InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Zeurende pijn in liesstreek Wat kan de oorzaak zijn?

Zeurende pijn in liesstreek Wat kan de oorzaak zijn?

Zeurende pijn in liesstreek  Wat kan de oorzaak zijn? Een zeurende pijn in de liesstreek kan heel lastig zijn. Vooral als je niet weet wat de oorzaak is. Heel veel mensen hebben deze pijn wel eens ervaren. Sommigen van hen werden gescreend en zelfs jarenlang behandeld zonder helemaal zeker te weten wat er aan de hand is. Verschillende liesklachten zouden de oorzaak kunnen zijn van pijn in de lies. Pijn is natuurlijk nooit leuk. Daarom willen de meeste mensen snel weten wat de oorzaak is zodat ze een oplossing kunnen vinden voor hun liespijn.

Chronische liesblessure

Een van de mogelijke oorzaken voor pijn in de lies is een chronische liesblessure. Het gaat dan meestal om klachten die niet opeens ontstaan, maar langzaam erger worden. Chronische liesblessure kan ontstaan door overbelasting. In dit geval kan pijn na of tijdens het sporten optreden.

Darmklachten

De diep gelegen buikspier kan bij iemand met stoelgangproblemen drukken op de darmen. Het doet dan pijn en die pijn en uitstraling naar de liesstreek is dan ook mogelijk.

Liesbreuk

Als er een uitstulping is van het buikvlies in de liesstreek, spreken we van een liesbreuk. Een kenmerk hiervan is een bobbel in de liesstreek. Meestal veroorzaakt liesbreuk een zeurderige maar milde pijn. Als er echter een beknelling is van de breukzaak voelt men hevige pijn.

Overbelasting van adductoren

Adductoren zijn de spieren aan de binnenkant van de bovenbenen. Ze zorgen ervoor dat het bovenbeen naar binnen kan draaien. De adductoren kunnen heel gemakkelijk overbelast worden bij het sporten. Dit kan dan veel liespijn veroorzaken.

Slechte heupen

Gebrekkige heupgewrichten kunnen ook voor veel pijn zorgen aan de heupen. Deze pijn is vaak ook te voelen in de liesstreek. De meest voorkomende heupklachten waardoor iemand ook pijn in de lies kan voelen zijn heupartrose en scheefstand van de heupen.

Ziekte van Bechterew

Bij personen die de ziekte van Bechterew hebben kan de pijn ook uitstralen naar de liesstreek. Het gaat bij deze ziekte om een gewrichtsontsteking van de wervelkolom.

Bekkeninstabiliteit

Bekkeninstabiliteit komt vaak voor bij vrouwen die zwanger zijn. Het kan ook voorkomen bij mensen die een ongeluk hebben gekregen of bij vrouwen in de overgang. Als de bekken instabiel zijn kan dat hevige pijn in de lies veroorzaken.
© 2011 - 2018 Hyperinfoteur, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Pijn in de lies: oorzaken, behandeling & tips bij liespijnPijn in de lies: oorzaken, behandeling & tips bij liespijnPijn in de lies komt bij vrij veel mensen voor, en niet alleen bij sporters. Vooral overbelasting is de oorzaak van lies…
Pijn in de liesPijn in de liesPijn in de lies kan veroorzaakt worden door een liesblessure of een liesbreuk. Ook komt dit vaker voor tijdens de zwange…
Zwanger: pijn in de liesZwanger: pijn in de liesZwanger en pijn in de lies. Liespijn komt vaak voor tijdens de zwangerschap, vooral tegen het einde. Toch kan het al vee…
Pijn in lies of liespijn: oorzaken van een pijnlijke liesPijn in lies of liespijn: oorzaken van een pijnlijke liesPijn in lies, liespijn of pijn in liesstreek. Waar zit je lies? Je liezen zitten links en rechts, bij de overgang van de…
Gezwollen lymfeklieren in lies: oorzaken opgezette klierenGezwollen lymfeklieren in lies: oorzaken opgezette klierenOpgezette of gezwollen klieren in de lies? Een voelbare lymfeklier is in 75% van de gevallen een lokaal verschijnsel. Da…

Reageer op het artikel "Zeurende pijn in liesstreek Wat kan de oorzaak zijn?"

Reacties

Ursula Garconius, 11-11-2016 04:17 #3
Ik ben 64 jaar oud, vrouw, en heb al geruime tijd last van mijn linkerbeen en nu tot in de liesstreek. het is nu ongeveer 04:16 uur en kan niet slapen door de pijn. weet niet hoe ik m'n been moet leggen en ben haast om het kwartier wakker.Ik gebruik, insuline, amlodipine, metoprolol, Simvastatine, smeer het been in met Shilling Oil en zovoorts, maar niks helpt. ook heb ik al ruim 3 jaar last van de tenen; verdoofd gevoel, pijn aan het scheenbeen en jeuk en pijn a/d knién. Slik Ibuprofen en paracetamol, maar desondanks heel de dag die pijnen en sinds 3 dagen dat in de liesstreek. Ik weet er geen raad meer mee en smeerde net wat gemberwortel op de plek en hoop op wat verlichting.
wie heeft een idee waar het van komt?/
alvast dank voor het meedenken.

Albertje Kramer, 18-03-2014 10:47 #2
Geachte redactie,
Ook ik heb last van mijn lies, alleen bij het liggen en draaien in bed geeft me pijn, overdag voel ik het, maar ik kan nog alles, wandelen en fietsen. Met lopen begin ik meer te voelen, maar dat is te doen. Het is al een paar weekjes zo en heb het gevoel dat het erger wordt.
Met 14 dagen gaan we op vakantie, kan ik dan medicijnen innemen?
Ik ben 70 jaar, ik ben fit en gezond en 70 kg. Sinds kort gebruik ik voor mijn hart om uit te testen Metoprololsuccinat, 47.5 mg
Ik hoop iets te horen en dat het niet ernstig is.
Bedankt alvast. met vriendelijk groet, Albertje

Zonneveld-Groen, 17-03-2013 11:39 #1
Mijn vrouw als ze opstaat kan dan niet in beweging komen. Ze zegt mijn been staat vast, en door dat zei met haar hand, een pees of spier bij de lies wegdrukt, lukt dat met veel pijn. Er zijn al foto's gemaakt, maar ze heeft een lichte atrose die deze pijn niet kan veroorzaken in haar heupen of bekken. Weet u mijn te vertellen wat het kan zijn, want ze heeft veel pijn. Vriendelijk dank Jan Zonneveld

Infoteur: Hyperinfoteur
Gepubliceerd: 13-12-2011
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!