InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hartklepvervanging via de slagader

Hartklepvervanging via de slagader

Het vervangen van een hartklep via de slagader in een lies of een schouder is bedoeld voor patiënten wiens gezondheid een open hartoperatie niet toelaat. Het vervangen van een hartklep via de slagader in een lies of schouder is namelijk een minder belastende ingreep. Maar hoe gaat het vervangen van een hartklep via de slagader in een lies of schouder eigenlijk?

Wat is een open hartoperatie?

Bij een open hartoperatie wordt de hele borstkas geopend, terwijl de patiënt aan een hart-longmachine ligt. Een enorme operatie waarbij ook het borstbeen wordt losgezaagd. Mensen moeten er zeker een half jaar van herstellen. Voor oude en zieke mensen is de ingreep veel te gevaarlijk.

Nieuwe hartklep nodig hebben: via open hart of via de slagader

Mensen bij wie de hartklep niet meer functioneert, kunnen zich erg ziek voelen. Zij lijden vaak heel veel pijn die onderdrukt moet worden desnoods door morfine. Ook moeten ze vaak medicijnen slikken om het hartfalen enigszins te beperken. Een hart dat niet goed werkt zorgt er bijvoorbeeld ook voor dat de longen als het ware kunnen verdrinken. Er wordt te weinig vocht afgevoerd omdat het bloed niet snel genoeg rond wordt gepompt en dat maakt iemand heel erg benauwd. Her vervangen van een hartklep kan veel problemen oplossen. Mensen voelen zich daarna vaak veel fitter en zijn verlost van de pijn. Wel moeten ze vaak nog redelijk wat medicijnen slikken.

Hartklepvervanging via de slagader alleen nog in bepaalde ziekenhuizen

In 2010 heeft Minister Ab Klink besloten dat het vervangen van een hartklep via de slagader alleen nog maar in een aantal ziekenhuizen in Nederland mag worden gedaan op termijn. Dit zijn ziekenhuizen in:
  • Amsterdam
  • Leiden
  • Nieuwegein
  • Breda
  • Maastricht

Hartklep vervanging via de slagader kan zometeen niet meer in het noorden of oosten van het land worden gedaan

Dit betekent wel dat mensen die in het noorden of het oosten van het land wonen heel ver moeten reizen om de ingreep te ondergaan. Nu wordt de hartklepvervanging via de lies in heel veel ziekenhuizen uitgevoerd, waardoor er landelijk een goede spreiding is. Zo heeft het MCL in Leeuwarden de meeste ervaring in het noorden, maar voeren ze de ingreep ook uit in het UMCG in Groningen.

Hartklepvervanging, de eerste weken na de ingreep

Wie via de slagader in lies of schouder een nieuwe hartklep krijgt, kan na 5 dagen weer naar huis als zich geen complicaties voordoen. De eerste maand na de operatie is en blijft spannend, omdat dan pas duidelijk wordt hoe het hart van de patiënt herstelt. Mensen die heel ver van een centrum wonen in die periode waar hartkleppen vervangen worden hebben een probleem als er toch iets mis gaat met dat herstel. Zij moeten dan ver reizen om nader onderzocht te worden of om opnieuw geopereerd te worden.

Special over hart- en vaatziekten

In de special over hart- en vaatziekten is veel meer te lezen over dit onderwerp.Zo komen een te hoog cholesterolgehalte, gevolgen van een infarct, maar ook trombolyse en een hartklepvervanging aan de orde.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Operatie, nieuwe hartklepOperatie, nieuwe hartklepSommigen hebben een nieuwe hartklep nodig. Dit heeft niks met ouderdom te maken: ook kinderen en jonge volwassen hebben…
Gebreken aan de hartklep: symptomen, diagnose en behandelingGebreken aan de hartklep: symptomen, diagnose en behandelingEen hart heeft vier kleppen. Die waken ervoor dat het bloed in de juiste richting vloeit. Aan de hartkleppen kunnen twee…
Hartkleppen: slechte werkingHartkleppen: slechte werkingHartkleppen hebben als functie om te voorkomen dat het bloed terugstroomt. Wanneer de hartkleppen slecht werken, wordt d…
Hartklep-operatie niet zonder risico'sHartklep-opraties zijn niet zonder risico's. Er is een risico op complicaties of zelfs op overlijden, afhankelijk van de…
Oorzaken van hartklepafwijkingenWanneer je hoort dat een dierbaar familielid problemen heeft met het hart (en meer in het bijzonder met een hartklep), d…
Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant
  • Hartcentrum Leeuwarden

Reageer op het artikel "Hartklepvervanging via de slagader"

Reactie

F. V/d Hoogen, 31-05-2015 17:25 #1
Mijn vrouw is 3 maart geopereerd in het UMC Radboud Nijmegen voor een nieuwe aortaklep.12 maart plotseling overleden, medici zeggen dat dit een technische doodsoorzaak was. Voor mij als echtgenoot onbegrijpelijk. Tevens ook slechte uitleg gehad van de heren doktoren. Reactie infoteur, 20-08-2016
Vreselijk naar. Heeft u geen uitleg gekregen over de technische doodsoorzaak? Voor uw verwerkingsproces lijkt me dat toch wel heel belangrijk. Probeert u het anders nog eens.

Infoteur: Singalees
Laatste update: 08-02-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Hart- en vaatziekten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!