InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Sneller reuma herkennen en behandelen

Sneller reuma herkennen en behandelen

Sneller reuma herkennen en behandelen Worden we ouder dan neemt de opbouw van zuren in het lichaam toe. Urinezuur tast het aminozuur arginine aan, waardoor citrulline wordt aangemaakt. Het ligt ten grondslag aan ontstekingen in het synovium van gewrichten, waardoor reuma ontstaat. Hoe kan men via een ACPA antigeen bloedtest in combinatie met een MRI vroegtijdig verdachte gewrichtspijn of reuma herkennen, voordat er werkelijk zwellingen ontstaan?

Reuma herkennen

Waarom vroegtijdig ingrijpen?

Het hebben van een ontsteking aan het synovium in gewrichten, betekent dat van binnenuit de druk snel kan toenemen. Het synovium is een slijmbeurs, dat tussen bewegende botdelen in zit. Het gewricht kan daardoor soepel bewegen. Indien aan deze beurs een ontsteking ontstaat, zal het qua formaat toenemen. Daardoor worden botten van het gewricht, pezen en spieren op druk belast. Dit kan naast ernstige pijn ook veel schade aan de gewrichten veroorzaken. Het is dus van belang om snel in te grijpen, zodat de ontsteking wordt geremd en schade beperkt blijft.

ACPA antigeen bloedtest

Indien men pijnlijke klachten aan de gewrichten heeft, dan is er een reële kans dat het om reuma gaat. Omdat in eerste instantie het synovium nog niet gezwollen is, doet het relatief veel minder pijn en is het mogelijk minder goed te herkennen. Een gebruikelijke methode om het dan toch te kunnen aantonen, is via een bloedonderzoek. Is er sprake van een reumatische aandoening dan wordt door het lichaam het ACPA antigeen aangemaakt. Dit staat voor anti citrullinated protein antibody (lit.1). Indien het aminozuur arginine wordt aangetast door urinezuur, kan het in aminozuur citrulline worden omgezet (lit.2). Deze stof ligt ten grondslag aan de vorming van reumatische artritis. Het afweersysteem wil deze ontsteking veroorzakende stof tegenwerken door het ACPA antigeen aan te maken. Bij een startende reuma kan via een bloedtest dit antigeen worden aangetroffen. Toch kunnen de serumwaarden laag zijn, waardoor reuma als het ware niet kan worden aangetoond. Hoe kan de MRI daarbij een handig hulpmiddel zijn?

MRI en reuma herkennen

Een nieuwe methode om reumatische aandoeningen vroegtijdig op te sporen is middels een MRI scan. De scan kan de gewrichten en botten goed in kaart brengen en het laat zien het tussenliggende materiaal eruitziet. Ondanks dat er geen zwelling van toepassing is, kunnen er wel reeds ontstekingshaarden aanwezig zijn. Dit wordt clinically suspect arthralgia (lit.3) genoemd oftewel een klinisch vermoeden van reumatische pijn. De veroorzakers zijn als heldere kleine witte vlekjes op de scan zichtbaar. Het maken van een scan vormt een handige aanvulling op het vroegtijdig kunnen vaststellen van reumatische aandoeningen. Vaak zal een ACPA bloedtest geen uitsluitsel geven, echter in combinatie met het zichtbaar maken van ontstekingshaarden kan wel snel/ eerder een diagnose worden gedaan.

Sneller behandelen

Indien in een vroeg stadium bekend is dat men reuma heeft, kan er ook eerder aan worden gewerkt. Denk aan het eerder geven van ontstekingsremmers, zoals MTX of etanercept. Daarnaast kan de persoon zelf ook eerder aan de slag gaan om afvalstoffen af te voeren, zodat de ontstekingen minder invloed hebben. Beproefde methoden daartoe zijn de inname van berkenblad- of brandnetelthee. Deze theeën hebben een vochtafdrijvende werking, waarbij gifstoffen, ontstekingsveroorzakers, urinezuur via de plas worden afgevoerd. Geleidelijk aan kunnen de ontstekingshaarden dus qua formaat afnemen, waardoor de kans op reuma afneemt. Het kan inhouden dat u in een later stadium de aangegeven medicatie niet meer of slechts beperkt nodig heeft.

Beperk schade aan gewrichten

Heeft u vage pijnlijke klachten aan de knie, heup, ellebooggewricht of handen en voeten, dan kan het om reumatische aandoeningen gaan. Voordat de ziekte werkelijk volgroeid is, kan het middels voorgaande methoden worden herkend en vroegtijdig worden behandeld. Daarmee neemt de kans op ernstige schade aan gewrichten af, zodat de pijnintensiteit beperkt blijft. U doet er verstandig aan om in een vroeg traject pijnlijke klachten te laten onderzoeken, zodat er eerder kan worden ingegrepen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Lit.1: http://en.wikipedia.org/wiki/Anti-citrullinated_protein_antibody
  • Lit.2: http://en.wikipedia.org/wiki/Citrullination
  • Lit.3: https://www.lumc.nl/0000/13043/13073/140423052311222

Reageer op het artikel "Sneller reuma herkennen en behandelen"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 16-11-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Reuma
Medische informatie…
Schrijf mee!