De ontwikkeling van je baby; 2 weken zwanger

De ontwikkeling van je baby; 2 weken zwanger Ongeveer het einde van de tweede week van je zwangerschap, vindt je ovulatie (en dus bevruchting) plaats. Officieel ben je in de tweede week van een zwangerschap dus nog niet echt zwanger. Toch kun je als vrouw al behoorlijk bezig zijn met 'zwangerschap' en 'zwanger worden'. Lees in dit artikel alles over de tweede week van een zwangerschap.

Menstruatie en cyclus

De gemiddelde duur van een menstruatiecyclus duurt 25 tot 35 dagen. Sommige vrouwen hebben een kortere menstruatiecyclus; namelijk zo'n 20 dagen. Andere vrouwen hebben juist een vrij lange menstruatiecyclus; soms van wel drie maanden. Een menstruatie bestaat uit twee verschillende fases; de eerste fase loopt tot aan de ovulatie, de tweede fase loopt van de ovulatie tot het verliezen van bloed (menstrueren). In de eerste fase worden in het lichaam van de vrouw voorbetreidingen getroffen om de follikel te laten springen en een vrouw te laten ovuleren. De ovulatie vindt ergens in het midden van de de menstruatiecyclus plaats. Een vrouw is dan ongeveer twee dagen lang erg vruchtbaar. Om de ovulatie heen (een aantal dagen ervoor en erna) is een vrouw ook nog redelijk vruchtbaar. Op de dagen rond een ovulatie heeft een vrouw dus de meeste kans om zwanger te raken.

Bevruchting

Wanneer een vrouw met haar partner vrijt rond haar ovulatie, kan er bevruchting plaatsvinden. Dit houdt in dat een eicel (in de follikels in de eierstokken) bevrucht raken door een zaadcel van de man. Vanaf het moment dat de eicel van de vrouw bevrucht is, is ze zwanger. Gezonde vrouwen hebben iedere ovulatie zo'n 30 tot 35% kans om zwanger te raken. De kans om zwanger te raken hangt echter ook af van de leeftijd van een vrouw. Na het 35e levensjaar heeft een vrouw minder kans om zwanger te raken.

De uitgerekende datum

De eerste twee weken van je zwangerschap ben je eigenlijk nog niet zwanger. Dit komt doordat een zwangerschap wordt gerekend vanaf de eerste dag van je laatste menstruatie. Misschien vraag je je af waarom dit gedaan wordt? Er is een logische verklaring voor te geven. Vrouwen weten namelijk vrijwel nooit precies het moment te benoemen waarop ze zwanger zijn geraakt. Ze weten vaak wel aan te geven wanneer de eerste dag van hun laatste menstruatie heeft plaatsgevonden; en anders is dit vrij goed na te rekenen. Een zwangerschap berekenen vanaf de eerste dag van de laatste menstruatie is dus een heel stuk betrouwbaarder. Maar het zorgt er ook voor dat vrouwen de eerste twee weken van de zwangerschap eigenlijk nog helemaal niet zwanger zijn. Een vrouw die aangeeft vier weken zwanger te zijn, is dus eigenlijk nog maar een week of twee écht zwanger.

Jij in de tweede week

Ben je al een tijdje bezig om zwanger te raken? Dan kan het nuttig zijn om een ovulatietest aan te schaffen, om zo te zien wanneer je precies ovuleert. Rond de ovulatie ben je namelijk 'slechts' een aantal dagen vruchtbaar. Het is daarom handig om juist tijdens die dagen met je partner te vrijen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.babybytes.nl

Infoteur: Jolene1984
Laatste update: 30-05-2012
Subrubriek: Zwangerschap
Special: 1-10 weken zwanger
Medische informatie…
Schrijf mee!