InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Gezwollen lymfeklieren: klieren in hals, nek, lies & oksel

Gezwollen lymfeklieren: klieren in hals, nek, lies & oksel

Gezwollen lymfeklieren: klieren in hals, nek, lies & oksel Gezwollen lymfeklieren of opgezette lymfeklieren is een vervelende klacht. Vooral in hals, oksels en liezen kun je last krijgen van gezwollen lymfeklieren. In de hals, de oksels en de liezen bevinden zich namelijk de grootste concentratie van lymfklieren. Bij elke palpabele of voelbare lymfeklier spreekt men reeds van een vergrote of gezwollen klier. In de meeste gevallen is de oorzaak van een gezwollen lymfeklier relatief onschuldig. Bij kinderen bijvoorbeeld is een lymfeklierzwelling in de hals in verreweg de meest gevallen een reactie op (terugkerende) bovenste luchtweginfecties, zoals een verkoudheid of griep. Soms kunnen de klieren zal ook geïnfecteerd raken. Het opzwellen van de lymfeklier is een normale reactie op een infectie en de zwelling neemt af zodra de infectie de kop is ingedrukt door het afweersysteem van het lichaam. Een gezwollen lymfeklier in de hals kan meestal geen kwaad. De behandeling van gezwollen lymfeklieren hangt af van de onderliggende oorzaak.
Lymfeklieren / Bron: National Cancer Institute, Wikimedia Commons (Publiek domein)Lymfeklieren / Bron: National Cancer Institute, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Opgezwollen lymfeklieren

Lymfeklieren of lymfeknopen komen in het hele lichaam voor; een mens heeft in totaal ongeveer 400 tot 600 lymfeklieren. Lymfeklieren maken een belangrijk onderdeel uit van het immuunsysteem en liggen op zeer strategische plaatsen in het lichaam, onder meer in de oksels, in de hals en onder de kaak en in de liesstreek. In de lymfeklieren bevinden zich ophopingen van lymfocyten, welke zorg dragen voor de productie van antistoffen (antilichamen). Lymfeklieren hebben ook de taak om lichaamsvreemde stoffen — bacteriën, virussen of giftige stoffen — uit het lichaam te filteren en deze te vernietigen. De meeste lymfeklieren liggen onder de huid en zijn normaal niet voelbaar. Bij elke palpabele of voelbare lymfeklier spreekt men al van een vergroting. Een aantal lymfeklieren liggen op plaatsen die onbereikbaar zijn voor lichamelijk onderzoek.

Lokale lymfeklierzwelling

Bij een infectie ergens in het lichaam zal de dichtstbijzijnde lymfeklier vaak gezwollen raken. Als mensen een (onverklaarbare) vergrote lymfeklier waarnemen, wordt nogal eens gedacht aan lymfeklierkanker of uitzaaiingen van andere kanker. Dit kan tot (grote) ongerustheid leiden. Toch komt het maar zelden voor dat een vergrote lymfeklier het gevolg is van kanker. Gezwollen lymfeklieren zijn vrijwel altijd een reactie op een infectie. Vergrote halslymfeklieren komen vaak bij kinderen voor en zijn in de meeste gevallen een reactie op (terugkerende) bovensteluchtweginfecies.

Gegeneraliseerde lymfeklierzwelling

Bij één op de vier mensen met lymfeklirzwelling zijn meerdere plaatsen in het lichaam getroffen door gezwollen lymfeklieren (gegeneraliseerde lymfadenopathie).

Lymfestelsel vrouw / Bron: The Emirr, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)Lymfestelsel vrouw / Bron: The Emirr, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)

Klieren in hals, nek, lies en oksel

In de hals, de oksels en de liezen bevinden zich de grootste concentratie van lymfklieren. Lymfeklieren worden voorts aangetroffen in de omgeving van het borstbeen, de buik, tussen de ribben, knieholtes, elleboogplooi, rond de enkels en onder de rand van het achterhoofdsbeen.

Oorzaken van vergrote lymfeklieren

Verschillende mechanismen kunnen ertoe leiden dat de lymfeklieren vergroten:
  • Infecties;
  • Systeemziekten;
  • Maligniteit (kanker);
  • Geneesmiddelen; en
  • Wondjes en zweertjes.

Opgezette lymfeklieren door infecties

Infecties (viraal, parasitair en bacterieel): het opzwellen van de lymfeklier is een normale reactie op een infectie. Lymfeklieren vergroten als reactie op een infectie in hun drainagegebied. De witte bloedcellen of lymfocyten in de lymfeklieren vermenigvuldigen zich dan heel snel, waardoor de lymfeklieren opzetten. Vooral in de hals komen vaak opgezette lymfeklieren voor, in het bijzonder bij kinderen. Je voelt de vergrote lymfeklier in dat geval voorin de hals en/of in de nek of achter een oor. Je voelt ze aan een kant, of aan beide kanten in de hals. Je kunt één klier voelen, maar soms ook meerdere. Halsklieren kunnen snel in omvang toenemen, maar ze slinken vaak ook weer snel als de ontsteking achter de rug is. Soms duurt het echter wat langer voordat de lymfeklieren slinken.

Bovenste luchtweginfectie

Bij de bovenste luchtweginfecties zijn de neus en de neusbijholten (bijholteontsteking), keel (keelontsteking), amandelen (amandelontsteking) of strottenhoofd (strottenhoofdontsteking) geïnfecteerd. De meest voorkomende oorzaak van lymfeklierzwelling in de hals zijn bovenste luchtweginfecties, zoals een verkoudheid of griep.

Ziekte van Pfeiffer

De ziekte van Pfeiffer kan aanleiding geven tot pijnlijke en gezwollen lymfeklieren, vooral in de nek, maar soms ook in de oksels en liezen. Andere mogelijke klachten zijn keelpijn, koorts en moeheid. Pfeiffer of klierkoorts gaat vanzelf over, meestal binnen een paar weken. Soms houden de klachten zoals moeheid langer aan.

Blaasontsteking

Bij een blaasontsteking of urineweginfectie kúnnen de lymfeklieren in de lies opzetten. Als je tijdens de zwangerschap een blaasontsteking krijgt, is het verstandig direct je huisarts te raadplegen.

Gezwollen lymfeklieren in de hals door een koortslip / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)Gezwollen lymfeklieren in de hals door een koortslip / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)

Koortslip

Bij een koortslip heb je soms ook last van gezwollen lymfeklieren in de hals.

Borstontsteking

Een borstontsteking is een ontsteking van een melkkliertje in de borst en komt vooral voor bij vrouwen die borstvoeding geven. Het kan onder meer gezwollen lymfeklieren veroorzaken in hals of oksels.

Teelbalontsteking en bijbalontsteking

Typisch aan teelbalontsteking is het vrij acuut ontstaan van scrotale pijn en zwelling van het scrotum of balzak, waarbij de pijn kan uitstralen naar de lies. Dit gaat gepaard met klachten passend bij een lage urineweginfectie en mogelijk koorts. Gezwollen lymfeklieren aan één of beide kanten komt ook voor. Dit geldt ook voor een bijbalontsteking.

Huidinfectie

of een (huid)infectie aan de voeten, benen of geslachtsorganen, kunnen de lymfeklieren in de lies opzetten. Bij een huidinfectie aan de handen of armen, kunnen de lymfeklieren in de oksel opspelen. De zwelling van de lymfeklieren verdwijnt zodra de ziekteverwekkers door het lichaam zijn uitgeschakeld. Wanneer virussen, bacteriën of andere ziekteverwekkers in het spel zijn, doen de nabijgelegen lymfeklieren er alles aan om ze te vernietigen. De volgende huidinfecties kunnen een lymfeklierzwelling veroorzaken:

Tropische infectieziekten

Opgezwollen lymfeklieren kunnen ook veroorzaakt worden door tropische infectieziekten:

Andere infecties

Andere infectieziekten die aanleiding kunnen geven tot gezwollen lymfeklieren zijn:

Chronisch opgezette lymfeklieren

Bij een chronisch gezwollen klier bij een niet-ziek kind kan de oorzaak een infectie met een atypische mycobacterie zijn.

Lymfadenopathie of opgezette lymfeklieren (in de hals) / Bron: James Heilman, MD, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Lymfadenopathie of opgezette lymfeklieren (in de hals) / Bron: James Heilman, MD, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Dikke klieren door systeemziekten

Systeemziekten zoals systemische lupus erythematodes, ziekte van Lyme, sarcoïdose, reumatoïde artritis en fibromyalgie, kunnen ook de oorzaak zijn van gezwollen lymfeklieren.

Systemische lupus erythematodes (SLE)

Systemische lupus erythematodes (SLE) is een auto-immuunziekte die huid, gewrichten en interne organen kan aantasten. De symptomen en de ernst variëren per persoon. Klachten die vaak voorkomen zijn moeheid, gewichtsverlies en matige koorts. Vaak ontwikkel je ook spier- en gewrichtsklachten. Een rode uitslag op de handen en neus komt ook vaak voor. Nierontsteking komt relatief vaak voor en geestelijke gezondheidsproblemen zoals depressie en angsten zijn ook veel geziene klachten. Ook kunnen sommige lymfeklieren opzwellen.

Ziekte van Lyme

De ziekte van Lyme wordt veroorzaakt door de Borrelia bacterie die wordt overgedragen door teken. Lyme kent veel uitingsvormen. Je kunt onder meer last krijgen van g riepachtige verschijnselen zoals koorts en opgezette lymfeklieren, pijn in de spieren en gewrichten, en vaak hevige hoofdpijn.

Sarcoïdose

Sarcoïdose is een zeldzame auto-immuunziekte waarbij spontaan ontstekingen ontstaan in verschillende organen en weefsels van het lichaam. De aandoening tast bij voorkeur de longen en de lymfeklieren in de borstgebied aan (pulmonale sarcoïdose).

Reumatoïde artritis

Reumatoïde artritis is een auto-immuunziekte waarbij het afweersysteem zich tegen het eigen lichaam keert. Het wordt gekenmerkt door ontstekingen in de gewrichten, wat pijn en stijfheid van de gewrichten veroorzaakt.

Fibromyalgie

fibromyalgie komt veel voor en is een vorm van wekedelenreuma die pijn, stijfheid en vermoeidheid veroorzaakt. Het is ook mogelijk dat je last krijgt van gevoelige of gezwollen lymfeklieren, vooral in de nek en oksels.

Acne fulminans

Acne fulminans is een zeer heftige vorm van acne, een acute verergering van een bestaande acne die gepaard gaat met algemeen ziektegevoel (koorts, malaise, opgezette lymfeklieren).

Gezwollen lymfeklieren door stress / Bron: Istock.com/BartekSzewczykGezwollen lymfeklieren door stress / Bron: Istock.com/BartekSzewczyk

Gezwollen lymfeklieren door stress en angst

Angst kan veel extreem ongewone symptomen veroorzaken. In zeldzame gevallen kan angst en stress zelfs een gevoel van gezwollen lymfeklieren veroorzaken, en voor mensen met angststoornissen kan dit gevoel ongelooflijk angstaanjagend zijn. Interessant is dat het onduidelijk is of angst en stress daadwerkelijk gezwollen lymfeklieren veroorzaken. Wat wel duidelijk is, is dat angst ervoor zorgt dat mensen het gevoel hebben dat ze opgezwollen lymfeklieren hebben, en dit kan leiden tot meer angst ten aanzien van je algehele gezondheid. Er zijn meerdere mogelijke oorzaken van gezwollen lymfeklieren als gevolg van angst of stress:

Beleving
Je lymfeklieren variëren vaak in grootte en vorm. Wanneer je je angstig voelt, is het niet ongebruikelijk dat je lymfeklieren groter aanvoelen dan ze in werkelijkheid zijn. Dat komt omdat sommige vormen van angst een gevoel van overgevoeligheid kunnen veroorzaken en wanneer je je lymfeklieren aanraakt, heb je het subjectieve gevoel dat ze groter zijn dan normaal.

Mogelijke milde infectie
Stress verzwakt je immuunsysteem. Je lichaam vecht doorlopend tegen ziektekiemen en bacteriën. Het is mogelijk dat je vanwege stress meer vatbaar bent voor zeer milde infecties die je lichaam vervolgens moet bestrijden. Deze infecties zijn mogelijk niet gevaarlijk of vertonen andere symptomen.

Spierspanning
Angst en stress veroorzaken ook een aanzienlijke hoeveelheid spierspanning in je nek en schouder. Veel mensen voelen dat ze een brok in hun keel hebben, terwijl anderen de druk meer aan de zijkanten van hun nek voelen richting de lymfeklieren. Een vaak voorkomend angstsymptoom is nekspanning die je voelt bij het slikken, dus het is mogelijk dat je klieren alleen gezwollen aanvoelen, terwijl de nek gespannen en gezwollen is.

Andere oorzaken
Het mogelijk dat je lymfeklieren zwellen vanwege redenen die nog onduidelijk zijn. Angst veroorzaakt veel vreemde sensaties n het lichaam en veel mensen ervaren angst op een andere manier. Terwijl de nek de meest voorkomende plek is om gezwollen lymfeklieren aan te treffen, kan deze ook in andere gebieden voorkomen, zoals oksels, buikholte en lies.

Gezwollen lymfeklieren door kanker

Maligniteit (kanker): Hodgkin-lymfoom, non-Hodgkin-lymfoom, lymfatische leukemie of metastasen (uitzaaiingen) van een primaire tumor. Zo verspreidt borstkanker zich meestal het eerst naar de lymfeklieren in de oksel en een melanoom op een been zaait het eerst uit naar de lymfeklieren in de lies.

Gezwollen lymfeklieren door medicijnen / Bron: Stevepb, PixabayGezwollen lymfeklieren door medicijnen / Bron: Stevepb, Pixabay

Lymfeklierzwelling door medicijnen

Geneesmiddelen (zelden):
  • Fenytoïne: regelt de hartslag en heeft verschillende stoornissen in het hartritme op. Voorgeschreven bij epilepsie en hartritmestoornissen).
  • Carbamazepinekan: toegepast om manische periodes te voorkomen.
  • Allopurinol: een xanthine-oxidaseremmer en door de remming van xanthine-oxidase wordt de vorming van urinezuur geremd. Het wordt gebruikt bij aandoeningen door te veel urinezuur, onder meer jicht en nierstenen.
  • Pandemrix: pandemisch influenzavaccin Mexicaanse griep.
  • Medicatie voor de behandeling van malaria.

Dikke klieren door wondjes en zweertjes

Snijwonden, kneuzingen, breuken, maar ook zweertjes in de mond kunnen aanleiding geven tot gezwollen lymfeklieren rond de plaats van het letsel. Het lichaam weert op deze manier ziektekiemen af waardoor de wond sneller geneest.

Vaak onschuldige oorzaak

Het is belangrijk om te weten dat in het merendeel van de gevallen er een relatief onschuldige verklaring is voor gezwollen lymfeklieren. Het kan gaan om één vergrote klier of meerdere vergrote klieren. Indien er meerdere klieren vergroot zijn, is er meer kans op een systemische aandoening. Dit kan gepaard gaan met algemene ziekteverschijnselen, zoals koorts, algehele malaise en nachtzweten.

Wanneer medische hulp inschakelen?

In verreweg de meest gevallen is er een onschuldige verklaring voor een opgezette lymfeklier. Neem in de volgende gevallen altijd contact op met de huisarts:
  • Als de zwelling langer duurt dan twee weken of wanneer de zwelling gepaard gaat met symptomen als gewichtsverlies, nachtzweten, vermoeidheid of aanhoudende koorts.
  • Als de vergrote lymfeklier zeer vast is (dit kan wijzen op metastasering, soms bij Hodgkin, en tbc) of rubberachtig (kan gezien worden bij lymfoom en chronische leukemie). Als de klier zacht of week van consistentie is, dan is de oorzaak meestal onschuldig.
  • Wanneer niet één, maar meerdere lymfeklieren in het lichaam zijn opgezet.
  • Bij een abcederende lymfeklierzwelling (dus een lymfeklierzwelling met abcesvorming).

Huisarts onderzoekt kind / Bron: Istock.com/michaeljungHuisarts onderzoekt kind / Bron: Istock.com/michaeljung

Onderzoek en diagnose

Bij gezwollen lymfeklieren zal de huisarts een anamnese afnemen en lichamelijk onderzoek verrichten om zo tot een goede diagnose te komen. Soms blijkt uit het onderzoek dat het niet om een vergrote lymfeklier gaat, maar om een ander soort zwelling. Eventueel kan aanvullend onderzoek worden verricht, zoals beeldvormend onderzoek (bijvoorbeeld een röntgenfoto) of een cytologische punctie. Hierbij wordt er een prikje gegeven in de zwelling en worden cellen in een naald opgezogen. Deze cellen worden vervolgens onderzocht door de patholoog om te achterhalen wat de aard van de zwelling is.

Behandeling

De behandeling van gezwollen lymfeklieren hangt af van de oorzaak:
  • Antibiotica kan worden voorgeschreven bij een infectie veroorzaakt door bacteriën.
  • Medicijnen die helpen bij ontsteking (voor lupus en reumatoïde artritis).
  • Chirurgie, bestraling of chemotherapie (in geval van kanker).
  • Tegen de pijn kan paracetamol of ibuprofen worden genomen.

In geval van een abces wacht men totdat deze is uitgerijpt. Daarna zal de chirurg onder plaatselijke verdoving of algehele narcose een sneetje makenin het abces, zodat de pus naar buiten kan komen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gezwollen lymfeklieren in lies: oorzaken opgezette klierenGezwollen lymfeklieren in lies: oorzaken opgezette klierenOpgezette of gezwollen klieren in de lies? Een voelbare lymfeklier is in 75% van de gevallen een lokaal verschijnsel. Da…
Verwijderen van vergrote, opgezette lymfeklierenMeestal is een vergrote opgezette lymfeklier het gevolg van een onschuldige infectie. Een vergrote lymfeklier kan echter…
Opgezette lymfeklieren achter oor: oorzaak opgezette klierenOpgezette lymfeklieren achter oor: oorzaak opgezette klierenOpgezette lymfeklieren achter het oor kunnen voor onrust zorgen, maar veelal is de oorzaak relatief onschuldig. Lymfekli…
Opgezette klieren in de hals: oorzaken gezwollen halsklierenOpgezette klieren in de hals: oorzaken gezwollen halsklierenLast van opgezette klieren in de hals? De meeste mensen hebben wel eens ervaren dat hun lymfeklieren in de hals opgezet…
Vergrote lymfeklieren: zwelling in hals, nek, keel of kaakVergrote lymfeklieren: zwelling in hals, nek, keel of kaakVergrote lymfeklieren kunnen zich voordoen in je hals, nek, keel en bijvoorbeeld onder je kaak. Lymfeklieren zijn kleine…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/AlexRaths
  • Calm Clinic. Stop Swollen Lymph Nodes Caused by Anxiety. https://www.calmclinic.com/anxiety/symptoms/swollen-lymph-nodes (ingezien op 22-1-2018)
  • Dr. J.A.H. Eekhof, dr. A. Knuistingh Neven, dr. W. Opstelten: Kleine kwalen bij kinderen. Elsevier Gezondheidszorg, Maarssen, tweede druk 2009.
  • H&W. Vergrote lymfeklieren. https://www.henw.org/artikelen/vergrote-lymfeklieren (ingezien op 4-11-2018)
  • Huisarts en Wetenschap, jaargang 2001, nummer 11:498-502.
  • J.A.M. Baar, C.A. Bastiaansen, A.A.F. Jochems: Anatomie & fysiologie. Bohn Stafleu van Loghum, tweede druk, 2007.
  • Mijn kinderarts. Vergrote halslymfklieren. https://mijnkinderarts.nl/ziekten/keel-neus-oorgebied/vergrote-halslymfklieren/ (ingezien op 22-1-2018)
  • Patient1. Systemische Lupus Erythematodes. https://www.patient1.nl/encyclopedie/systemische-lupus-erythematodes (ingezien op 22-1-2018)
  • www.apotheek.nl
  • WebMD. Why Are My Glands Swollen? https://www.webmd.com/a-to-z-guides/swollen-glands#2-4 (ingezien op 22-1-2018)
  • Afbeelding bron 1: National Cancer Institute, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: The Emirr, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)
  • Afbeelding bron 3: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)
  • Afbeelding bron 4: Evanherk, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 6: Istock.com/BartekSzewczyk
  • Afbeelding bron 7: Stevepb, Pixabay
  • Afbeelding bron 8: Istock.com/michaeljung

Reageer op het artikel "Gezwollen lymfeklieren: klieren in hals, nek, lies & oksel"

Reacties

Anoniem, 25-05-2017 00:08 #19
Hallo ik heb een vraag, mijn dochter heeft zo een bult die steeds groter wordt onder haar oksel. Is dat gevaarlijk voor kinderen? Reactie infoteur, 26-05-2017
U kunt dit het beste even laten beoordelen door de huisarts.

Cynthia van Putten, 14-01-2017 17:50 #18
Ik heb 2 harde gezwellen zitten in mijn lies. De rechterkant is het grootste en pijnlijkste. En met lopen voel je het heel goed. Ik heb het gekregen van griep en zware verkoudheid. Maar hoe kom ik er weer vanaf, of wat kan ik aan de pijn doen? Het is nu een week dat ik verkouden ben. Ik zit momenteel in het buitenland, dus even naar een huisarts gaan is geen optie. Heb ook nog andere chronische ziektes, dus kan niet allerlei medicijnen gaan slikken. Reactie infoteur, 06-02-2017
Naar aanleiding van uw vraag heb ik een apart artikel geschreven over lymfeklierzwelling in de lies: https://goo.gl/Vi6Rs4.

Laila, 03-09-2016 17:55 #17
Ik heb al een hele land tijd last van opgezette klieren (ongeveer langer dan een jaar). In het begin begon het in mijn hals, aan de rechter kant. Ik kon het volgens mij wel bewegen dus ik maakte me niet veel zorgen. Toen dit na twee weken niet weg ging begon ik me wat meer zorgen te maken, maar opnieuw omdat het los zat besloot ik niet naar de huisarts te gaan. Nu ongeveer een jaar verder is de klier nog niet veranderd. Alleen is er wel een aan de linkerkant van mijn hals bijgekomen en soms voel ik ze in mijn lies en oksels maar dat weet ik niet helemaal zeker. Sinds kort ben ik veel meer moe terwijl ik prima min. 9 uur slaap. Ook wordt ik soms opeens benauwd en ik heb geen idee waarom. Moet ik hiermee naar de huisarts? En is er een kans dat het kanker is? Ik maak me wel zorgen. Alvast bedankt! Reactie infoteur, 11-09-2016
Het is belangrijk om bij een chronische opgezette klier na te laten kijken wat de mogelijke oorzaak is, zeker in combinatie met andere klachten zoals moeheid. Het kan iets onschuldigs zijn, maar dat weet je pas zeker na onderzoek.

Esmee, 10-07-2015 06:12 #16
Ik heb al een tijdje last van opgezette klieren in mijn hals/nek. Ik ben ook al naar de dokter geweest en die zei dat het wel over zou gaan en dat het waarschijnlijk kwam omdat ik een infectie had in mijn luchtwegen (waar ik zelf geen last van had maar hij kon dat zien toen hij in me keel keek). Nu is het een maand later en ik voel ze weer zitten ik ben niet ziek en heb geen wondjes. Ik maak me zelf gek met allerlei dingen die ik lees op het net. Reactie infoteur, 10-07-2015
In het merendeel van de gevallen is er een relatief onschuldige verklaring voor een opgezette lymfeklier. Dus niet meteen van het ergste uitgaan. Uw huisarts vermoedt dat een luchtweginfectie de (eerdere) zwelling veroorzaakte. Na behandeling van de infectie slinken de lymfeklieren, maar dit kan soms enige tijd duren.

Ik adviseer u om telefonisch contact op te nemen met de doktersassistent. Hij/zij kan met de huisarts overleggen of een bezoek aan de huisarts geboden is.

Celine, 23-02-2015 00:22 #15
Hoi ik heb al 2 jaar last van opgezette lymfeklieren, naar de huisarts geweest en die zei dat het niks was in het eerste jaar. Alleen die zwellingen die worden steeds groter, en voel me ook steeds vermoeider. Krijg ook versneld last van moedervlekken, tintelingen in de handen en mijn amandelen die zijn heel erg pijnlijk.
Vraag me af wat het is want voel me er niet fijner door. Reactie infoteur, 28-02-2015
U hebt last van een breed scala aan klachten. Het is belangrijk om deze klachten te bespreken met uw huisarts en er niet mee door te blijven lopen.

Alexandra, 26-01-2015 20:18 #14
Omdat ik zoveel verhalen lees van mensen die zich zorgen maken om verdikte klieren, en helaas ook verhalen waarbij dit terecht bleek, hier even een positief bericht. Ik had al enige tijd verdikte klieren bij mijn sleutelbeen. Er was geen aanwijsbare reden en ze gingen niet weg, ook niet na een aantal weken/maanden. Op een gegeven moment ontstond er aan de andere kant op dezelfde plek weer een verdikte klier. Weer naar de huisarts gegaan en die heeft mij doorverwezen naar een radioloog. De radioloog heeft een echo gemaakt om te kijken wat er 'in' de verdikking zat. Bleek niets ernstigs te zijn, bij de ene persoon gedragen klieren zich anders dan bij de ander. Ga uiteraard altijd naar de dokter als je het niet vertrouwt en ook andere gezondheidsklachten hebt (had ik niet overigens), maar het hoeft dus niets te betekenen.

Myrddin, 24-09-2014 21:48 #13
Haai

Het is zoveel drie dagen verkouden al knoflook gegeten en ja hoor een opgezwollen lymfe klier aan de linker kant. Best wel pijnlijk.Mijn ma zegt dat t komt doordat de knoflook de anti stoffen aan het verwerken is maar hoe kom je van die pijn af?

greez myrddin Reactie infoteur, 07-10-2014
Paracetamol kan helpen. Paracetamol heeft het voordeel dat het tegelijk een pijnstillend en koortswerend middel is. Daarom is paracetamol uiterst geschikt bij verkoudheid.

Jordy, 20-07-2014 11:22 #12
Voor de infoteur:

Ik ben dinsdag ziek geworden kreeg opeens hoofdpijn toen heb ik 38,8 koorts gehad en dezelfde dag 37.1 volgende dag minder hoofdpijn maar een opgezette lymfeklier in me hals had 39.3 koorts nu word ik wakker geen hoofd pijn enzo maar wel nog steeds keelpijn en opgezette klier

Janine Bakema, 05-07-2014 12:59 #11
Mijn zoon van 17 heeft twee pijnlijke harde opgezette klieren in zijn linkerlies. Moet hij hiermee naar de dokter of moeten we even afwachten? Hij zegt dat ze sinds 2 dagen zeer pijnlijk zijn. Wat kan dit betekenen?

Petra, 20-04-2014 12:24 #10
Ik heb elke keer onder mijn kaak naar m`n oor een klier die op zet en dan weer verdwijnt en vooral met weer schommelingen opzet en in de winter ook vaker. Wat kan ik er tegen doen eigenlijk het komt altijd op momenten dat het niet wil of als ik chocolade heb gegeten of zenuwachtig ben geweest maar dan meestal een paar dagen erna. En ben er ook best wel ziek van koude rillingen en onder de deken bloedheet tot zweten aan toe. Hoop zo op een oplossing

mvg petra

Jes, 20-02-2014 12:51 #9
Beste,

Ik heb reeds een jaar een voeilbaar kliertje in mijn oksel. zoals een reactie hier is het soms goed voelbaar en dan weer minder voelbaar maar dus toch steeds voelbaar. Een gyne had mij gemeld dat dit een kliertje was maar zoals ik begrijp zou dit dus eigenlijk wel al lang weggeweest moeten zijn. Het beste is dus toch een 2de opinie of even een echo vragen zodat ik zelf me ook niet meer ongerust maak?

mvg

Sho, 14-04-2013 14:14 #8
Even een reactie op de infoteur. Ik ga niet in discussie met een huisarts assistente.
Als je iets niet vertrouwd kan je het best eerst naar de dokter gaan. Blijft de klacht langer aanhouden ga dan altijd naar een specialist.

Ik heb een regelmatig terugkerende opgezette klier in mijn nek. Ik heb namelijk regelmatig een licht ontstoken huid in mijn nek.Ook als ik griep heb of verkouden ben gaat deze meer opzwellen. Sinds afgelopen week heb ik 3 kleine bobbeltjes aan de rechterkant van mijn nek. Ik heb de huisarts ernaar laten kijken. Ik wist namelijk niet wat ik ervan moest verwachten. Hij vertelde mij dat het redelijk onschuldig lijkt.
En dat ik na 6 a 8 weken moest terugkomen als het niet weg zou gaan.
Soms lijken ze even iets te verminderen in grootte. En later in de avond worden ze weer iets meer opgezwollen. Verder heb ik geen opgezette klieren aan de linkerkant van de nek; Ook niet onder mijn armen en in mijn liezen. Heel vreemd.
Als kind heb ik hier regelmatig last van. Bij de één komt het vaker voor dan bij de ander. In feite is het een goed teken omdat je lichaam ziekteverwekkers afstoot uit het lichaam. Gaan ze echt groeien dan moet je weefsel af laten nemen voor nader onderzoek.

Jessica, 18-03-2013 09:41 #7
Ik heb al langer dan 1,5 jaar last van opgezette lymfklieren (in de hals), af en toe zakt het weer weg, maar een dag erna zwelt het weer helemaal op. ik was er een jaar terug mee naar de huisarts gegaan en ik had allerlei onderzoeken, ze zeiden dat het een goedaardig gezwel in de lymfklieren was, maar dan had het toch na een jaar al weg moeten zijn? en is het wel wat ze zeggen… ik word er heel onzeker door, omdat ik niet weet wat het precies is.

Roos, 13-12-2012 13:26 #6
Ik heb al 3 maanden een opgezet lymfekliertje in mijn nek, voelt als een klein hard bolletje ben hier 2 maanden geleden mee naar de dokter geweest, maar die zegt niks aan de hand, nu dus 2 maanden later zit het er nog, en ben heel erg moe, dus vraag me af of dit toch niet iets anders kan zij? Reactie infoteur, 15-12-2012
U kunt dit het beste opnieuw laten beoordelen door uw huisarts. Als u bij herhaling geen goede uitleg krijgt van uw eigen arts, of als u zijn of haar oordeel niet vertrouwt, kunt u een second opinion aanvragen.

Mike, 14-11-2012 13:38 #5
Heb ook een vergrote lymfeklier in de hals. Heb het laten controleren, maar de dokters zeiden dat het goedaardige was, maar moet hem toch laten verwijderen. Ben best bang

Ellen, 21-08-2012 12:45 #4
Hallo ik ben ellen en ben 16, bijna 17. ik heb al een aantal maanden een opgezette lymfeklier achter mijn rechter oor gehad en naast mijn oor. Ik was niet echt ziek maar wel vermoeid en futloos, maar dat is weg gegaan en sinds gisteren heb ik er een achter mijn linker oor en een hele grote in mijn lies. Ik ben nog best wel vermoeid. Ik vind het geen fijn gevoel de klieren, wat moet ik doen? Wat is de oorzaak?

Mvg Ellen

Rene, 01-08-2012 11:08 #3
Vanochtend werd ik wakker met spontane keelpijn. Slikken en slijm boven halen lukte niet, nu wel maar pijnlijk, met het gevoel alsof er iets achter in mijn keel zit. Ook rook mijn ochtend adem veel sterker dan normaal. Ik voel aan de rechterkant boven in mijn hals een hard knobbeltje. Verder voel ik me goed, dus wat kan dit zijn en hoe gaat het weg?

Monique van Stigt Thans, 06-06-2012 14:44 #2
Ik ben ziek sinds vrijdag. Begon met hoofdpijn, toen keelpijn en veel slijm in mn keel en nu kan ik nog steeds bijna niet slikken en zijn m'n lymfeklieren links erg opgezet.
Moet ik hiermee naar de huisarts of nog even wachten.ik voel me erg lamlendig.
Help.
Gr. Monique Reactie infoteur, 06-06-2012
U kunt het beste even telefonisch overleggen met de dokterassistente, die wat aanvullende vragen kan stellen.

Esmee, 09-05-2012 22:17 #1
Ik heb nog een vraag naar aanleiding van dit stukje. Ik heb als kind last gehad van de ziekte van Lyme, maar sindsdien ben ik nog steeds elke dag heel moe. Ook heb ik sinds een jaar of 2 last van een gek groeiend stukje huid (lijkt een beetje op een soort. vetkwabje zegmaar) onder mijn ene oksel. Ik ben nu 16 en heb dus geleerd dat daar de klieren zitten. Toen ben ik verder gaan zoeken en kwam ik weer uit op de ziekte van Lyme. Ik vroeg me af wat het nou precies is en of de ziekte van Lyme daar invloed in heeft gehad? Ik hoop dat ik van iemand antwoord kan krijgen. Alvast bedankt. Reactie infoteur, 15-05-2012
Mogelijk is het een fibroma pendulans (steelwratje). Een steelwratje of fibroom is een vrij klein aangroeisel op de huid, een huidflapje. Voorkeursplekken zijn de hals, de romp, de liezen of de oksel. Het zijn gesteelde rubberachtige, zachte goedaardige huidtumoren. Steelwratjes komen bij ongeveer 46% van de mensen voor. Zie: http://goo.gl/zL9Q7. Alleen uw huisarts kan een diagnose stellen.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 15-11-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Opgezette lymfeklieren
Reacties: 19
Medische informatie…
Schrijf mee!