InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Chinese bewegingsleer helpt fibro-patiënten

Chinese bewegingsleer helpt fibro-patiënten

Chinese bewegingsleer helpt fibro-patiënten Fibromyalgie, een welvaartsziekte die zich manifesteert in het bewegingsapparaat, maakt jaarlijks meer slachtoffers. Nu al ruim 17% van onze bevolking. Tegen het fibro-beestje is weinig kruid gewassen. Sommige patiënten kunnen hun ziekte wél via medicatie onder controle houden. Uit de resultaten van een recent Amerikaans onderzoek blijkt nu dat het beoefenen van Tai Chi, vele fibro-lijders soelaas kan brengen. Tai chi is een Chinese bewegingssport, waarbij de beoefenaars ervan zachte, vloeiende en langzame bewegingen maken en hun kracht controleren. Fibromyalgie is één van de ruim honderd reumatische aandoeningen. Het veroorzaakt hoofdzakelijk (helse) pijnen in de spieren en het bindweefsel. Uit de resultaten van een Amerikaans onderzoek blijkt nu dus dat het beoefenen van Tai-Chi de vele pijnklachten van de fibro-patiënten in belangrijke mate kan onderdrukken.

Pijnklachten verminderen

Tijdens dit onderzoek, beoefende een eerste groep deelnemers aan dit onderzoek wekelijks twee uren Tai-Chi. Een andere groep kreeg twee uren per week informatie over hun ziekte, telkens gecombineerd met een twintigtal minuten rek-en strekoefeningen. Diegenen die de sport wekelijks twee uren beoefende, zagen na twaalf weken hun pijnscore dalen van 62,9 tot 35,1. De tweede groep startte het onderzoek met een pijnscore van 68, na twaalf weken gedaald tot 58,6. Hierdoor kwamen de Amerikaanse onderzoekers dus tot het besluit dat Tai-Chi een positieve invloed heeft op zowel het mentale als het fysieke lijden van fibro-patiënten.

Invloed op energiebanen

Tai-Chi, een oude Chinese vorm van bewegingsleer, is gebaseerd op de vijf elementenleer en de Qi Qong gezondheidsoefeningen. Dit zijn bepaalde technieken die ons leren beter met onze eigen energie om te gaan. Oefeningen als de "bloeiende lotus" en "de vijf juwelen" hebben een onmiddellijke invloed op onze meridianen, de enrgiebanen in ons lichaam en in onze organen. Water (nieren en blaas), hout (lever en galblaas), vuur (hart en dunne darm) aarde (maag, milt en alvleesklier) en metaal (longen en dikke darm) zijn de vijf elementen die bij deze Chinese bewegingssport uitgebreid aan bod komen. Daardoor heeft Tai-Chi rechtstreeks invloed op ons evenwicht, coördinatie, soepelheid en op onze lichamelijke kracht. Tai-Chi is ook een bepaalde vorm van medidatie. Ons lichaam krijgt meer energie, waardoor lichaam en geest hun evenwicht herwinnen. De ontspannende en rustige bewegingen hebben ook een positief effect op onze ademhaling. Tai-Chi werkt in de eerste plaats ontspannend. Velen vinden deze sport daarom niet leuk om te beoefenen vanwege het té lage tempo. Tai-Chi verlaagt de bloeddruk opmerkelijk en wordt meer en meer beoefend in onze revalidatiecentra, in hoofdzaak door patiënten met fibromyalgie, artritis en multi sclerose.

Ziekte van het bewegingsapparaat

Fibromyalgie is een ziekte die zich manifesteert in onze spieren, pezen en bindweefsels. De ziekte wordt hoofdzakelijk gekenmerkt door chronische, over het ganse lichaam verspreide pijnen en spierstijfheid in nek en schouders, lage rug, bekkengordel en in alle ledematen. De Wereld Gezondheidsorganisatie omschreef de ziekte als niet gespecifieerde reuma.
Typisch aan fibromyalgie is ook de verhoogde drukpijngevoeligheid op een aantal specifieke punten, "Tender Points" die worden toegeschreven aan plaatselijk verhoogde spanningstoestanden van zowel spieren als pezen. Daarnaast zijn er ook nog een aantal belangrijke nevenverschijnselen zoals algemene vermoeidheid, chronische hoofdpijn, slaapstoornissen en ochtendstijfheid, verstoorde darmtransit, angst, chronische stress en gevoeligheid voor temperatuurveranderingen (té warm of té koud). Wanneer fybro zich manifesteert zonder onderliggende oorzaak, is er zelfs geen afwijking vast te stellen bij zowel röntgen-als bloedonderzoek.

Luister naar je lichaam

De diagnose kan pas worden gesteld op basis van een diepgaand klinisch onderzoek door een deskundig arts. Eens de diagnose gesteld, moet de patiënt in de eerste plaats leren naar de signalen van zijn lichaam te luisteren. Medicatie als paracetamol, laag gedoseerde anti-depressiva bij slaapstoornissen, magnesium om spierpijn en krampen tegen te gaan en dagelijkse activiteiten als wandelen, joggen, fietsen, aqua-gym en zwemmen kunnen het fibro-beestje onder controle houden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Chinese bewegingsleer helpt fibro-patiënten"

Reactie

M. Barmes, 12-07-2016 20:31 #1
Ik had al lang de indruk dat thai chi uitoefenen heel goed zou zijn om fibromialgie sintomen te verzachten. Gevoelsmatig dan, want ik kan geen thai chi.grappig dus is voor mij om te lezen dat er onderzoek naar gedaan is. Ik moet het echt gaan leren want dit is echt geen leven, eigenlijk.maar waar leer je thai chi.misschien via internetÖ hoe dan ook, interessant artikel

Infoteur: Frantan
Gepubliceerd: 09-09-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!