InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Pil vergeten en morningafterpil

Pil vergeten en morningafterpil

Pil vergeten en morningafterpil Een pil wordt als vergeten beschouwd als deze meer als 12 uur te laat is ingenomen. Bij het vergeten van één pil is de kans op een zwangerschap minimaal, zelfs als de pil vergeten wordt in de eerste week van de strip.
Iedereen die de pil als anticonceptie gebruikt zal hem ooit wel eens een keer vergeten in te nemen. In de bijsluiter van de pil staat altijd een schema met hoe te handelen bij het vergeten van de pil. Hier volgt een schema met hoe te handelen bij het vergeten van de pil.

Schema pil vergeten.

Één pil vergeten, korter dan 12 uur geleden > neem de pil alsnog in. Er zijn geen gevolgen voor de betrouwbaarheid.

Één pil vergeten, langer dan 12 uur geleden > pil alsnog innemen, je hoeft geen aanvullende maatregelen te nemen.

Twee of meer pillen vergeten: in de eerste week;

Neem de laatst vergeten pil alsnog in en maak de strip af. Houd er rekening mee dat de anticonceptie pas weer betrouwbaar is als de pil weer gedurende zeven dagen is genomen ( gebruik condoom of zie af van geslachtsgemeenschap). Gebruik een morning-afterpil als in de laatste 72 uur voor het vergeten van de pil geslachtsgemeenschap is geweest. ALs er geslachtgemeenschap is geweest langer als 72 uur geleden maar korter dan 6 dagen kun je met de huisarts overleggen of een morning-afterspiraal zinvol is.

Twee of meer pillen vergeten in de tweede week:

Neem de laatst vergeten pil alsnog in en maak de strip af. Bij twee of drie vergeten pillen zijn er verder geen maatregelen nodig. Is het aantal vergeten pillen vier of meer, houd er dan rekening mee dat de anticonceptie pas weer betrouwbaar is als de pil weer zeven dagen is ingenomen. ( gebruik een condoom of zie af van geslachtsgemeenschap). Een morningafterpil is bij vergeten pillen in de tweede week niet nodig.

Twee of meer vergeten pillen in week 3:

Neem de laatst vergeten pil alsnog in, maak de strip af en ga zonder stopperiode door met de nieuwe pilstrip.
Alternatief: neem een pilpauze van een week. Begin daarbij te tellen op de eerste dag dat de pil vergeten werd.
Bij het doorgaan met de pil zonder stopperiode moet je denken aan:
  • Strip met 28 pillen: sla de laatste 6 over, in deze pillen zit geen werkzame stof.
  • Meerfasepillen: ga door met de laatste kleur van de nieuwe strip.

Morning aftermethoden:

  • De morning-afterpil ( MAP) bevat levenogestrel. HIer moet je zo spoedig mogelijk mee beginnen na de geslachtsgemeenschap, dit verhoogt de betrouwbaarheid. De MAP werkt niet voldoende meer als de onbeschermde geslachtsgemeenschap lager dan 72 uur geleden was.
  • De MAP is tegenwoordig zonder recept bij de apotheek verkrijgbaar.
  • Het morning-afterspiraaltje moet binnen een week na de onbeschermde geslachtsgemeenschap worden geplaatst en werkt dus ook nog bij als de geslachtgemeenschap langer dan 72 uur geleden was. Dit moet bij een huisarts gebeuren.
Gerelateerde artikelen
Kan ik nu zwanger zijn?Zelfs soms als mensen veilig hebben gevreeën vragen ze zich nog af of ze wellicht zwanger, het kan zijn dat als u het ec…
De pil vergeten! Wat zijn de gevolgen?De pil vergeten! Wat zijn de gevolgen?Je bent de pil vergeten. Wat kun je nu het beste doen? Het kan iedereen wel eens overkomen de pil te vergeten. Maar soms…
Anticonceptie: de pilAnticonceptie: de pilVan dit kleine pilletje heeft iedereen vast wel eens gehoord. Het is een veelgebruikt voorbehoedsmiddel. Bij velen is de…

Reageer op het artikel "Pil vergeten en morningafterpil"

Reacties

Stefanie, 01-04-2015 21:01 #3
Hoi! Ik heb vorige week, in de derde week van mijn strip, seks gehad en ben vlak daarna 1x de pil vergeten in te nemen. die pil heb ik binnen die 36 uur alsnog ingenomen en de volgende pil diezelfde dag op mijn 'normale' tijdstip ingenomen. Mijn vriend en ik hebben wat dagen later en nog meerdere keren daar weer na gewoon seks gehad, zonder condoom. Is er toch een kans dat ik zwanger ben? Ik ben zoooo bang. Ik dacht namelijk dat het geen probleem was als je de vergeten pil binnen de 12 uur zou slikken, en daarna gewoon weer seks zou hebben. Alleen lees ik nu op andere sites dat condooms 14 dagen lang, na de vergeten pil, noodzakelijk zijn. Klopt dit?! Help me alsjeblieft!

Anoniem, 15-03-2011 19:08 #2
Hallo daar, mijn vriendin is de pil vergeten in te slikken in de eerste week zou ze innemen. en ze heeft inmiddels al snel ingenomen maar wel na 13 en half uur. en ze wil sex met mij hebben dit weekend zonder condoom. en hebben maand lang geen sex gehad met elkaar… kan ze sex hebebn met mij met de pil zonder condoom dit weekend?

groetjes mij en me vriendin

Maaike, 23-08-2010 11:02 #1
Hoi,

Ik had een vraagje, ik ben zaterdagavond de pil vergeten in de eerste week. Vrijdagavond heb ik seks gehad, maar daarna wel de Pil ingenomen. Ik kwam er zondagmiddag achter dat ik die van zaterdag niet ingenomen had. Is er nu een kans dat ik zwanger kan zijn, of dat ik de hele week met condoom moet vrijen omdat ik nu niet meer veilig ben?

Groetjes, Meike

Infoteur: Mirjam
Gepubliceerd: 03-08-2008
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!