InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Tepelkloven en borstontsteking

Tepelkloven en borstontsteking

Ben je pas bevallen en geef je borstvoeding? Heb je pijnlijke tepels of borsten. Dan is de kans groot dat je last hebt van tepelkloven of een borstontsteking.

Tepelkloven

Tepelkloven komen veel voor bij vrouwen die voor de eerste keer zogen. Ze duren enkele dagen en bezorgen de meeste pijn tijdens het zogen. Oorzaken van tepelkloven zijn meestal; de wijze waaop de baby wordt aangelegd, een droge,schrale huid, een te strak zittende beha, vochtigheid van de tepel en tepelhof, overgevoeligheidsreacties op ontsmettende crémes en sprays.

Wat kun je er aan doen

  • Begin met het geven van de minst pijnlijke borst.
  • Geef de pijnlijke borst als de melk is toegeschoten.
  • Stel het voeden niet uit. Leg het kind vaker aan, maar korter.
  • Probeer een andere houding; leg de baby wat hoger op een kussen of leg de baby met het hoofdje recht voor de tepels.
  • Gebruik evt een tepelhoedje.

Verzorging tepel

  • Houd de tepels droog en schoon; afspoelen met water en daarna drogen is voldoende.
  • Gebruik geen desinfecterende zalf,creme of spray.
  • Draag geen te strak zittende beha; hierdoor kan het probleem verergeren.

Borstontsteking (mastitis)

Bij een borstontsteking is vaak een pijnlijke, harde, rode, soms warme plek op de borst of is de hele borst pijnlijk. De vrouw heeft vaak ook koorts en voelt zich ziek. Behandeling hiervan bestaat uit een antibioticum. De ontsteking zit niet in de melkgangen en het geven van borstvoeding is dus niet schadelijk voor de baby.

Dreigende borstontsteking

  • Zet de borstvoeding voort; dit bevordert de genezing en is onschadelijk voor het kind.
  • Geef eerst de pijnlijke borst zodat deze goed wordt leeggedronken.
  • Leg in de vriezer een gekoeld, nat maandverband, dit kun je op de pijnlijke plek leggen; dit werkt verzachtend.

Stuwing

Dan is er ook nog stuwing; dit zijn pijnlijke en opgezette borsten. Hier is niks tegen te doen, en moet je proberen te accepteren. Je kan wel een stevige beha dragen en de borsten koelen. Meestal gaat dit met een paar dagen weer over.
© 2008 - 2018 Mirjam, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Tepelkloven en borstontsteking"

Infoteur: Mirjam
Gepubliceerd: 01-08-2008
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!