InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijn in de bil: symptomen en oorzaken van pijnlijke billen

Pijn in de bil: symptomen en oorzaken van pijnlijke billen

Pijn in de bil: symptomen en oorzaken van pijnlijke billen Pijn in de bil of billen is een vervelende klacht. Veel aandoeningen en ziekten kunnen pijn in de bil veroorzaken. Oorzaken van pijn in de bil variëren van tijdelijke ergernissen, zoals bursitis (een ontsteking van de slijmbeurs in een gewricht), blauwe plekken, piriformis syndroom (waarbij vooral sprake is van een stekende pijn in de bilregio), spierspanning, spierpijn en gordelroos, tot meer ernstige ziekten met gevolgen op de lange termijn, zoals kanker, artrose, hernia en ischias. Vaak wordt pijn in de bil diep in de billen gevoeld en de pijn ontstaat vaak geleidelijk. Alle symptomen die verband houden met pijn in de bil moet worden beschouwd naar intensiteit, duur, locatie en verzwarende of verlichtende factoren. Bijvoorbeeld of de pijn verandert tijdens het lopen, tijdens het zitten of in rust (tijdens het liggen). Pijn in de billen kan na het hardlopen optreden als gevolg van overbelasting. Raadpleeg tijdig de huisarts als de klachten verergeren of aanhouden.
Veel mensen besteden weinig aandacht aan hun achterste / Bron: SplitShire, PixabayVeel mensen besteden weinig aandacht aan hun achterste / Bron: SplitShire, Pixabay

Oorzaken en symptomen van pijn in de bil

Aandoeningen

Veel mensen besteden weinig aandacht aan hun billen, totdat je last krijgt van pijnlijke billen of pijn in de bil. De billen zijn voornamelijk samengesteld uit vetweefsel en een aantal spieren of spiergroepen die het bekken stabiliseren en beweging geven aan de heupen; de billen kunnen gevoelig zijn voor letsel en ziekte. Een aantal aandoeningen kan pijn in de bil veroorzaken, variërend van kleine spierspanningen tot infecties. De meeste van deze aandoeningen zijn niet ernstig, maar sommige rechtvaardigen een bezoek aan de huisarts.

Alarmsymptomen

Neem contact op met je huisarts als de pijn niet weggaat, erger wordt of als pijn in de bil gepaard gaat met een van de volgende symptomen:
  • gevoelloosheid, tintelingen of zwakte in je linkerbeen of rechterbeen
  • problemen met het ophouden van je plas (urine-incontinentie)
  • problemen met het ophouden van je ontlasting (ontlastingsincontinentie)
  • een zweer of wond die niet geneest
  • scherpe of stekende pijn
  • koorts van 40°C of hoger
  • pijn die je alleen voelt als je loopt en je beperkt in je bewegingen

Symptomen

Pijn in de bil(len) kan gepaard gaan met de volgende symptomen:
  • een doffe pijn in de bil
  • een scherpe pijn in de bil
  • een stekende bilpijn
  • pijn is steeds aanwezig
  • de pijn komt en gaat
  • pijn langs de achterkant van de dij, de kuit en de voet (ischias)
  • pijn bij het lopen op trappen of hellingen
  • verhoogde pijn na langdurig zitten
  • beperkt bewegingsbereik van het heupgewricht
  • klachten die erger worden na langdurig zitten, lopen of rennen
  • klachten kunnen na het liggen op de rug beter aanvoelen

Pijnlijke billen door blauwe plekken

Blauwe plekken zijn een veel voorkomende oorzaak van pijn in de bil. De zwart-blauwe kleur van een blauwe plek wordt veroorzaakt door bloed van beschadigde bloedvaten dat zich onder de huid ophoopt. Je kunt een blauwe plek krijgen als je gewond bent geraakt aan de billen, bijvoorbeeld als je tijdens het skaten, snowboarden of skiën valt of als je hard geraakt wordt tijdens het spelen van een contactsport zoals voetbal of basketbal. Vaak zie je een zwelling verschijnen en is het gekneusde gebied gevoelig.

Spierpijn of pijnlijke bilspieren

Spierpijn of pijnlijke bilspieren is een veel voorkomende klacht. Je billen bestaan ​​uit drie spieren:
  • de musculus gluteus maximus (grote bilspier)
  • de musculus gluteus medius (middelste bilspier)
  • de musculus gluteus minimus (kleine bilspieren)

Daarnaast is er de piriformis-groep, een aantal dieper liggende bilspieren. Je kunt een van deze spieren belasten of verrekken. Dit kan leiden tot zwelling, gevoeligheid, pijn en stijfheid en problemen bij het gebruiken van de aangedane spier.

Gluteus maximus (grote bilspier) / Bron: Chrizz, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Gluteus maximus (grote bilspier) / Bron: Chrizz, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Gluteus medius (middelste bilspier) / Bron: Anatomography, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.1)Gluteus medius (middelste bilspier) / Bron: Anatomography, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.1)
Gluteus minimus (kleine bilspieren / Bron: Anatomography, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.1)Gluteus minimus (kleine bilspieren / Bron: Anatomography, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.1)

Oorzaken
Veel voorkomende oorzaken van spierpijn is overbelasting, het overslaan van de warming-up voordat je gaat sporten, of plotseling bewegen of op een ongemakkelijke manier bewegen.

Zenuwpijn in bil en been door ischias

Ischias oftewel zenuwpijn is geen aandoening, maar een symptoom. Het duidt op een uitstralende zenuwpijn in de bil en/of het been die ontstaat door een irritatie of ontsteking. Het gaat bij ischias om een scherpe of brandende pijn die begint in de rug en via de bil doorloopt tot in je been. De pijn is niet continu aanwezig, maar kan bij verschillende bewegingen worden opgewekt. Je kunt ook gevoelloosheid of tintelingen krijgen in het aangedane been.

Oorzaken
Ischias ontstaat als gevolg van druk van de grote beenzenuw, die ook wel nervus ischiadicus wordt genoemd. Het kan optreden tijdens een zwangerschap en bevalling of door zwaar tillen. Ischias kan ook worden veroorzaakt door een hernia of een vernauwing van delen van de wervelkolom die vervolgens op de nervus ischiadicus drukken.

Pijn in de linkerbil of rechterbil door hernia

Een lage rughernia is een uitstulping van de tussenwervelschijf en dit kan de oorzaak zijn van pijn in de linkerbil of rechterbil. Een uitstulping kan namelijk op nabijgelegen zenuwen drukken en pijn, gevoelloosheid en zwakte veroorzaken. Als de aangedane tussenwervelschijf zich in je onderrug (lumbale wervelkolom) bevindt, voel je waarschijnlijk pijn in een van je billen. De pijn kan ook uitstralen naar een been. Andere symptomen zijn onder meer een doof gevoel, tintelingen en zwakheid. Je hebt meer kans op een hernia naarmate je ouder wordt, omdat tussenwervelschijven degenereren naarmate je ouder wordt. Andere risico's zijn overgewicht en obesitas en het verrichten van werkzaamheden waarbij je je rug belast.

Degeneratieve discopathie

Degeneratieve discopathie (of slijtage van de tussenwervelschijf) is een andere mogelijke oorzaak van pijn aan de billen. Naarmate je ouder wordt, kunnen de tussenwervelschijven in je rug verslijten. Naarmate de schijven kleiner worden, verliest deze de demping die ervoor zorgt dat de botten van je wervelkolom niet tegen elkaar wrijven. Degeneratie van schijven in de onderrug kan pijn in de bil en dijen veroorzaken. De pijn kan erger worden als je gaat zitten, buigen of optillen. Lopen of andere bewegingen kunnen de pijn verlichten. Je kunt ook gevoelloosheid en tintelingen in je benen ervaren.

Perianaal abces

Een perianaal abcesgenoemd is een met pus gevulde holte die zich vormt in een klier nabij de anus, de opening waardoor de ontlasting het lichaam verlaat. Het abces wordt veroorzaakt door een bacteriële infectie. Dit type abces komt veel voor bij baby's. Volwassenen hebben meer kans op een infectie als ze diarree, obstipatie of een ander probleem met de stoelgang hebben. Sommige mensen hebben een abnormale verbinding tussen de binnenkant van hun anus en hun huid. Dit wordt een fistel genoemd. Bacteriën kunnen vast komen te zitten en een abces veroorzaken. De arts kan een operatie aanbevelen om de fistel te verwijderen.

Blijven bewegen bij artrose / Bron: Istock.com/monkeybusinessimagesBlijven bewegen bij artrose / Bron: Istock.com/monkeybusinessimages

Bilpijn door artrose

Artrose duidt op het dunner en zachter worden van het kraakbeen. Artrose in de lage rug kan leiden tot pijn in de bil. Het is bij artrose belangrijk om te blijven bewegen, maar overbelasting te voorkomen.

SI-gewricht dysfunctie

Je sacro-iliacale (SI) gewricht (twee kuiltjes boven je billen) verbindt het heiligbeen of os sacrum - het driehoekige bot aan de basis van je wervelkolom - met je bekken. Wanneer dit gewricht ontstoken raakt, kan het pijn in de onderrug veroorzaken, die door je billen naar het bovenbeen kan uitstralen. Activiteiten zoals lopen, rennen of traplopen kunnen de pijn verergeren, Fysiotherapie kan helpen de kracht te verbeteren en de flexibiliteit in het gewricht te handhaven.

Pijn in de billen door het piriformis syndroom

Het piriformis syndroomeen kenmerkt zich door stekende pijn in de bilregio. De piriformis is een spier die langs je onderrug naar de bovenkant van je dij loopt. Je hebt ook een zenuw die van je onderrug door je billen naar de achterkant van je dij loopt, de nervus ischiadicus of heupzenuw genoemd. Verwondingen of overmatig gebruik kunnen de piriformisspier kunnen ervoor zorgen dat deze op de heupzenuw drukt. Deze druk kan een vorm van pijn veroorzaken, ischias genaamd, die van je billen langs de achterkant van je been loopt. De pijn kan erger worden als je naar boven loopt, rent of zit. Je kunt ook gevoelloosheid of tintelingen hebben.

Sinus pilonidalis (haarnestcyste)

Een cyste is een niet eerder bestaande holte die zich in verschillende delen van je lichaam kan vormen. Cysten bevatten vaak vloeistof, maar een haarnestcyste bevat kleine stukjes haar en huid. Deze cysten vormen zich in de de bilnaad of bilspleet. Je kunt een dergelijke cyste krijgen als er een haar in je huid groeit (ingegroeide haar). Naast pijn kun je last krijgen van een rode huid, pus of bloed dat uit de opening stroomt en een vieze geur. Een haarnestcyste komt vaker voor bij mannen dan bij vrouwen en bij mensen die langdurig zitten. Je kunt ze ook door wrijving krijgen, bijvoorbeeld tijdens het fietsen.

Onder: een door aderverkalking aangetaste slagader / Bron: Teguh Mujiono/ShutterstockOnder: een door aderverkalking aangetaste slagader / Bron: Teguh Mujiono/Shutterstock

Pijn in bil door vasculaire aandoeningen

Vasculaire aandoeningen zijn ziektebeelden waarvan de oorzaak ligt bij de bloedvaten van hersenen of het ruggenmerg. De aorta is het belangrijkste bloedvat uit het hart. Het splitst zich in twee kleinere vaten, de iliacale slagaders genoemd, die vervolgens kleiner worden en bloed naar de benen transporteren. Een blokkade in deze bloedvaten als gevolg van atherosclerose (slagaderverkalking) kan pijn in de bil veroorzaken. De pijn doet zich tijdens het lopen voor. Het kan je dwingen om te stoppen met lopen, waarna de pijn wegtrekt.

Bursitis of slijmbeursontsteking

Een bursitis is een ontsteking van een slijmbeurs, oftewel een slijmbeursontsteking. Gebieden zoals de schouder, heup, elleboog en knie worden het vaakst getroffen. Je hebt ook een Bursa of slijmbeurs - de ischial bursa - in je billen. Bursitis die deze slijmbeurs aantast, wordt ischiadica bursitis genoemd. Symptomen zijn onder meer:
  • pijn als je zit of gaat liggen
  • pijn die naar de achterkant van je dij uitstraalt
  • zwelling en roodheid

Pijn in zitbeenknobbel

De zitbeenknobbels bevinden zich onderaan beide billen. Pijn rond de zitbeenknobbels, vooral bij het zitten, kan wijzen op een tendinopathie van de hamstrings. De hamstrings zitten vast op de zitbeenknobbels. Hamstrings die geblesseerd zijn kunnen daarom pijn in de zitbeenknobbels veroorzaken.

Overleg met de arts bij pijnlijke billen / Bron: Syda Productions/Shutterstock.comOverleg met de arts bij pijnlijke billen / Bron: Syda Productions/Shutterstock.com

Diagnose en behandeling

Huisarts raadplegen

Raadpleeg bij aanhoudende of verergerende klachten de huisarts. Deze zal vragen stellen over je klachten en je medische geschiedenis in ogenschouw nemen. Daarna zal hij of zij lichamelijk onderzoek doen.

Medische behandeling

De huisarts kan je zo nodig doorverwijzen naar een reumatoloog, orthopedisch specialist of fysiotherapeut. Andere behandelingen kunnen zijn:
  • injecties met corticosteroïden om ontstekingen te verminderen
  • het verwijderen van een cyste
  • het draineren van een abces
  • chirurgisch herstel van een beschadigde tussenwervelschijf
  • vervanging van een versleten gewricht

Lees verder

Gerelateerde artikelen
BBB: de billen, kledingadviesBBB: de billen, kledingadviesVoor veel vrouwen zijn de buik, de billen en de benen het probleemgebied van hun lichaam. Door waakzaam om te gaan met d…
Pijnlijke billen, bips: wat kunnen de oorzaken zijn?Pijnlijke billen, bips: wat kunnen de oorzaken zijn?De billen zijn feitelijk een stel zeer krachtige spieren, waarop we normaal zacht kunnen zitten. Door toedoen van indire…
Bekkenpijn of bekkeninstabiliteitBekkenpijn of bekkeninstabiliteitVeel vrouwen krijgen tijdens de zwangerschap, doorgaans de tweede helft van de zwangerschap, last van bekkenpijn, ook we…
Welke broek past bij mijn figuur?Welke broek past bij mijn figuur?Broeken en jeans zijn er in alle soorten en maten: heupbroeken, taillebroeken, strakke broeken, wijde broeken en nog vee…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/RicardoImagen
  • https://www.thuisarts.nl/artrose
  • https://www.healthline.com/health/pain-in-buttocks
  • https://www.medicinenet.com/buttock_pain/symptoms.htm
  • http://sequencewiz.org/2014/05/14/three-types-pain-butt-can/
  • https://www.dokterdokter.nl/gezond-leven/uiterlijk/de-functie-van-de-billen/
  • Medical News Today. Could sciatica be causing the pain in your buttocks? https://www.medicalnewstoday.com/articles/320880.php (ingezien op 6-5-2019)
  • Spine Health. Symptoms and Diagnosis of Piriformis Syndrome. https://www.spine-health.com/conditions/sciatica/symptoms-and-diagnosis-piriformis-syndrome (ingezien op 6-5-2019)
  • Afbeelding bron 1: SplitShire, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Chrizz, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 3: Anatomography, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.1)
  • Afbeelding bron 5: Istock.com/monkeybusinessimages
  • Afbeelding bron 6: Teguh Mujiono/Shutterstock
  • Afbeelding bron 7: Syda Productions/Shutterstock.com

Reageer op het artikel "Pijn in de bil: symptomen en oorzaken van pijnlijke billen"

Reactie

Andre, 24-01-2019 15:18 #1
Ik heb een vraagje. kan pijn in de bil ook voorkomen vanwege artrose in het heupgewricht?
ik heb al 3 maanden pijn in mijn linkerheup. het begon toen ik een blessure heb opgelopen in mijn rechterknie. hierin is een kraakbeenbeschadiging aangetroffen van de knieschijf en kon daardoor slecht wandelen. eerst voelde ik al steeds pijn in de linkerbil met erop te liggen. als ik oefeningen deed zoals bruggetje maken dan voelde ik pijn treken vanuit de bil in het bovenbeen. ik ben een keer gaan wandelen waarbij ik teveel op mijn linkerbeen stapte om recht wat te ontzien. toen schoot de pijn dus echt goed in de bil en voelde deze doortrekken naar de knie en hiel.sindsdien kom ik helaas niet meer van de pijnklachten af. ik kan soms niet wandelen zonder pijn al van begin af aan de wandeling begint en dan als ik tot rust kom de pijn wegtrekt en pijnvrij ben.de andere keer wel wandelen zonder pijn maar in rust krijg ik dan wel vaak pijn. deze kan erg heftig zijn. mijn fysio weet het niet meer. de orthopeed ziet wel een heel klein beetje slijtage bij het heupgewricht maar weet het verder ook niet. ondertussen zit ik nog steeds met pijnklachten. gelukkig gaat fietsen meestal al wat beter want in het begin gaf dit ook meer pijn dan nu. ik voel wel vaak steken in bovenbeen als ik begin met trappen maar niet meer in de knie zoals eerst. als ik pijn heb dan voel ik dat in onderrug.de zij. lies. onderbuik en trekt soms door naar de voet zelfs. ook voel ik veel pijn steken. ik loop de huisarts plat maar die weet ook niet precies wat het is. graag advies?

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 06-05-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Pijn in lichaam
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!