InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > 10 tips om snel zwanger te worden

10 tips om snel zwanger te worden

10 tips om snel zwanger te worden De meeste stellen zijn wel even bezig om zwanger te worden. Zelfs de meest gezonde mensen hebben een kans van 20 procent (1 op 5 dus) om per ovulatie in verwachting te raken. Gelukkig kun je je kansen vergroten met deze tips!
Jullie willen graag een kindje en wel nu! In de praktijk ben je zo een half jaar bezig en zelfs als het een jaartje duurt is er in de meeste gevallen niets bijzonders aan de hand. Gelukkig kun je je vruchtbaarheid vergroten met deze simpele tips.

Om de dag

Om de dag, daar gaat het om. Drie keer per week dus. Met die regelmaat is de kans op een zwangerschap het grootst. Zo ben je altijd op tijd voor de ovulatie.

Let op je gewicht

Als je te zwaar bent heeft dat gevolgen voor je vruchtbaarheid. Uit onderzoek blijkt dat je vruchtbaarheid 4 procent daalt per BMI-punt boven de 29. Een gezond gewicht heeft een BMI tussen de 19 en 24,9. Is je gewicht boven de 25 BMI-punten dan ben je te zwaar, vanaf 30 spreekt men van obesitas. Te dun is ook niet goed, omdat dit in veel gevallen gevolgen heeft voor je ovulatie. Deze wordt onregelmatig of verdwijnt zelfs helemaal.

Let ook op zijn gewicht

Jazeker! Als vrouw ben je niet de enige die op haar gewicht moet letten als je graag zwanger wilt worden. Ook het mannelijk gewicht is van invloed. Uit onderzoek blijkt dat mannen die te zwaar zijn slechter zaad produceren.

Beperk je koffie inname

De wetenschap is het er niet over eens hoeveel koffie van invloed is op je vruchtbaarheid, maar dat er een link is is zeker. Dat blijkt uit onderzoek naar koffie gebruik tijdens ivf-behandelingen. Hoe minder koffie, hoe beter de ivf aansloeg. Sommige claims beweren zelfs dat je vruchtbaarheid daalt met 29 procent als je meer dan drie a vier koppen koffie per dag drinkt! Dit is ook de grens die zwangere vrouwen moet aanhouden, dus in het kader van better safe then sorry: hou je aan die vier koppen koffie per dag.

Hou je ovulatie in de gaten

De 48 uur voor de ovulatie ben je het meest vruchtbaar, omdat sperma langer in leven blijft dan een eicel. Gezond sperma leeft 48 uur of langer, een eicel is na 24 uur op. Sommige vrouwen voelen hun ovulatie aan, maar als je het zeker wilt weten kun je een ovulatietest gebruiken. Als deze vanaf je laatste menstruatie om de twee dagen gebruikt, kun je je ovulatie exact bepalen. Overigens geeft je afscheiding ook aan dat je ovulatie er aan zit te komen. Deze wordt dikker en plakkeriger, als een soort van lijm.

Gebruik geen glijmiddel

Van glijmiddel is bekend dat het de kans op een zwangerschap verkleint. Sommige merken doden zelfs de zaadjes, waardoor de kans om zwanger te worden verkeken is. Ook vaseline kun je beter niet gebruiken.

Eet gezond

Hoe gezonder je leeft, hoe groter de kans dat je snel zwanger wordt. Eet daarom veel vers fruit en groenten. Fruit met flavonoiden helpt bij het beschermen tegen schadelijke stoffen. Dit vind je in blauwe bessen, kersen, pruimen en tomaten. Let ook op dat je voldoende ijzer inneemt. Dit vind je onder andere in spinazie, broccoli en appelstroop.

Vermijd stress

Ook van stress is bekend dat het invloed heeft op je vruchtbaarheid. Geen wonder dus dat je zoveel verhalen hoort van mensen die tijdens de vakantie zwanger zijn geraakt.

Roken en alcohol

Mocht je toch nog twijfelen: roken en alcohol zijn schadelijk voor het ongeboren kind. Zo verhoogt het de kans op een miskraam. Maar roken en zelfs meeroken heeft ook invloed op je vruchtbaarheid, die daalt met maar liefst 33 procent! Dit geldt ook voor de mannen. Ook alcohol vermindert je vruchtbaarheid, maar het is vooral schadelijk is als je net zwanger bent.

Lees verder

© 2013 - 2019 Mikster, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Tips om vruchtbaarheid te bevorderenTips om vruchtbaarheid te bevorderenNiet voor iedereen is het realiseren van hun kinderwens iets van zelf sprekends. Er zijn een hoop vrouw en mannen die ni…
Zwanger worden en zijn boven je 40steZwanger worden en zijn boven je 40steZwanger worden en zijn op of boven het 40ste levensjaar van de vrouw: de kansen en percentages, de voor-en nadelen. Vrou…
Risicofactoren rondom je vruchtbaarheid (vrouw)Risicofactoren rondom je vruchtbaarheid (vrouw)Zwanger worden wordt lastiger wanneer er bepaalde risicofactoren aanwezig zijn. Een flink deel van deze risicofactoren k…
Je wilt zwanger wordenJe wilt zwanger wordenZwanger worden is niet een gegeven dat altijd voor iedereen op het moment gebeurt dat het ook gewenst is. Er zijn vrouwe…
Bronnen en referenties
  • www.van0naar40weken.nl

Reageer op het artikel "10 tips om snel zwanger te worden"

Infoteur: Mikster
Laatste update: 27-01-2014
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!