InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > De ontwikkeling van je baby; 1 week zwanger

De ontwikkeling van je baby; 1 week zwanger

De ontwikkeling van je baby; 1 week zwanger Week 1 van je zwangerschap begint op de eerste dag van je laatste menstruatie. Officieel kun je daarom nog niet spreken van 'een zwangerschap'. Maar misschien koester je (samen met je partner), wel al een tijdje de wens om in verwachting te raken. In dit artikel lees je alles over de eerste week 'zwangerschap'.

Zwanger worden

Veel vrouwen raken, op enig moment in hun leven, zwanger van een kind. Soms is de wens om zwanger te raken erg groot, voor een ander kan het idee van een zwangerschap 'even wennen' zijn. Zeker bij een eerste baby is zwanger worden spannend; de situatie is helemaal nieuw en een vrouw weet nog niet goed wat haar te wachten staat. Aan de andere kant is geen enkele zwangerschap hetzelfde; dus ook bij een tweede, derde of volgende kind kan er sprake zijn van (positieve) spanning. Het kan soms even duren om zwanger te raken; allerlei factoren, zoals vruchtbaarheid en gezondheid, spelen hierbij een belangrijke rol. Uit onderzoek blijkt dat ongeveer 93% van alle vrouwen die zwanger willen worden, dit lukt binnen een jaar. De overige 7% kan na een bezoekje aan de huisarts doorverwezen worden voor onderzoeken naar het ziekenhuis.

De kans om zwanger te raken vergroten

Er zijn een aantal dingen die je als vrouw (en man) kunt doen om de kans op een zwangerschap te vergroten. Hier worden een aantal genoemd:
  • Gezond eten en drinken (gezond eten, niet teveel alcohol nuttigen enzovoorts)
  • Niet te laat aan kinderen 'beginnen' (voor je 35e; indien mogelijk natuurlijk)
  • Stress verminderen
  • Voldoende bewegen (vrouwen met 'extreem overgewicht' hebben minder kans om zwanger te raken)

Natuurlijk heb je 'zwanger worden' niet zelf in de hand. Er zijn verschillende redenen te noemen waarom het een vrouw niet lukt om zwanger te raken. Zo kan er bijvoorbeeld een probleem met de vruchtbaarheid van de man en/of de vrouw zijn. Wie na een jaar niet zwanger is, kan het beste een bezoekje brengen aan de huisarts.

Foliumzuur

Het slikken van foliumzuur verkleint de kans op een open ruggetje (ook; neuraalbuisdefect genoemd). Foliumzuur is een B-vitamine en te verkrijgen bij vrijwel elke drogisterij. Het slikken van foliumzuur kan al goed zijn nog voordat een vrouw zwanger is; dus vanaf een aantal weken voor de ovulatie. Tegenwoordig verkopen sommige drogisterijen ook speciaal tabletten of pillen voor vrouwen die zwanger willen raken; in dergelijke tabletten of pillen zit ook foliumzuur.

Jij in de eerste week

Zwanger worden kan erg spannend zijn; zeker wanneer je al enige tijd probeert om zwanger te raken. Probeer om samen met je partner op een positieve manier tegen een zwangerschap aan te kijken; het kan goed zijn om er samen veel over te praten. 'Druk' ervaren om zwanger te worden is echter niet handig; het kan ervoor zorgen dat je teveel met het 'zwanger raken' bezig bent.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De ontwikkeling van je baby; 7 weken zwangerDe ontwikkeling van je baby; 7 weken zwangerIn de zevende week verdubbelt de lengte van een ongeboren kindje. De baby is nu ongeveer een centimeter lang en begint z…
De ontwikkeling van je baby; 28 weken zwangerDe ontwikkeling van je baby; 28 weken zwangerMet week 28 is een zwangere vrouw in het derde (en dus laatste) trimester van de zwangerschap aangekomen. Nu de laatste…
De ontwikkeling van je baby: 36 weken zwangerDe ontwikkeling van je baby: 36 weken zwangerVanaf week 36 gaan de meeste vrouwen iedere week op controle bij de verloskundige of gynaecoloog. De baby is helemaal kl…
De ontwikkeling van je baby; 9 weken zwangerIn week 9 van de zwangerschap gaan veel zwangere vrouwen voor het eerst naar de verloskundige; soms zelfs al om een echo…
Bronnen en referenties
  • www.zwangerschapspagina.nl

Reageer op het artikel "De ontwikkeling van je baby; 1 week zwanger"

Reacties

Monique Heintz, 31-10-2016 16:01 #2
Hallo ik voel me erg moe en erg hoofdpijn en mijn borsten doen pijn. En had pijn in mijn onderduik maar niet meer maar wel diarree al paar dagen en als ik een test doe is hij
negatief. En word ook niet echt ongesteld wel een beetje bloed verlies maar meer niet. Kan iemand me helpen?

Samantha, 05-02-2015 21:14 #1
Hallo, ik ben nu 3 dagen overtijd, ik heb sinds vandaag last van diarree ben sinds deze week heel erg moe kan al om 9u gaan slapen. Steeds hoofdpijn en me borsten zijn een klein beetje gevoeling geen pijn. Vandaag een test gedaan van de action maar was negatief, kan iemand mij misschien helpen?

Infoteur: Jolene1984
Laatste update: 15-03-2014
Subrubriek: Zwangerschap
Special: 1-10 weken zwanger
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!