InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Tepelkloven behandelen, verzorgen en voorkomen

Tepelkloven behandelen, verzorgen en voorkomen

Tepelkloven behandelen, verzorgen en voorkomen Tepelkloven zijn de nachtmerrie van de zogende vrouw. Tepelkloven ontstaan vaak door verkeerd aanleggen van de baby tijdens de borstvoeding, maar ook door andere oorzaken. Wat kan je doen bij tepelkloven en hoe deze te voorkomen? En helpt een tepelhoedje en tepelzalf ook voldoende?

Tepelkloven

Tepelkloven zijn barstjes in de tepel van een zogende vrouw. Deze barstjes lopen straalsgewijs. Tepelkloven ontstaan wanneer de baby de tepel niet goed vastpakt met de mond, maar ook bij te lang achtereen zogen. Door het gebruik van een tepelhoedje kunnen ook tepelkloven ontstaan. Ook door het gebruik van teveel zeep, waardoor de huid erg uitdroogt (eczeem). Spruw bij de baby veroorzaakt ook soms tepelkloven bij de vrouw.

Tepelkloven doen pijn, hierdoor wordt het zogen bemoeilijkt. Door tepelkloven kan er weer een borstontsteking ontstaan. Veel vrouwen zijn geneigd om met de borstvoeding te stoppen, wanneer er tepelkloven ontstaan. Toch kunnen tepelkloven met een goede behandeling weer verdwijnen. Ook kunnen tepelkloven voorkomen worden.

Tepelkloven verzorgen en behandelen

Allereerst is het belangrijk om de oorzaak van tepelkloven op te sporen. Spruw bij de baby moet in geval van tepelkloven behandeld worden, hoewel sommige artsen hier terughoudend in zijn. De zogende vrouw moet ook behandeld worden met medicijnen, omdat er anders een herbesmetting plaats vindt. Gebruik geen tepelhoedje, vooral niet bij tepelkloven. Hoewel dit de pijn wel verminderd, zullen de tepels vaak een periode moeten wennen aan het zogen. Wees voorzichtig met veel zeep, dit droogt de tepels teveel uit.

Wanneer de oorzaak in het aanleggen ligt, is het belangrijk om dit aan te pakken. Een goed aangelegde baby hapt met een wijd geopende mond en neemt niet alleen de tepel in de mond, maar ook een groot gedeelte van de tepelhof. De baby ligt met het hoofd iets achterover en de kin raakt de borst van de vrouw. Vaak raakt ook de neus van de baby de borst van de vrouw. De baby moet ook in verschillende houdingen gelegd worden, dus niet continue in dezelfde houding aanleggen.

Om de tepelkloven sneller te laten genezen, kan een zalf worden aangebracht. Dit kan lanoline zijn of een vette zalf die speciaal voor tepelkloven bedoeld is. In sommige gevallen lijkt de tepelkloven zalf geen meerwaarde te hebben. Er treedt dan door de zalf geen verbetering op. Wel zal er verbetering optreden door de oorzaak aan te pakken.

Tepelkloven voorkomen

Tepelkloven kunnen voorkomen worden door de baby goed aan te leggen. De baby dient niet alleen de tepel in de mond te nemen, maar ook een groot gedeelte van de tepelhof. Een goed aangelegde baby zal weinig kloven veroorzaken. Wanneer de borstvoeding pijn doet, is de baby niet goed aangelegd. Opnieuw aanleggen zal dan noodzakelijk zijn. De baby mag niet te lange tijd achter elkaar zogen aan een borst. Daarom zal er van borst gewisseld moeten worden.

De borst zal dagelijks met lauw water gewassen moeten worden, om tepelkloven te voorkomen. Hierbij mag er geen zeep gebruikt worden. Eventueel kunnen de tepels dagelijks na het wassen ingesmeerd worden met een vette zalf. Dit voorkomt het uitdrogen van de tepel. De tepels moeten na het voeden niet langdurig blootgesteld worden aan de lucht, omdat deze dan te ver indrogen. Het gebruik van een tepelhoedje tijdens het zogen wordt afgeraden.

Het stoppen met borstvoeding is bij tepelkloven niet nodig. Door plots te stoppen zonder afbouw, kan er een borstontsteking ontstaan. Bovendien kan bij tijdelijk stoppen de melkproductie snel terug lopen. Hoewel tepelkloven pijnlijk zijn tijdens de borstvoeding, zulle deze met de juiste verzorging en aandacht snel weer genezen. Wanneer borstvoeding dermate pijnlijk wordt dat de vrouw er iedere keer weer tegenop ziet, en ze verkrampt van de pijn, dan kan een arts bekijken of er meer aan de hand is. Ook kan het aanleggen niet voldoende zijn.
Gerelateerde artikelen
Tepelkloven en borstontstekingBen je pas bevallen en geef je borstvoeding? Heb je pijnlijke tepels of borsten. Dan is de kans groot dat je last hebt v…
Homeopathie bij tepelkloven: crème, zalf en druppelsHomeopathie bij tepelkloven: crème, zalf en druppelsBij het geven van borstvoeding zuigt de baby aan de tepel. Bij sommige vrouwen ontstaat er een scherpe en irritante pijn…
Tepelkloven behandelen, voorkomen en verzorgen zalf & cremeTepelkloven behandelen, voorkomen en verzorgen zalf & cremeTepelkloven behandelen, voorkomen en tepelkloven verzorgen. Tepelkloven zijn kloofjes, scheurtjes of ruwe plekken in de…
Pijnlijke tepels door tepelklovenPijnlijke tepels door tepelklovenTepelkloven kunnen zeer pijnlijk zijn en bemoeilijken het zogen. Ze bevorderen bovendien ook de kans op een borstontstek…
Tepelkloven: wat kun je hieraan doen?Tepelkloven: wat kun je hieraan doen?Tepelkloven zijn kleine, pijnlijke scheurtjes in de tepel en ze komen bijna alleen maar voor bij vrouwen die borstvoedin…

Reageer op het artikel "Tepelkloven behandelen, verzorgen en voorkomen"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 26-07-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!