InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Borstontsteking, hoe los je dit op?

Borstontsteking, hoe los je dit op?

Borstvoeding geven is is iets heel natuurlijks, maar wat te doen bij problemen? Borstontsteking kan het proces goed verstoren, maar is gelukkig te voorkomen en behandelen. Als je er op tijd bij bent kun je erger voorkomen. Hoe herken je een "dreigende" borstontsteking? Wat kan je het beste doen, of vooral niet doen? Is het nodig om gelijk te stoppen, of kan je beter door blijven voeden? Een borstontsteking wordt meestal veroorzaakt door een onvoldoende/verminderde doorstroming van de borst. Deze kan met goede voorlichting voorkomen worden. Ook bij een borstontsteking is blijven voeden het allerbeste. Met een borstontsteking zal een vrouw zich echt beroerd voelen, gelukkig kan het voor de baby helemaal geen kwaad. Hij krijgt antstoffen via de moedermelk binnen.

Hoe herken je een -dreigende- borstontsteking?

Vaak ontstaan er eerst klachten als harde en pijnlijke plekken in de borst, ook na een voeding, een grieperig gevoel met
hoofdpijn en spierpijn. De huid van de borst kan op de pijnlijke plek rood zijn, meestal komt er ook koorst bij kijken die snel op kan lopen. Ook bj tepelkloofjes kan een infectie optreden, bij tepelkloofjes ben je zelfs vatbaarder voor een borstontsteking
door de open verbinding met je borst. Het kan zijn door de pijn die de tepelkloofjes veroorzaken je een traag werkend toeschietreflex hebt, en daardoor kan er weer een verstopping zijn ontstaan.

Preventie

Als we een slechte doorstroming nemen als belangerijkste oorzaak van de verstopping dan kunnen de volgende
handelingen een logische preventie.
  • Regelmatig en lang genoeg voeden.
  • Zorgvuldig aanleggen, zodat het kind de borst effectief kan legen.
  • Voed in wisselende houdingen, zodat de baby alle melkkanaaltjes goed bereikt.
  • De doorstroming van de borst niet belemmeren, dit gebeurt bijvoorbeeld door een te strakke of omhooggeschoven bh of door gewoonte het neusje van de baby vrij te houden. Je drukt op dat punt melkklieren dicht zodat de melk daar niet langsstroomt.
  • Gebruik van tepelhoedjes vermijden, deze verstoren het mond op huid contact en dus het effectief leegrinken van de borst.

Daarnaast is hygiëne ook erg belangerijk, eens per dag wassen, zonder zeep, is voldoende. Overdreven hygiëne en het overmatig gebruik van creme's hebben een negatieve werking op de huid. Zoogcompressen regelmatig vervangen voor droge, zo hou je je tepels droog en heb je minder kans op kloofjes.

Toch een (beginnende) bortsontseking opgelopen?

De voeding moet kunnen wegstromen, dus:
  • Vaker voeden, geef de pijnlijkste kant eerst dit omdat de baby daar het effectiefs drinkt.
  • Leg het kinnentje van de baby in de richting van de pijnlijke plek, het onderkaakje doet het meeste werk.
  • Probeer in wisselende houdingen te voeden en probeer het bovenstaande in de gaten te houden.
  • De doorstroming kan je bevorden door warmte toe te passen voor het voeden, een warme washand/compres op de borst of een warme douche.
  • Masseer tijdens de voeding of onder de douche je borst in de richting van je tepel.
  • Koude compressen kunnen tijdelijk verlichting geven maar moeten altijd 10 min voor de borstvoeding vervangen worden door warme!
  • Druk op de borst vermijden (denk aan een te strakke bh, neusje vrijhouden).
  • Neem je rust!
  • Kolf eventueel de borst na (onder de douche) vooral bij overvloedige melkproductie todat de borsten weer soepel aanvoelen.
  • Om de pijn te verlichten kan je paracetamol nemen.

Wat als de koorts niet zakt?

Als de koorts na een etmaal niet gedaald is wordt vaak een antibiotica voorgeschreven. Bij herhaalde bortsontstekingen wordt de medicatie wel eens veranderd, maar ook is het noodzakelijk om rustiger aan te doen en uitzieken.
© 2010 - 2019 Marlau, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Borstontsteking: symptomen, diagnose, oorzaak en behandelingBorstontsteking: symptomen, diagnose, oorzaak en behandelingEen borstontsteking (mastitis) is zoals de naam al zegt een ontsteking aan de borst. Deze aandoening treft vooral vrouwe…
Tepelkloven en borstontstekingBen je pas bevallen en geef je borstvoeding? Heb je pijnlijke tepels of borsten. Dan is de kans groot dat je last hebt v…
Tepelkloven behandelen, verzorgen en voorkomenTepelkloven behandelen, verzorgen en voorkomenTepelkloven zijn de nachtmerrie van de zogende vrouw. Tepelkloven ontstaan vaak door verkeerd aanleggen van de baby tijd…
Mastitis: borstontsteking symptomen, oorzaak en behandelingMastitis: borstontsteking symptomen, oorzaak en behandelingMastitis of borstontsteking komt vaak voor onder borstvoedende vrouwen. Mastitis of borstontsteking symptomen bestaan ui…
Pijnlijke tepels door tepelklovenPijnlijke tepels door tepelklovenTepelkloven kunnen zeer pijnlijk zijn en bemoeilijken het zogen. Ze bevorderen bovendien ook de kans op een borstontstek…
Bronnen en referenties
  • Adrienne de Reede isbn 90 90167617

Reageer op het artikel "Borstontsteking, hoe los je dit op?"

Infoteur: Marlau
Laatste update: 11-09-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!