InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Ovulatietest: hoe werkt het en welke ovulatietesten zijn er?

Ovulatietest: hoe werkt het en welke ovulatietesten zijn er?

Ovulatietest: hoe werkt het en welke ovulatietesten zijn er? Wanneer je zwanger wilt worden kan het handig zijn om te weten wanneer je eisprong plaatsvindt. Een ovulatietest kan je helpen om te bepalen welke dagen van je cyclus je de meeste kans hebt om zwanger te raken. Hoe werkt een ovulatietest en welke verschillende testen zijn er verkrijgbaar?

Vruchtbare dagen

Tijdens de cyclus van een vrouw, welke gemiddeld 28 dagen duurt, zijn er ongeveer twee dagen waarop zij het meest vruchtbaar is. Voorafgaand aan die twee dagen zijn er een aantal dagen waarop ze in zekere mate vruchtbaar is, en een zeer korte periode na die twee dagen. Op een bepaald moment tijdens de twee meest vruchtbare dagen heeft een vrouw haar ovulatie, of eisprong. De ovulatie of eisprong houdt in dat de eierstok van de vrouw een eicel afgeeft. Deze eicel van de vrouw kan bevrucht worden door zaadcellen uit het sperma van een man. Zaadcellen kunnen een aantal dagen in het lichaam van een vrouw overleven (soms zelfs tot zeven dagen), waardoor zij niet alleen maar vruchtbaar is tijdens of rond haar eisprong of ovulatie.

Hoe werkt een ovulatietest?

In de urine van een vrouw zit een bepaald hormoon, het LH-hormoon, dat tijdens een aantal dagen voor de ovulatie of eisprong een piek bereikt. Op dat moment bevindt zich dus veel van het LH-hormoon in de urine van de vrouw. Een dergelijke piek wordt ook wel een LH-piek genoemd. Een ovulatietest meet de LH-piek in de urine, simpelweg door een teststaafje een aantal seconden in urine te dopen. Wanneer het teststaafje de LH-piek meet, wordt dit bij de meeste ovulatietesten aangegeven met een tweede (blauw) streepje, of met een lachend gezichtje. De LH-piek vindt 1 à 2 dagen voor de ovulatie plaats. Als vrouw weet je na het meten van de LH-piek dus dat je kans om zwanger te worden toeneemt door in de dagen die volgen gemeenschap te hebben met je partner. De meeste ovulatietesten bieden meerdere teststaafjes aan (zo'n zeven tot 20 stuks) om een ovulatie te meten.

Voor- en nadelen van een ovulatietest

Een ovulatietest kan een nuttig instrument zijn om te bepalen wanneer je als vrouw het meest vruchtbaar bent. De meeste ovulatietesten kunnen de vruchtbare dagen zeer nauwkeurig meten en zijn dus betrouwbaar. Soms gebeurt het dat vrouwen hun vruchtbare dagen verkeerd inschatten, en te vroeg of te laat 'werk maken' van het zwanger worden. Een ovulatietest kan ook een aantal nadelen met zich meebrengen. Sommige vrouwen raken door een positieve ovulatietest erg gefixeerd op het 'zwanger raken' en ondervinden daarom veel stress of weinig zin in seks. Nadelig kunnen ook de voorwaarden zijn waaraan een goede ovulatietest moet voldoen. Zo mag de urine van de vrouw bij het meten niet te verdund zijn (niet te vaak en niet teveel drinken), en ook moet zij de test iedere dag op eenzelfde tijdstip uitvoeren.

Geen LH-piek met ovulatietest

Soms geven vrouwen aan geen LH-piek te meten met behulp van de ovulatietest, terwijl zij wel alles hebben gedaan om de test goed uit te voeren. Het kan voorkomen dat een piek niet gemeten wordt doordat een vrouw net op het verkeerde tijdstip de test heeft gedaan; de LH-piek is namelijk ongeveer 24 uur te meten (soms meer, soms minder). Ook kan het zijn dat de urine om welke reden dan ook toch te verdund is geweest. Een laatste, minder voorkomende reden is dat sommige vrouwen geen ovulatie hebben (gehad) tijdens hun cyclus. Dit kan eens in de zoveel tijd voorkomen en de kans is groter bij vrouwen die wat ouder zijn.

Welke ovulatietesten zijn er?

Hieronder volgt een overzicht van de meest verkochte ovulatietesten:
  • Clearblue (digitale meter)
  • Sensitest
  • Testjezelf.nu
  • Predictor
  • Ovulatietest van de Apothekers
  • DONNA (via speeksel)

De ovulatietesten verschillen onderling in prijs en gebruik. Testen van Clearblue en Predictor zijn aan te raden vanwege het gebruiksgemak en de betrouwbaarheid van de ovulatietesten. Online zijn ook een flink aantal ovulatietesten te verkrijgen. Over het algemeen zijn bepaalde, minder bekende testen die online kunnen worden gekocht minder betrouwbaar.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Ovulatietest: hoe werkt het en welke ovulatietesten zijn er?"

Infoteur: Jolene1984
Laatste update: 12-12-2010
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!