InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Je wilt zwanger worden

Je wilt zwanger worden

Je wilt zwanger worden Zwanger worden is niet een gegeven dat altijd voor iedereen op het moment gebeurt dat het ook gewenst is. Er zijn vrouwen die na een lange tijd van proberen nog niet zwanger zijn, en naar andere manieren moeten uitkijken om zwanger te worden. Er zijn ook vrouwen die direct nadat besloten is dat een kindje welkom is zwanger zijn. Wie graag zwanger wil worden, kan in ieder geval rekening houden met het natuurlijke proces, en de momenten hierbinnen waarop de meeste kans op een zwangerschap bestaat.

Wens om een kindje te krijgen

De meeste stellen die besluiten om graag een kindje te willen, zullen eerst stoppen met anticonceptie en vervolgens in spanning de eerste paar maanden afwachten of de zwangerschap realiteit is geworden. Als na een paar maanden de zwangerschap niet bewaarheid wordt, maakt een deel van de stellen zich helemaal niet druk en wacht steeds de volgende maand weer af. Een ander deel wil echter zo graag dat het zwanger worden snel lukt, dat er informatie gezocht gaat worden over vruchtbaarheid en zwangerschap.

Vruchtbare periode

Gedurende de cyclus is er sprake van een specifieke vruchtbare periode en dat is op het moment van ovulatie. De ovulatie zal bij een regelmatige menstruatiecyclus van 28 dagen in het midden van die periode plaatsvinden, en dat is 14 dagen na de eerste dag van de laatste en 14 dagen voor de volgende menstruatie. Het moment van en net voor de ovulatie geeft dus de meeste kans om zwanger te worden, maar aangezien niet alle vrouwen een regelmatige cyclus hebben, kan het bepalen van de ovulatieperiode lastig zijn. In dat geval kan er gebruik worden gemaakt van een ovulatietest, aan de hand waarvan bepaald kan worden of er sprake is van een ovulatie. Een dergelijke test is simpel en kan aangeschaft worden bij bijvoorbeeld de drogist of een apotheek.

Als het niet lukt

Direct zwanger worden is voor weinig vrouwen weggelegd, en het is dan ook helemaal niet vreemd als er na zes maanden nog geen zwangerschap is ontstaan. Hoewel het grootste deel van de vrouwen gedurende het eerste jaar na het stoppen met de anticonceptie zwanger wordt, duurt het voor andere vrouwen langer. Als de zwangerschap na een jaar nog uitblijft en het vermoeden bestaat dat zwanger worden op de natuurlijke wijze een probleem gaat vormen, is het tijd om actie te ondernemen. De oorzaak van het niet zwanger worden kan bijvoorbeeld liggen aan endometriose of aan slecht werkende eierstokken bij de vrouw, maar ook kan het voorkomen dat de oorzaak bij de kwaliteit van het zaad van de man gelegen is. Onderzoeken kunnen meestal aantonen of er een reden is dat men nog niet zwanger is en op basis hiervan kan er naar een oplossing gezocht worden.

Sneller in verwachting raken

Als er een middel zou bestaan om snel zwanger te worden of om te bepalen wanneer een zwangerschap ontstaat, dan zouden veel vrouwen daar gebruik van willen maken. Heel snel zwanger worden is niet voor elke vrouw weggelegd, want het grootste deel van de vrouwen is na enkele maanden tot een jaar zwanger. Om toch zo snel mogelijk zwanger te willen worden, kan er wel rekening gehouden worden met een aantal aspecten, maar ook dat is geen garantie voor succes. Aan de hand van een onregelmatige menstruatiecyclus is het lastig te bepalen wanneer de meest vruchtbare periode zich aandient. Daar is echter wel een oplossing voor in de vorm van een ovulatietest. De ovulatietest kan bij de drogist of apotheek aangeschaft worden, bijvoorbeeld van ClearBlue, en is eenvoudig te gebruiken. Aangezien in de periode rond de ovulatie de kans op een zwangerschap na geslachtsgemeenschap het grootst is, kan een ovulatietest zeker behulpzaam zijn bij het snel zwanger willen worden.

Een goede gezondheid en snel zwanger zijn

Een gezond lichaam is een ideale basis om snel zwanger te willen worden. De gezondheid heeft niet alleen betrekking op de vrouw die zwanger wil worden, maar ook op de man. Een goede zaadkwaliteit zal sneller een zwangerschap in de hand werken, dan een slechte kwaliteit van het zaad. Teveel alcohol, roken en drugs hebben een negatieve invloed op de zaadkwaliteit, dus daar kan rekening mee gehouden worden. Gezond eten en voldoende lichaamsbeweging zorgen ervoor dat het lichaam in een goede conditie is, en dat is natuurlijk ook positief voor het geval er een zwangerschap ontstaat.

Lees verder

© 2013 - 2019 Annika_schrijft, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • Zwangerworden.nl
  • www.wij.nl

Reageer op het artikel "Je wilt zwanger worden"

Infoteur: Annika_schrijft
Laatste update: 09-05-2017
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!