InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > 4 weken zwanger: kenmerken of symptomen

4 weken zwanger: kenmerken of symptomen

4 weken zwanger: kenmerken of symptomen Met 4 weken zwangerschap oftewel in de 5e week kunnen er verschijnselen optreden die duidelijk maken dat er sprake is van een zwangerschap. Toch kunnen sommige vrouwen al eerder merken dat ze zwanger zijn, met ongeveer 3.5 weken. Vaak wordt de innesteling gevoeld en kan er al vroeg misselijkheid en gespannen borsten optreden. Een zwangerschapstest kan soms al enkele dagen voor de verwachte menstruatie (NOD) gedaan worden.

2 weken zwangerschap

Sommige vrouwen herkennen de zwangerschap direct, terwijl andere vrouwen er langer over doen. De zwangerschap begint te tellen vanaf de dag van de eerste menstruatie. Wanneer de eisprong rond de 14e dag plaats vindt, wordt er gesproken van 2 weken zwangerschap. Op dit moment kan je nog geen zwangerschap herkennen, want er heeft nog geen bevruchting plaats gevonden. Wel voelen veel vrouwen de eisprong als een stekende pijn of een krampachtige pijn die twee dagen aan kan blijven houden.

Met 3 weken de zwangerschap herkennen

De bevruchting van de eicel door een zaadcel gebeurt rond de eisprong. Zaadcellen leven tot 3 dagen, dus een eicel kan nog 3 dagen na de eisprong bevrucht worden. Soms wordt er wel beweerd dat zaadcellen tot wel 7 dagen kunnen overleven, maar die kans is klein. Bovendien is dit zaad van slechtere kwaliteit geworden en de kans op een bevruchting neemt dan sterk af. De bevruchting zelf kan niet gevoeld worden. Dit komt omdat ten tijde van de bevruchting nog geen veranderingen van hormonen plaats vinden. Ook nestelt de bevruchte eicel zich nog niet direct in, zelfs niet wanneer de eicel bevrucht zou worden in de baarmoeder zelf. Dit komt omdat de eicel enige tijd nodig heeft om te rijpen voordat het zich kan innestelen.

Een aantal dagen na de bevruchting heeft de eicel zich gedeeld tot een klompje cellen. Wanneer de eicel uit minstens 64 cellen bestaat, heeft zich aan één zijde een uitstulping ontwikkeld. Dit wordt de embryonaalknop genoemd. Deze knop maakt de innesteling in de baarmoederwand mogelijk. Het klompje cellen nestelt zich stevig in de baarmoederwand in, vaak in de bovenste helft van de baarmoeder. Door de helft van alle vrouwen wordt dit innesteling gevoeld als een stekende of krampachtige pijn die doet denken aan een beginnende menstruatie. Ook kan er wat bloed vrijkomen tijdens de innesteling. Dit bloeden kan geen kwaad en wordt veroorzaakt door beschadiging van de sterk doorbloedde baarmoederwand. De innesteling vindt plaats 5 tot 7 dagen na de bevruchting. De vrouw is op dat moment 3 weken zwanger.

4 weken: HCG in het bloed

Vanaf de innesteling wordt begonnen met de aanmaak van HCG (humaan choriongonadotrofine). Dit hormoon wordt aangemaakt door de placenta, een gedeelte dat vanuit het klompje cellen ontstaat. De placenta verbindt moeder en kind met elkaar en zorgt voor de uitwisseling van voedingsstoffen, zuurstof en afvalstoffen. Een niet ingenestelde eicel heeft nog geen placenta dus kan de aanmaak van HCG vóór de innesteling nog niet gemerkt worden. Zodra het ingenestelde klompje eicellen begint met de aanmaak van het zwangerschapshormoon HCG, verdubbelt dit iedere 48 tot 72 uur. Drie dagen na de bevruchting, de vrouw is nu 3.5 weken zwanger, bedraagt het HCG ongeveer 2 tot 35 IU/L. Er kunnen zich nu symptomen voordoen die onder invloed van het HCG veroorzaakt worden. Veel vrouwen merken al vroeg in de zwangerschap op dat de borsten voller worden of pijnlijk zijn. Ook kan er misselijkheid optreden. Het HCG bedraagt met 4 weken zwangerschap 3 - 426 IU/L. Een zwangerschapstest meet de HCG waarde vanaf 25 IU/L. Veel vrouwen kunnen met 4 weken positief testen, soms al eerder wanneer het HCG voldoende is. Om teleurstelling te voorkomen is het beter om te testen vanaf 4 weken zwangerschap. Dit is de dag dat de menstruatie normaal weer zou moeten beginnen. Er is nog een reden waarom beter gewacht kan worden met testen: ruim de helft van alle zwangerschappen eindigt vóór de 4 weken in een miskraam. Veel vrouwen merken niks van die miskraam omdat deze ontstaat wanneer de menstruatie wordt verwacht. De miskraam wordt dan aangezien voor een normale menstruatie. Wie vroeg een zwangerschapstest heeft gedaan, weet dus dat ze zwanger is maar moet er rekening mee houden dat er ruim 50 procent kans is op een miskraam. Vanaf de 4 weken zwangerschap is die kans afgenomen tot 10 procent. Na 12 weken zwangerschap is de kans op een miskraam nog slechts 1 procent.

5 weken: vaker plassen

De kenmerken van een zwangerschap worden steeds duidelijker naarmate de zwangerschap zich vordert. Met 5 weken merken veel vrouwen dat ze vaker moeten plassen. Dit wordt enerzijds veroorzaakt door de werking van de hormonen. De grote veranderingen binnen het lichaam maken de blaas gevoeliger. Later in de zwangerschap zal de groei van de baarmoeder de blaas wat indrukken, waardoor er vaker geplast moet worden. Met één maand zwangerschap is het voor de meeste vrouwen wel duidelijk dat er sprake is van een zwangerschap. De menstruatie blijft uit, de borsten zijn gevoeliger, er wordt vaker geplast en er is sprake van misselijkheid die vooral in de ochtend het hevigst is. Voor veel vrouwen is een zwangerschapstest slechts een bevestiging voor datgene wat ze al aanvoelden: je bent zwanger!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zwangerschap: week 1 tot en met 4Zwangerschap: week 1 tot en met 4Een spannende tijd breekt aan! je bent ermee bezig om zwanger te worden. De eerste 4 weken van een zwangerschap, merk je…
SchijnzwangerschapMisselijk zijn, een dikkere buik krijgen, vaak moeten plassen, en “overtijd” zijn. Allemaal symptomen van zwangerschap,…
Bronnen en referenties
  • Zwangerschapspagina.nl
  • Eigen kennis en ervaring

Reageer op het artikel "4 weken zwanger: kenmerken of symptomen"

Reactie

Candy, 02-05-2014 15:58 #1
Hallo allemaal,

Ik wil wat door nemen.
Ik heb vaak gehad dat ik schijnzwanger was en dat de n.o.d er wel later aanwezig was.
Steeds had ik die teleur stellingen.
Ik heb na 3 en een half jaar een kindje gekregen en is nu inmiddels 4 jaar.
Heel veel mensen zitten met vragen nou ik dus ook.
Ik heb weer het gevoel dat ik zwanger ben soms kan ik mijn gedachten niet bij me werk houden omdat de zwangerschap in me hoofd zit.
Ik zal je symptonen geven wat ik nu heb wat met zwanger te maken heeft en hoperlijk niet weer voor een teleur stelling komt te staan maar dat denk ik niet want het voelt sterk aan de symptonen zoals: misselijkheid,
Ineens ligt in je hoofd en dat je geen gevoel in je lijf hebt. Je bent dus slapjes.
Veel moe en het liefst slaap je nog even door of vroeg.
Of je eet ineens erg veel dat je zo prop vol zit dat je eten ook weer naar boven stroomt.
Witte afschijding kan dikkig zijn of juist plakkerig en vloeibaar dat je het tussn je vingers uit elkaar kan trekken als elastiekje.
Rommelige darmen en vooral pufjes laten kan ook plaats vinden.
En dat je je wat ziekjes voelt terwijl je niet ziek bent dat kan.
Pijnlijke borsten of wat gevoelig of juist dat je niks voelt kan ook.
Opgezwolle gezicht met de laatste puistjes die je nog kan krijgen dat kan.
Je kan ook een klein beetje bloed bruinnig verliezen als het eicel plaats heeft gevonden maar dat weten we allemaal.
Ik merk in mijn vermoedelijke zwangerschap bepaalde symptonen zoals: misselijkehid droge mond best veel plassen en poepen pufjes laten dikke witte afschijding en ook dat het vloeibaar is.

Gr candy

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 22-04-2013
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!