spieren en pezen

De meest voorkomende oorzaak van liespijn is een blessure of overbelasting van een spieren, ligamenten of pezen, wat vaak voorkomt bij sporters. Symptomen zijn onder meer pijn en gevoeligheid in het lies- en dijgebied en pijn als je je benen bij elkaar brengt of je knie optilt. Liesblessures zijn gewoonlijk redelijk gemakkelijk te behandelen, maar de behandeling moet individueel worden aangepast en is altijd op maat.

Liespijn en pijn in onderrug door teelbalkanker

Teelbalkanker kan leiden tot liespijn. De testikels of teelballen produceren mannelijke geslachtshormonen en sperma ten behoeve van de voortplanting. Teelbalkanker komt op zich niet vaak voor, maar het is de meest voorkomende vorm van kanker bij Nederlandse mannen in de leeftijd tussen 15 en 35 jaar. Teelbalkanker is zeer goed behandelbaar, zelfs wanneer kanker zich buiten de teelbal heeft verspreid. De behandeling is onder meer afhankelijk van het type en stadium van teelbalkanker..

Symptomen

Symptomen van teelbalkanker kunnen bestaan uit:
  • een knobbeltje of een zwelling in de aangedane teelbal
  • een zwaar gevoel in het scrotum
  • een doffe pijn in de buik of in de lies
  • een plotselinge opeenhoping van vloeistof in het scrotum
  • pijn of ongemak in een teelbal of het scrotum
  • rugpijn of pijn in de onderrug

Niersteen / Bron: Tsester, Wikimedia Commons (CC0)Niersteen / Bron: Tsester, Wikimedia Commons (CC0)

Nierstenen

Nierstenen zijn kleine, harde afzettingen die ontstaan in je nieren en de meeste nierstenen bestaan uit calciumoxalaat of calciumfosfaat. Andere stenen kunnen magnesiumammoniumfosfaat, urinezuur of cysteïne-stenen zijn. Nierstenen kunnen zich aandienen met acute koliekachtige buikpijn die begint bij de flank (flankpijn) en uitstraalt naar de lies, scrotum of vagina. Het vaak gepaard met misselijkheid en braken.

Liesbreuk

Een liesbreuk is een zwakke plek in de buikwand, waardoor buikvlies en buikvet of darm naar buiten kan puilen wat klachten veroorzaakt. Een hernia wordt hersteld met een operatie.

Symptomen

Symptomen van een liesbreuk kunnen bestaan uit:
  • een uitstulping in de lies, vooral zichtbaar als je rechtop staat en bij hoesten, niezen of persen
  • een brandende of pijnlijke sensatie
  • pijn of ongemak in je lies, vooral bij bukken, hoesten of tillen
  • een zwaar of slepend gevoel in je kruis
  • zwakte of gevoel van druk in de lies
  • af en toe pijn en zwelling rond de teelballen

Andere oorzaken van pijnlijke lies

Andere oorzaken van liespijn zijn:

Huisarts raadplegen

Raadpleeg in de volgende gevallen je huisarts:
  • de liespijn is hevig, verergert of het wordt niet beter na een paar dagen
  • er is zwelling of een bult rond of in je testikel
  • pijn in de zij verplaatst zich naar de lies en testikel
  • bloed in de urine
  • bloed in de sperma

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zeurende pijn in liesstreek  Wat kan de oorzaak zijn?Zeurende pijn in liesstreek Wat kan de oorzaak zijn?Een zeurende pijn in de liesstreek kan heel lastig zijn. Vooral als je niet weet wat de oorzaak is. Heel veel mensen heb…
Zwanger: pijn in de liesZwanger: pijn in de liesZwanger en pijn in de lies. Liespijn komt vaak voor tijdens de zwangerschap, vooral tegen het einde. Toch kan het al vee…
Liesklachten - Diagnostische testsLiesklachten - Diagnostische testsVan alle blessures die bestaan zijn 2-5% liesklachten. Deze liesklachten komen het meest voor bij mensen die sporten beo…
Liesklachten - differentiaal diagnostiekLiesklachten - differentiaal diagnostiekDoor het complexe gebied van anatomische structuren is het vaststellen van de diagnose bij liespijn een gecompliceerde f…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Istock.com/AW
  • https://wuphysicians.wustl.edu/your-health-update-newsletter/post/3630/when-to-worry-about-groin-pain
  • https://medlineplus.gov/ency/article/003111.htm
  • https://www.medicinenet.com/groin_pain/symptoms.htm
  • https://www.webmd.com/men/my-groin-hurt
  • https://www.healthline.com/symptom/groin-pain
  • https://www.healio.com/orthopedics/arthroscopy/news/print/orthopedics-today/%7B0a7b673a-c462-4da5-bc9f-79810f115301%7D/a-24-year-old-woman-with-right-groin-pain
  • Afbeelding bron 1: Elf Sternberg, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Robertgascoin, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 3: Tsester, Wikimedia Commons (CC0)

Reageer op het artikel "Liespijn of pijnlijke lies: oorzaken van pijn in liesstreek"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 26-05-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Pijn in lies
Medische informatie…
Schrijf mee!