InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Buitenbaarmoederlijke Zwangerschap

Buitenbaarmoederlijke Zwangerschap

Buitenbaarmoederlijke Zwangerschap Volgens de zwangerschaptest bent u zwanger, echter heeft de bevruchte eicel zich ergens anders vastgezet dan in de baarmoeder...wat nu? Een buitenbaarmoederlijke zwangerschap; wat is het, wat zijn de sypmptomen en risicofactoren en wat is er aan te doen?

Wat is een buitenbaarmoederlijke zwangerschap

Een buitenbaarmoederlijke zwangerschap ontstaat wanneer een bevruchte eicel zich ergens anders vastzet dan in de baarmoeder. Indien onbehandeld, kan het levensbedreigende situatie voor de moeder veroorzaken.

Bron: Ekem, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: Ekem, Wikimedia Commons (Publiek domein)
Een buitenbaarmoederlijke zwangerschap is een mogelijk levensbedreigende situatie waar een bevrucht eitje zich ergens anders dan de baarmoeder heeft genesteld. Vaak komt het voor dat het eitje zich genesteld heeft in een van de eileiders, maar ook in de baarmoederhals, eierstokken of in de buikholte.

Tijdens een normale bevruchting ontmoet het eitje het sperma in de eileider en, zodra hij bevrucht is, gaat hij verder naar de baarmoeder, waar het zich nestelt. Nochtans, indien de eileiders abnormaal zijn vanwege littekenweefsel of andere schade, kan het eitje in de eileiders blijven en kan vervolgens in een buitenbaarmoederlijke zwangerschap resulteren.

Bij een buitenbaarmoederlijke zwangerschap ontstaat een levensbedreigende situatie wanneer de groeiende foetus veroorzaakt dat een eileider of iets anders uit rekt en scheurt; dit vereist onmiddellijke medische aandacht. Een scheur in de eileider of ander deel kan tot resultaat hebben dat een vrouw zoveel bloed verliest dat zij dood bloed..

Ongeveer één op de 100 zwangerschappen zijn buitenbaarmoederlijk

Risicofactoren

Risicofactoren voor het hebben van een buitenbaarmoederlijke zwangerschap

  • Als men reeds een buitenbaarmoederlijke zwangerschap heeft gehad, bestaat er bij een volgende zwangerschap 15% meer kans dat het nogmaals gebeurd.
  • Bij twee buitenbaarmoederlijke zwangerschappen is de kans hierop 30% hoger
  • Een geschiedenis van eileiderinfecties, die veroorzaakt kunnen zijn door een chlamydia of gonorroe infectie.
  • Buikholte chirurgie, (als men een sterrilisatie heeft ondergaan of een ongedaan sterrilisatie.
  • Geschiedenis van opgewekte abortussen
  • Aangeboren afwijkingen van eileider Tumoren in de eileiders.
  • Spiraaltje; dit kan een ontsteking aan de eileiders veroorzaken.
  • Myome, vleesbomen; deze kunnen de weg voor een bevruchte eicel blokkeren. De myomen kunnen op de plek zitten waar de eileider de baarmoeder binnenkomt. Hierdoor heeft het eitje geen doorgang
  • Leeftijd van de moeder oudere moeders hebben een hoger risico van buitenbaarmoederlijke zwangerschap
  • Een IVF behandeling, als er met druk een aantal embroy's in de baarmoeder gespoten worden kan er eentje verdwalen...
  • Roken

Symptomen

Een vrouw die een buitenbaarmoederlijke zwarngerschap heeft mag haar periode niet missen. Symptomen van een buitenbaarmoederlijke zwangerschap zijn: bekkenpijn en onregelmatige bloedingen die onverklaarbaar zijn. Klachten van een buitenbaarmoederlijke zwangerschap treden meestal op tussen de 5e en de 12e week dat een vrouw zwanger is.

Een vrouw met een buitenbaarmoederlijke zwangerschap zal misschien ook klassieke zwangerschapsymptomen hebben, zoals borstgevoeligheid en misselijkheid. Buitenbaarmoederlijke zwangerschapsymptomen kunnen ook andere symptomen met zich meebrengen en aanvoelen als een dreigende miskraam.

Een arts kan enkele diagnostische tests gebruiken om vast te stellen of een vrouw een buitenbaarmoederlijke zwangerschap heeft; deze tests zullen wellicht bestaan uit bekkenonderzoek, urineonderzoek, bloedonderzoek of ultrasound.

Een afgebroken buitenbaarmoederlijke zwangerschap kan dezelfde symptomen hebben als de buitenbaarmoederlijke zwangerschap zelf.

Overige symptomen kunnen zijn:

  • duizeligheid
  • Ijlen
  • Zweten
  • Versnelde hartslag
  • Een versnelde hartslag in combinatie met een vochtig gevoel; dit kan wijzen op een shock toestand.
  • Pijn in de buikholte waardoor staan of lopen niet mogelijk is.

Afhankelijk van de leeftijd van de buitenbaarmoederlijke zwangerschap en de locatie ervan kan de arts ervoor kiezen om het chirurgisch te verwijderen of door middel van een injectie te geven met methotrexate (een anti-kanker medicijn). Het medicijn zorgt ervoor dat de groeiende cellen in de placenta dood gaan en dit veroorzaakt een miskraam van buitenbaarmoederlijke zwangerschap.

Ondanks het feit dat een buitenbaarmoederlijke zwangerschap niet voldragen kan worden, kan de vrouw een gevoel van verlies of verdriet ervaren.
© 2008 - 2019 Monalisa, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
4 weken zwanger: kenmerken of symptomen4 weken zwanger: kenmerken of symptomenMet 4 weken zwangerschap oftewel in de 5e week kunnen er verschijnselen optreden die duidelijk maken dat er sprake is va…
Conceptie of bevruchtingConceptie of bevruchtingEisprong, vruchtbaar, bevruchting, zwanger. De conceptie, oftewel de bevruchting, is het samensmelten van een eicel en e…
Het verschil tussen menstruatie- en innestelingsbloedHet verschil tussen menstruatie- en innestelingsbloedDe periode dat je probeert zwanger te raken, is ontzettend onzeker. De spanning stijgt naarmate het einde van je cyclus…
Zwanger worden: de innestelingZwanger worden: de innestelingNadat de eicel bevrucht is door de spermacel daalt het klompje cellen (ook wel zygote genoemd) af naar de baarmoeder. Da…
4 weken zwanger en bloedverlies4 weken zwanger en bloedverliesWanneer je 4 weken zwanger bent, kan er bloedverlies optreden. Dit is soms erg schrikken en vaak is er angst voor een mi…
Bronnen en referenties
  • Afbeelding bron 1: Ekem, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Buitenbaarmoederlijke Zwangerschap"

Reacties

O. Sichtman, 26-10-2015 05:22 #3
Ik vermoed dat ik een buitenbaarmoederlijke zwangerschap heb als ik dit alles lees. Waarom denk ik dat. Mijn buik is de laatste tijd extreem groot geworden en het lijkt maar te groeien. Heb gevoelige borsten, ik haal de laatste tijd voor mijn gevoel moeilijk adem en ben snel moe. Vroeger ging ik graag naar de sportschool, maar kom nu met veel pijn daar vandaan. Er wordt niet goed naar mij geluisterd, men is maar bezig met een maag ingreep die ik recent heb gehad en zeggen dat ik daardoor zwaar ben geworden. Maar ik ken mijn lichaam beter en loop met een zeer zware buik rond. Ik denk dat er iets in mijn buikholte groeit, maar weet niet hoe ik dit duidelijk moet maken aan mijn huisarts, dat dit anders voelt dan maagklachten en gewoon alleen zwaarder worden. Ergens begrijp ik ze wel aangezien mijn baarmoeder verwijderd is op mijn 40 ste. Maar ik heb gewoon vreemde klachten nu. Help ik weet niet wat ik moet doen ben bang en maak me zorgen om mijn gezondheid.

Ingeborg, 06-09-2015 14:49 #2
Ha Fran,
Hier t zelfde meegemaakt. Hier verging ik van t ene op t andere moment vd pijn in mijn buik. Ik had pijn aan beide kanten, bij mn middenrif en mn schouder zoals jij ook beschreef. De arts kwam langs en dacht aan galstenen. Mn bloeddruk was toen nog prima in orde. Ik kreeg medicatie en ze vertrokken weer. Een uur later verkeerde ik in shock-toestand en ben ik met spoed geopereerd. Ik bleek al ruim 2 liter bloed in mijn buik te hebben en een bloeddruk van 50/30. Mijn man had geen 5 minuten later de ambulance moeten bellen.
Wij wisten overigens niet dat ik zwanger was. Ik was een paar weken ervoor ook gewoon ongesteld geweest.
Ik vind het vooral beangstigend dat je van het ene op het andere moment zo ziek kan zijn en kan overlijden.

Fran, 13-08-2012 12:58 #1
Hallo, ik heb reeds een buitenbaarmoedelijke zwangerschap achter de rug. Ben 27 jaar en had nooit gedacht dat ik dit zou meemaken, maar toch. Het begon in week 7, kreeg plots hevige pijnscheuten in min buik, overal, kon niet meer rechtstaan, was draaiierig, wit! Ik dacht dat dit normaal kon zijn door zwanger te zijn maar wou toch zeker zijn en heb afspraak gemaakt bij gynaecoloog (waren juist 2 weken aan zee op vakantie) in Oostende. Hij zei direkt dat het slecht nieuws was en dat ik onmiddellijk naar de spoed moest voor operatie. Mijn rechter eileider was 'ontploft, gebarsten' en heb een bloeding opgelopen in mijn buik, zeer veel bloed verloren. 2 dagen heb ik zo rondgelopen! De nacht van maandag (dus de avond dat mijn eileider gebarsten is) heb ik nog nooit zo afgezien. Pijn! Ik kon me bijna niet bewegen, zelfs stilliggen deed pijn. En vooral stijf! Net of ik 2u buikspieroefeningen had gedaan, mijn schouders deden zeer, ik kreunde van de pijn. Nu goed dat ik er net op tijd bij was (dus 2 dagen erna) want dit kan dodelijk zijn zei hij. Direkt naar spoed geweest, operatie gehad van ong.45min. Rechtereileider verwijderd, want deze was niet meer te redden. Gelukkig heb ik nog 1 eileider nu en 2 eierstokken, dus normaal is de kans op zwangerschap niet verkleind. Nu ben ik bang dat ik dit nogmaals zal meemaken want eens BBZ gehad, stijgt die kans op een 2de keer. We willen dolgraag een kindje. Nu moet ik afwachten tot ik mijn regels krijg en erna mogen we terug proberen. Hopelijk verloopt alles dan goed!

Infoteur: Monalisa
Laatste update: 19-09-2016
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!