InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Barbotage: behandeling kalkhaarden bij slijmbeursontsteking

Barbotage: behandeling kalkhaarden bij slijmbeursontsteking

Barbotage: behandeling kalkhaarden bij slijmbeursontsteking Door een ontregelde zuurtegraad in het lichaam, te hoog parathormoongehalte of teveel calciuminname kunnen kalkhaarden ontstaan. Specifiek in de schouder kan het zeer pijnlijke complicaties geven, waarbij geregelde slijmbeursontsteking wordt veroorzaakt. Hoe ontstaan deze kalkhaarden en hoe kan het via barbotage worden opgelost?

Barbotage, behandeling van kalkhaarden

Opbouw van calcium

Zit er relatief veel calcium in het bloed, dan kan het op specifieke locaties neerslaan. Meest typerende is de aanwas van kalk in de schouder en/ of aan de pezen. Het gaat daarbij om de pezen, welke net rondom de schouderkop zitten (lit.1). De calciumkristallen zijn daarbij relatief klein van structuur, waardoor het geen harde afzetting betreft. De accumulatie van kalk is als het ware een stroperige substantie. Meestal heeft de persoon de meeste overlast indien het calciumaandeel plotsklaps oplost, waardoor een zeer pijnlijke schouder kan ontstaan.

Een zeer pijnlijke schouder

Meestal is er sprake van een kalkhaard, indien men geregeld een schouder slijmbeursontsteking heeft. Daarbij voelt men pijn nabij de schouder, waarbij het naar de bovenarm kan uitstralen. Vaak geeft het dermate veel overlast, dat men bewegingen lastig kan uitvoeren, niet boven het hoofd kan werken en geen (zware) objecten kan tillen. Gedurende de slaap wordt men vaak door pijn wakker, omdat bij het liggen en draaien de schouders overmatig worden beroerd. Buiten extreme pijn om kan het gepaard gaan met vreemde tintelingen in de hand en/ of geregeld een slapende ledemaat.

Ontsteking

Het stroperige goedje in de schouders tast de pezen aan. De schouderpezen raken geïrriteerd, waardoor een ontsteking tot ontwikkeling komt. Oftewel door de kalkhaard wordt geregeld een slijmbeursontsteking getriggerd. Het gewricht is omkapseld, waarover de spieren als ook pezen lopen. Het is een relatief beweegbaar geheel, waarbij spieren en pezen over het gewrichtskapsel heen langs elkaar moeten bewegen (lit.2). Omdat het schouderblad weinig ruimte biedt, dient alles in een klein gebied alle bewegingen te doen. Om die “schurende” beweging soepeltjes te laten verlopen, wordt van de slijmbeurs gebruikgemaakt. Door de kalkneerslag kan een ontsteking aan de pezen ontstaan (tendinitis), waarna vervolgens de schouder slijmbeurs ontstoken raakt.

Mate van voorkomen

Circa vier procent van de mensen kan dergelijke calciumophopingen in de schouders krijgen, waarvan de helft pijnlijke klachten ervaart (lit.1). Het is gerelateerd aan een ontregelde hormoonhuishouding in het lichaam (bijvoorbeeld bij menopauze), maar kan ook door een hoog zuurgehalte komen. Vanaf het veertigste tot vijftigste levensjaar neemt het zuurgehalte toe, waardoor meer calcium aan de botten worden onttrokken. Daarnaast kan er sprake zijn van een verhoogd parathormoongehalte, doordat de bijschildklieren te snel werken of dat men teveel calcium via de voeding binnenkrijgt. Het teveel aan calcium in het bloed accumuleert, daarbij in de schouders. Deze aandoening komt praktisch niet voor bij kinderen als ook hoogbejaarden. Dit geeft dus ook aan dat de klachten ook vanzelf kunnen verdwijnen.

Behandeling via barbotage

Omdat de primaire veroorzaker de kalkhaarden zijn, dienen deze te worden verwijderd. Bij barbotage worden enkele naalden in de schouder ingebracht, waarbij verdovingsvloeistof (lit.3) wordt ingespoten. De ingespoten vloeistof zorgt er deels voor dat calcium wordt opgelost, zodat het via een zuigende werking ook direct uit de schouder wordt verwijderd. Het resterende kalk wordt door het lichaam afgevoerd. Verder heeft de vloeistof een ontstekingsremmende werking. Vaak zullen de klachten na de behandeling geleidelijk aan afnemen. Let wel in eerste instantie kunnen de klachten toenemen voordat het minder wordt, waartegen men pijnstillers moet innemen. Binnen anderhalf maand zijn in de meeste gevallen de klachten verdwenen en is de schouder compleet van kalkhaarden en ontstekingen genezen. In zeventig procent van de gevallen geeft deze behandelingsmethode goede resultaten.

Blijft u na de barbotage langdurig klachten houden, dan zijn de kalkhaarden onvoldoende via barbotage verwijderd. De ontstekingsbron is blijvend, waardoor pijnlijke klachten aanhoudend zijn. In dat geval dient u wederom contact op te nemen met de behandelend arts om een vervolg behandelingstraject in te gaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De klachten en symptomen van een slijmbeursontstekingDe klachten en symptomen van een slijmbeursontstekingEen slijmbeursontsteking is een klacht die regelmatig voorkomt. Deze ontsteking kan veel ongemak en pijn geven. Maar wat…
Slijmbeursontsteking oorzaken, symptomen en behandelingSlijmbeurzen (Bursae) zijn kleine kussentjes die in het lichaam voorkomen waar er veel wrijving is. De slijmbeurzen vang…
Slijmbeursontsteking schouder (bursitis): injectie & herstelSlijmbeursontsteking schouder (bursitis): injectie & herstelSlijmbeursontsteking schouder symptomen, oorzaak en behandeling. De medische benaming van een ontsteking van de slijmbeu…
Hoe wordt schouder slijmbeursontsteking behandeld?Hoe wordt schouder slijmbeursontsteking behandeld?De schouder bestaat uit een kop en een kom en draaien dagelijks tijdens het bewegen soepel rond. Om die beweging van de…
Schouderklachten, beloop, behandeling en prognoseBij schouderklachten is er sprake van pijn rond en aan de schouder. Soms kan de pijn richting de bovenarm en/of nek uits…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Melodi2, Rgbstock
  • Lit.1: http://www.medinova.com/behandelingen/gewrichten-en-beweging/schouder/kalkafzetting
  • Lit.2: http://www.antoniusziekenhuis.nl/etc/aandoeningen/v/verkalking/
  • Lit.3: https://www.lumc.nl/home/0001/12556/19997/1003121157543257

Reageer op het artikel "Barbotage: behandeling kalkhaarden bij slijmbeursontsteking"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 08-07-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Schouderpijn
Medische informatie…
Schrijf mee!