InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Slijmbeursontsteking schouder (bursitis): injectie & herstel

Slijmbeursontsteking schouder (bursitis): injectie & herstel

Slijmbeursontsteking schouder (bursitis): injectie & herstel Slijmbeursontsteking schouder symptomen, oorzaak en behandeling. De medische benaming van een ontsteking van de slijmbeurs in de schouder is 'bursitis'. Bij bursitis van de schouder is de slijmbeurs in de schouder ontstoken, hetgeen allerlei klachten veroorzaakt. De symptomen van een slijmbeursontsteking in de schouder zijn pijn in de schouder, met eventueel uitstralingspijn naar de elleboog of nek, en (soms forse) bewegingsbeperkingen. Een ontsteking betekent niet perse dat de slijmbeurs geïnfecteerd is. Meestal wordt bursitis veroorzaakt door mechanische irritatie van de slijmbeurs door overbelasting. De behandeling is in de eerste plaats conservatief. Voor het herstel is het belangrijk dat je je schouder blijft gebruiken, ook als je last van pijn hebt. Door pijnstillers te gebruiken, lukt dat vaak beter. Soms is het nodig om een injectie in de schouder te krijgen. Zo'n spuit remt de ontsteking in de schouder en vermindert de pijn.

Slijmbeursontsteking schouder

Wat is een slijmbeursontsteking?

Het schoudergewricht is een complex gewricht. Het schoudergewricht bestaat uit:
  • de kop,
  • de kom,
  • de pezen,
  • de slijmbeurs, en
  • het dak van bot.

De kop (van de bovenarm) vormt samen met de kom van het schouderblad een gewricht, en bestaan uit bot met een laagje kraakbeen. Het gewricht wordt aan de bovenzijde beschermd door een soort dak van bot (het acromion) en het sleutelbeen. De arm wordt bewogen met spieren die tussen het acromion en de kop doorlopen. Teneinde de spieren soepel langs het dak te laten glijden, is er een holte ontworpen dat is gevuld met vocht, een zogeheten slijmbeurs. Bij irritatie van de slijmbeurs, zwelt het op. Bij bepaalde bewegingen met de arm zal de slijmbeurs sneller bekneld raken, hetgeen pijn veroorzaakt.

Pijn in schouder / Bron: Istock.com/AndreyPopovPijn in schouder / Bron: Istock.com/AndreyPopov

Mogelijke oorzaak van een slijmbeursontsteking in de schouder

Irritatie van de slijmbeurs kan het gevolg zijn van overbelasting (denk aan werkzaamheden boven het hoofd), of een scheurtje in de spier, bijvoorbeeld als gevolg van een ongeval of het je vertillen aan iets. Een ontsteking betekent dus niet per se dat de slijmbeurs geïnfecteerd is (bijvoorbeeld als gevolg van een wond of beet). Meestal wordt bursitis veroorzaakt door (mechanische) irritatie van de slijmbeurs. Als er sprake is van een chronische ontsteking, dan is dit bijna te herleiden tot een langdurige lichte overbelasting van de slijmbeurs als gevolg van veelvuldige en/of verhoogde druk en/of schuifkrachten op de slijmbeurs. Door eenzijdige belastingen gedurende je werk of in de sport, kan op een gegeven ogenblik een chronische ontsteking ontstaan.

Klachten en symptomen slijmbeursontsteking

Een slijmbeursontsteking veroorzaakt vaak de volgende klachten:
  • plaatselijke roodheid, warmte, zwelling (soms niet zichtbaar) en pijn (waar de ontstoken slijmbeurs aanwezig is),
  • pijn in de schouder bij heffen en draaien van de arm,
  • de pijn kan uitstralen naar de elleboog of nek,
  • je kunt pijn ervaren bij het liggen op de arm (bijvoorbeeld tijdens de nacht, als je slaapt),
  • beperking van bewegingen: bijvoorbeeld moeite om de arm zijwaarts op te heffen en soms is bewegen bijna niet mogelijk.

MRI-scan / Bron: Istock.com/© james steidlMRI-scan / Bron: Istock.com/© james steidl

Diagnose slijmbeursontsteking schouder

De huisarts kan vaak al op grond van de beschrijving van de klachten vermoeden dat er sprake is van een slijmbeursontsteking. De huisarts zal lichamelijk onderzoek uitvoeren en wat testjes uitvoeren, als gevolg waarvan de klachten tijdelijk kunnen toenemen. Een röntgenfoto kan worden gemaakt om andere oorzaken uit te sluiten. In sommige gevallen is er een MRI scan nodig.

Behandeling en herstel slijmbeursontsteking schouder

Slijmbeursontsteking schouder: conservatieve behandeling

De behandeling is in de eerste plaats conservatief. Bij grofweg één op de drie mensen met schouderklachten verdwijnen de klachten binnen twee tot zes weken. Ter bevordering van het herstel is het belangrijk om het gebied/gewricht rust te geven en niet te belasten. Dit betekent echter niet dat het gewricht stil gehouden moet worden! Lichte veelvuldige bewegingen zonder pijn zijn belangrijk om het herstel te bevorderen. Met pijnstillers lukt dat vaak wat beter.

Bij een niet-steriele infectie is een antibioticakuur nodig.

Slijmbeursontsteking schouder: injectie

Als pijnstillers onvoldoende soelaas bieden en de pijn erg vervelend blijft, kan de (huis)arts besluiten om je een injectie te geven (onder plaatselijke verdoving) met pijnstillende en/of ontstekingsremmende vloeistof. Het gaat hierbij om een injectie met een bijnierschorshormoon (cortisonen injectie). Door een injectie in de schouder kan de pijn snel afnemen, waardoor je in staat bent je arm beter te bewegen en dat is gunstig voor het herstel. De prik werkt gedurende enkele weken en geeft slechts zelden bijwerkingen. In een enkel geval kan de pijn tijdelijk toenemen, maar dat is voor hooguit enkele dagen. Vaak is de ergste pijn binnen twee weken na de injectie verdwenen, waarna je je schouder meestal weer redelijk kunt gebruiken. De klachten kunnen echter ook langer duren of terugkomen. Als de injectie onvoldoende helpt, dan kun je na twee tot vier weken nog een injectie krijgen. Indien blijkt dat zelfs twee injecties geen enkele verbetering geven van de klachten, dan is een derde injectie zelden zinvol en wordt daarom vaak ook niet gedaan.

Slijmbeursontsteking schouder: fysiotherapie

Na een acute slijmbeursontsteking is de fysiotherapeut meestal niet betrokken bij het herstel. De fysiotherapeut komt vaak om de hoek kijken bij een chronische ontsteking.

Slijmbeursontsteking schouder: operatieve ingreep

Wanneer conservatieve behandelingen niet aanslaan, dan kan de orthopedisch chirurg eventueel overgaan tot een operatieve ingreep via een kijkoperatie of een open ingreep. Via een dergelijke ingreep wordt er meer ruimte gemaakt door de slijmbeurs te verwijderen en/of (de onderkant van) het schouderdak bij te werken. Na de ingreep mag je de schouder gedurende de eerste 4 tot 6 weken niet gebruiken. Je dient de arm in een draagband te dragen die alleen af mag tijdens oefeningen en in speciale situaties, zoals het wassen van het lichaam. Na ongeveer vier weken vangt men aan met een revalidatieprogramma bij de fysiotherapeut om je arm weer aan te laten sterken. Het eerste half jaar mag je niet deelnemen aan fysiek contactsporten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Slijmbeursontsteking schouder, heup, knie, elleboogSlijmbeursontsteking schouder, heup, knie, elleboogSlijmbeurzen kun je vinden in de schouders, ellebogen, knieën en heupen. Een slijmbeurs, ook wel bursa of bindweefselzak…
SlijmbeursontstekingRegelmatig hoor je van mensen dat ze een slijmbeursontsteking hebben, maar wat is dit eigenlijk voor ontsteking? Hoe ont…
Schouderklachten, beloop, behandeling en prognoseBij schouderklachten is er sprake van pijn rond en aan de schouder. Soms kan de pijn richting de bovenarm en/of nek uits…
Peesontsteking als oorzaak van schouderpijnEen veel voorkomende oorzaak van schouderpijn is een peesontsteking. Met een dergelijke ontsteking is het amper of zelfs…
Schouderpijn: symptomen en oorzaak van pijn aan schouderSchouderpijn: symptomen en oorzaak van pijn aan schouderSchouderklachten of schouderpijn is een courante klacht. Bij schouderklachten heb je pijn rond het schoudergewricht en h…
Bronnen en referenties
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/AndreyPopov
  • Afbeelding bron 2: Istock.com/© james steidl

Reageer op het artikel "Slijmbeursontsteking schouder (bursitis): injectie & herstel"

Reacties

Joke van Schie van den Brink, 20-08-2017 12:17 #2
Na 2e injectie pijn minder, kan er weer op liggen Gebruik Paracemol (1000mgr )

Jopie, 15-05-2014 17:31 #1
Hoi,

Mijn eerste slijmbeurs ontsteking had ik 1,5 jaar enorm veel last van.
Fysiotherapie hielp helaas niet.
2x de Cortison prik en intensieve fysiotherapie 6 Mnd 2x per week en ja ik was er vanaf.
Nu is sinds november een operatie aan mijn hand, Carpaal tunnel syndroom zit ik met een hetzelfde probleem. Bijgekomen uit de narcose met helse pijn in de rechter schouder.Uitstralend naar mijn elleboog en hand.
Bij de na controle dit bespreekbaar gemaakt met mijn Neuroloog.
Deze wuifde de klacht weg met de opmerking dat ik uit angst voor pijn mijn arm niet gebruikte.
Dit terwijl ik drie weken na de operatie alweer volop aan het werk was.
Begin maart maar weer een prik laten zetten.
Zeker geen feest, nare prik en bezorgdheid over evt complicaties als de prik niet goed gezet is.
De pijn werd nog veel erger.
Fysio, fysio, fysio
En vandaag uit wanhoop een 2e prik.

Nu maar afwachten of ik er echt vanaf kom.

Al die troep in het lijf kan toch niet echt goed zijn lijkt mij.

Vreemd vindt ik het dat ik na zo een operatie dit over heb gehouden.

De eerste keer was ook na een operatie aan mijn knie.

Wordt er dat met patiënten gesmeten of getrokken?

Sterkte allemaal die hier last van hebben.
De pijn is hels en belemmerd gigantisch in het functioneren

Groetjes Jopie

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 11-03-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Pijn in schouder
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!