InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Snel zwanger worden

Snel zwanger worden

Als je snel zwanger wilt worden dan kun je verschillende manieren gebruiken om te bepalen op welk moment je het meest vruchtbaar bent. Een voorwaarde om zwanger te kunnen worden is stoppen met anticonceptiemiddelen als de pil. De meest eenvoudige methode om te bepalen wanneer je vruchtbaar bent is het gebruik van een ovulatietest. Deze kun je bij een drogist of apotheek kopen.

Stoppen met de pil

Door je eigen cyclus goed te bestuderen vergroot je de kans op een snelle zwangerschap. De gemiddelde cyclus duurt 28 dagen. De eerste dag van je menstruatie is het begin van de cyclus die duurt tot en met de laatste dag voor de volgende menstruatie. Soms duurt de cyclus enkele dagen korter of juist enkele dagen langer. Als je stopt met de pil kun je de eerst maanden een onregelmatige cyclus krijgen.

Wanneer is de eisprong?

De eisprong vindt plaats zo ongeveer twee weken voor je menstruatie. Uit één van de eierstokken komt dan een eitje vrij die naar je baarmoeder gaat. Het eitje leeft ongeveer 6 tot 24 uur. In die periode moet de bevruchting plaatsvinden. Dat betekent dus dat je de meeste kans hebt om zwanger te worden als je in de dagen voorafgaand aan de eisprong gemeenschap hebt. Sperma blijft namelijk drie dagen in leven in je lichaam. Dit werkt alleen goed als je een regelmatige cyclus hebt, anders wordt het gokken op de juiste dagen.

Soms kun je de eisprong voelen in de buik. Het voelt als een klein beetje kramp onderin je buik. Ook heb je meer zin om te vrijen tijdens de eisprong.

Vruchtbare dagen meten

Als je snel zwanger wilt worden dan moet je eerst weten wanneer je vruchtbaar bent. Je kunt op verschillende manieren erachter komen wanneer je vruchtbaar bent. Hiervoor kun je de volgende manieren gebruiken:
  • de temperatuurmethode
  • de Billingsmethode
  • inwendig onderzoek
  • de ovulatietest

De temperatuurmethode

Tijdens de eisprong stijgt je lichaamstemperatuur. De stijging ligt ergens tussen de 0,3 en 0,5 graden. Als je een paar maanden lang je lichaamstemperatuur hebt bijgehouden dan weet je redelijk goed wanneer de volgende eisprong komt. Je moet dan wel vlak voordat de temperatuur stijgt gemeenschap hebben omdat je anders te laat bent. Als je lichaamstemperatuur is gestegen is de eisprong geweest en ben je te laat. Als je een onregelmatige menstruatiecyclus hebt is deze methode wat lastiger toe te passen.

De Billingsmethode

Als de eisprong aanstaande is verandert je vaginale afscheiding van kleur en structuur. Je kunt dit bij jezelf in de gaten houden. Normaal is je afscheiding wittig. Als de eisprong nadert dan wordt de afscheiding helderder, slijmeriger en dun. Dit gebeurt zon drie à vier dagen voor de eisprong.

Inwendig onderzoek

Als je vruchtbaar bent dan wordt de baarmoedermond zachter en gaat hij een beetje openstaan. Je kunt dit zelf voelen met je vingers. Het voelt dan zacht als je lippen of je oorlel. Als je niet vruchtbaar bent is de punt van de baarmoedermond harder.

De ovulatietest

De meest nauwkeurige methode is het gebruik van een ovulatietest. Deze kun je kopen bij de drogist of apotheek. Via de urine kun je de test gebruiken. De test meet de hoeveelheid Luteïniserend hormoon (LH) in je urine. Ongeveer 24 tot 36 uur voor de eisprong neemt de hoeveelheid hormoon toe. Dit duurt een dag of twee. Het gebruik van de test is erg eenvoudig. Je hoeft het staafje alleen maar in de plasstraal te houden en je kunt na enkele seconden gelijk het resultaat aflezen. In de bijsluiter van de test staat aangegeven op welke dagen je het beste kunt testen.
© 2010 - 2019 Jozzie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Ovulatietest: hoe werkt het en welke ovulatietesten zijn er?Ovulatietest: hoe werkt het en welke ovulatietesten zijn er?Wanneer je zwanger wilt worden kan het handig zijn om te weten wanneer je eisprong plaatsvindt. Een ovulatietest kan je…
Je wilt zwanger wordenJe wilt zwanger wordenZwanger worden is niet een gegeven dat altijd voor iedereen op het moment gebeurt dat het ook gewenst is. Er zijn vrouwe…
Zwanger worden, hoe gaat dat het best?Zwanger worden, hoe gaat dat het best?Zwanger worden lijkt veel mensen gewoon te overkomen, maar anderen hebben meer moeite om zwanger te raken. Wanneer je zw…
Wanneer vruchtbaar, eisprong, testen, innesteling, bevallingWanneer vruchtbaar, eisprong, testen, innesteling, bevallingWanneer je zwanger wilt worden heb je te maken met diverse data waarmee je rekening moet houden. Lees in dit artikel wan…

Reageer op het artikel "Snel zwanger worden"

Infoteur: Jozzie
Gepubliceerd: 01-10-2010
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!