InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Risicofactoren rondom je vruchtbaarheid (vrouw)

Risicofactoren rondom je vruchtbaarheid (vrouw)

Risicofactoren rondom je vruchtbaarheid (vrouw) Zwanger worden wordt lastiger wanneer er bepaalde risicofactoren aanwezig zijn. Een flink deel van deze risicofactoren kun je als vrouw echter zelf beperken. Welke dit zijn en hoe je deze risicofactoren die je vruchtbaarheid negatief kunnen beïnvloeden uit kunt bannen, lees je in dit artikel.
Wanneer je graag zwanger worden wilt, is het belangrijk om te weten welke factoren je vruchtbaarheid kunnen beïnvloeden. Een deel van deze factoren kun je namelijk zelf beïnvloeden, zodat je de kans op een gezonde zwangerschap kunt vergroten.

Geslachtsziekten

Geslachtsziekten, ook wel seksueel overdraagbare aandoeningen (SOA’s) genoemd, kunnen je vruchtbaarheid negatief beïnvloeden. Sommige geslachtsziekten hebben nauwelijks tot geen symptomen, waardoor het voor kan komen dat je je helemaal niet bewust bent van het feit dat je een geslachtsziekte onder de leden hebt! Het komt zelfs voor dat vrouwen pas door hebben dat zij een geslachtsziekte hebben wanneer het zwanger worden niet zo soepel verloopt. De seksueel overdraagbare aandoening chlamydia, de meest voorkomende geslachtsziekte, kan je eileiders bijvoorbeeld zeer ernstig beschadigen wanneer het niet behandeld wordt. Bovendien vergroot chlamydia de kans op een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Laat je daarom voordat je zwanger probeert te worden testen op geslachtsziekten.

Gewicht

Een gezond gewicht is van essentieel belang wanneer je zwanger worden wilt. Uit diverse onderzoeken is naar voren gekomen dat vrouwen met onder- en overgewicht meer moeite hebben om zwanger te worden. Een BMI tussen de 20 en 25 is aan te raden.

Ondergewicht

Wanneer je ondergewicht hebt, raakt je hormoonhuishouding en daarmee je menstruatiecyclus verstoort. Er is namelijk een zekere hoeveelheid lichaamsvet nodig om de hormonen die betrokken zijn bij de eisprong aan te maken. Daarom zie je regelmatig dat vrouwen met extreem ondergewicht of anorexie zelfs helemaal geen menstruatie meer hebben.

Overgewicht

Vrouwen met overgewicht hebben meer moeite met zwanger worden en hebben daarnaast een grotere kans op complicaties tijdens de bevalling. De baby’s van moeders met overgewicht komen vaker ter wereld met behulp van een keizersnede. Ook hebben de moeders vaak meer last van vermoeidheid tijdens de zwangerschap.

Roken

Ook (mee)roken heeft een effect op de vruchtbaarheid. Vrouwen die roken of meeroken maken namelijk minder oestrogenen aan, waardoor de eierstokken minder goed functioneren. Ook de eileiders lijken aangetast te worden. Stop daarom tenminste een aantal maanden voor je zwanger probeert te worden met roken.

Alcohol

Over alcoholgebruik wanneer je zwanger probeert te worden is wat minder overeenstemming onder artsen. De ene arts raadt volledige alcoholonthouding aan, de ander stelt dat een klein glaasje zo af en toe best kan. Alcohol drinken gedurende de zwangerschap is echter ten zeerste af te raden.

Drugs

Er zijn verschillende soft- en harddrugs die de vruchtbaarheid negatief kunnen beïnvloeden. Zo kan langdurig gebruik van cannabis (wiet) tot kortere menstruatiecycli en een verhoogde hoeveelheid van het hormoon prolactine in het lichaam leiden. Prolactine kan ervoor zorgen dat je eisprong uitblijft. Ook heroïne vergoot de hoeveelheid prolactine in het lichaam. Tot slot kunnen cocaïne, heroïne en morfine tot vruchtafwijkingen leiden.

Stress

Wie kent er niet een dergelijk verhaal? Een stel dat al jarenlang keihard probeert zwanger te worden raakt onverwacht zwanger wanneer ze samen op vakantie zijn. Stress, bijvoorbeeld veroorzaakt door het krampachtig met een zwangerschap bezig zijn, kan je vruchtbaarheid namelijk negatief beïnvloeden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tips om vruchtbaarheid te bevorderenTips om vruchtbaarheid te bevorderenNiet voor iedereen is het realiseren van hun kinderwens iets van zelf sprekends. Er zijn een hoop vrouw en mannen die ni…
Zwanger worden: kansen en cijfersZwanger worden: kansen en cijfersHoe snel een vrouw zwanger raakt en wat de kans op een miskraam is, zijn afhankelijk van een heleboel factoren, zoals vr…
Ben ik vruchtbaar?Ben ik vruchtbaar?Vruchtbaarheid testen: wie zwanger wil worden, zal ook vruchtbaar moeten zijn. Het lijkt vanzelfsprekend maar dat is het…
Aandoeningen bij overgewicht en ondergewichtWat kun je nu krijgen voor aandoeningen als je overgewicht hebt of ondergewicht. Maar het gaat nu ook eens over ondergew…
Bronnen en referenties
  • Charlish, A. & Davies, K. (2004) Natuurlijke conceptie en zwangerschap. Uitgeverij Veltman Uitgevers
  • De Grient Dreux, A. (2004) Zwanger raak je niet vanzelf. Uitgeverij Spectrum.
  • Stoppard, M. (2001) Baby! Vruchtbaarheid, zwangerschap en geboorte. Uitgeverij Lifetime

Reageer op het artikel "Risicofactoren rondom je vruchtbaarheid (vrouw)"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 19-02-2012
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Kans op zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!