InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Bult in lies of liesgezwel: oorzaken en symptomen knobbels

Bult in lies of liesgezwel: oorzaken en symptomen knobbels

Bult in lies of liesgezwel: oorzaken en symptomen knobbels De liezen zijn de twee huidplooien, links en rechts, bij de overgang van de onderbuik naar je bovenbenen. Onderhuids bevinden zich lymfeklieren, welke een belangrijke rol spelen bij het afweersysteem. In je lies kunnen zwellingen optreden, waar meerdere oorzaken voor zijn aan te wijzen, van relatief onschuldig tot ernstig, zoals een kwaadaardige tumor. Wat zijn veel voorkomende oorzaken van een knobbeltje of bult in de lies of liesgezwel?

Veelvoorkomende oorzaken van een gezwel of knobbels in de liesstreek

Misselijkheid / Bron: Istock.com/CentralITAllianceMisselijkheid / Bron: Istock.com/CentralITAlliance

Bult in lies door liesbreuk

Een liesbreuk of hernia inguinalis, duidt op een uitstulping van het buikvlies in de liesstreek. De aandoening komt veel vaker voor bij mannen dan bij vrouwen, omdat de buikwand bij mannen door de bank genomen wat minder sterk is. Een liesbreuk ontstaat door een zwakke plek of een opening in de buikwand en kan een pijnlijk, soms branderig gevoel in de lies veroorzaken. Sommige mensen worden misselijk van een liesbreuk. Bij een liesbreuk kun je een bobbel in de lies hebben, welke kan verdwijnen als je gaat liggen. Bij het voorover bukken, hoesten, niezen, te hard persen of (zwaar) tillen, kan de pijn in de lies verergeren. Behandeling van een liesbreuk bestaat uit een (kijk)operatie en het herstel verloopt doorgaans voorspoedig, ofschoon bijna 1 op de 3 patiënten een jaar na een liesbreukoperatie nog liespijn ervaart, vooral voor bij jongere patiënten, aldus Hester Langeveld (Erasmus MC) et al. in Hernia (2014; epub 5 augustus).

Bult in lies door lymfkliervergroting

Een voelbare lymfeklier of een vergrote lymfeklier gaat veelal om een lokaal verschijnsel. Vaak zit de vergrote lymfeklier in de hals, maar het kan ook voorkomen in de oksels of in de liezen. In grofweg 40% van de gevallen verdwijnt de vergrote lymfeklier spontaan en wordt er geen oorzaak gevonden. Een vergrote lymfeklier heeft meestal een onschuldige oorzaak, maar een enkele keer is er een ernstige ziekte in het spel. Een lokale lymfeklierzwelling is meestal het gevolg van een infectie door een virus, bacterie, parasiet of schimmel. De ziekte van Pfeiffer kan vergrote en pijnlijke lymfeklieren geven, vooral in de nek, maar soms ook in de oksels en liezen. De lymfeklieren in de lies kunnen opzetten bij een blaasontsteking of een (huid)infectie aan de voeten, benen of geslachtsorganen. Ook seksueel overdraagbare aandoeningen (soa's) kunnen een lokale lymfeklierzwelling in de lies veroorzaken. Slechts zelden is een lokale lymfeklierzwelling het gevolg van een maligniteit (kwaadaardige ziekte, kanker) en dat geldt zeker voor de liesstreek. Bij een maligniteit kan gedacht worden aan lymfklierkanker (zoals de ziekte van Hodgkin met symptomen als vergrote lymfeklieren, koorts en vermoeidheid), leukemie of uitzaaiing van een kwaadaardige tumor elders in het lichaam (metastasen)

Spataderen

Spataderen zijn kronkelende bloedvaten die blauw-paars door de huid schijnen en soms als knobbels zichtbaar zijn. Spataderen komen voor bij zowel mannen als vrouwen, ofschoon vrouwen er vaker last van hebben. Behalve spataderen in benen, kunnen spataderen zich ook manifesteren in de lies. Op zich kunnen spataderen geen kwaad en is behandeling vanuit medisch oogpunt meestal niet nodig.

Lipoom

Ook kan er sprake zijn van een vetgezwel (lipoom) in de lies. Vaak geeft het geen klachten, behalve als je het aanraakt. Dan kan het wat gevoelig zijn. Je kan het vastpakken en het is als het ware een klein bolletje. Een lipoom is een onderhuidse zwelling, welke is opgebouwd uit vetcellen in een dun, vezelig omhulsel. Een lipoom is in feite een goedaardige woekering van vetweefselcellen.

Cyste van Nuck

Anton Nuck (1650 1692) was een Nederlandse anatoom. Hij beschreef de cyste in de liesregio rond de uitlopers van de ophangband van de baarmoeder die tot in de grote schaamlip lopen. De cyste is vergelijkbaar met de waterbreuk bij mannen. De cyste van Nuck is een hydrokèle gelegen op het verloop van het ligamentum rotundum, ronde band vanaf de baarmoeder door het lieskanaal.

Bult in lies door een abces

Een haarzakje kan ontstoken raken en soms ook de zweetklier die ernaast ligt. Dit fenomeen komt vooral voor bij vrouwen tussen de puberteit en het veertigste levensjaar. Het doet zich met name voor in de oksel, de lies, onder de borsten of in de bilspleet. Een ontstoken haarzakje kan een abces worden. En een voortdurend terugkerende ontsteking van de haarzakjes en talgkliertjes, wordt hidradenitis suppurativa genoemd. Deze chronische inflammatoire huidziekte wordt gekenmerkt door tal van pijnlijke en zeer hinderlijke abcessen, waarvan sommige zo groot kunnen worden als een pingpongballetje. Deze abcessen treden vooral op in de liezen, genitaliën, bilspleet en oksels, nek, oren, hals, tepels, onder de borsten en in buikplooien. Het is een zeer vervelende en (emotioneel) belastende aandoening. Genetische aanleg, geslachtshormonen, endocrine factoren (overgewicht, polycysteus ovariumsyndroom) en roken spelen een rol bij het ontstaan van deze aandoening.

Niet ingedaalde testikel

Een niet ingedaalde teelbal is een veelvoorkomende aandoening waarbij een van de testikels buiten het scrotum ligt. De bal is soms in de liesstreek van het kind te voelen. De niet ingedaalde bal kan soms nog tot zes maanden na de geboorte spontaan indalen. De ervaring leert dat dit na de zesde maand niet meer gebeurt. In dat geval is een operatie nodig, bij voorkeur rond de eerste verjaardag.

Aneurysma / Bron: Martin SulmanAneurysma / Bron: Martin Sulman

Overige oorzaken van bult in lies

Een enkele keer kan er sprake zijn van een wekedelentumor (sarcoom). Sarcomen zijn kankersoorten die ontstaan vanuit het steun- en bindweefsel. Een kwaadaardige tumor in de lies is echter zeer zeldzaam. Er kan ook sprake zijn van een aneurysma, een plaatselijke verwijding of uitstulping van een slagader. Bij mannen kan er sprake zijn van een teelbalontsteking of een draaiing van de zaadbal (teelbaltorsie).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bult achter oor, in hals of knobbeltje in nek, lies of okselBult achter oor, in hals of knobbeltje in nek, lies of okselIk heb een bult achter mijn oor, in mijn hals of ik heb een (al dan niet pijnlijk) knobbeltje in mijn nek, lies of oksel…
Gezwollen lymfeklieren in lies: oorzaken opgezette klierenGezwollen lymfeklieren in lies: oorzaken opgezette klierenOpgezette of gezwollen klieren in de lies? Een voelbare lymfeklier is in 75% van de gevallen een lokaal verschijnsel. Da…
Een liesbreuk bij volwassenen: hernia in de liesstreekEen liesbreuk bij volwassenen: hernia in de liesstreekBij een liesbreuk ontstaat er een hernia in de lies. Dit is herkenbaar aan een bult in de lies die ook gezwollen aanvoel…
Hartklepvervanging via de slagaderHet vervangen van een hartklep via de slagader in een lies of een schouder is bedoeld voor patiënten wiens gezondheid ee…
Knobbelige of korrelige massa in lies of bovenbeenKnobbelige of korrelige massa in lies of bovenbeenVoel je een knobbelige of korrelige massa in de lies of aan de binnenkant van het bovenbeen dan gaat dit veelal om opgez…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: BlueSkyImage/Shutterstock.com
  • Fieke Hoeijmakers. Meer postoperatieve liesklachten bij jongeren. Ned Tijdschr Geneeskd. 2014;158:C2279
  • H.A. Bruining et al. Leerboek chirurgie. Bohn Stafleu van Loghum, 1997.
  • Linda van Kleef, Jan van Bergen, Hans van der Wouden, Patrick Bindels. Een pijnlijke zwelling in de lies. Huisarts & Wetenschap, 54(9) september 2011.
  • Riquard L. Hensgens en Jan-Kees Breek. Een vrouw met een pijnlijke zwelling in de lies. Ned Tijdschr Geneeskd. 2016;160:A9476
  • www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/liesgezwel/item36717
  • www.amc.nl/web/Zorg/Kind-Ouder/Patienteninformatie/Niet-ingedaalde-zaadbal-bij-uw-kind-informatie-voor-ouders.htm
  • wwww.thuisarts.nl/zweetklierontsteking/ik-heb-zweetklierontsteking
  • www.huidziekten.nl/folders/nederlands/jrmhidradenitis.htm
  • www.thuisarts.nl/spataderen/ik-heb-spataderen
  • www.huidinfo.nl/hidraden.html
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/CentralITAlliance
  • Afbeelding bron 2: Martin Sulman

Reageer op het artikel "Bult in lies of liesgezwel: oorzaken en symptomen knobbels"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 17-10-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Pijn in lies
Medische informatie…
Schrijf mee!