InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Zwanger worden: kansen en cijfers

Zwanger worden: kansen en cijfers

Zwanger worden: kansen en cijfers Hoe snel een vrouw zwanger raakt en wat de kans op een miskraam is, zijn afhankelijk van een heleboel factoren, zoals vruchtbaarheid, leefstijl en leeftijd. Er bestaan een heleboel statistieken over de kans om zwanger te raken, de kans op een miskraam en de invloed van leeftijd hierop. Uit deze cijfers kun je aflezen dat het niet als gemiddeld wordt beschouwd om binnen een paar maanden zwanger te raken.

Hoe snel kan ik zwanger raken?

  • 30 procent van de vrouwen wordt binnen 3 maanden zwanger
  • ruim 80 procent van de vrouwen wordt binnen een jaar zwanger
  • 90 procent van de vrouwen wordt binnen 2 jaar zwanger

Gemiddeld is de kans om zwanger te raken ongeveer 15 tot 20 procent per maand, maar toch zijn de verschillen in vruchtbaarheid per individu heel verschillend. Sommige vrouwen zijn zijn supervruchtbaar: zij hebben een kans per maand van 50 tot 60 procent om zwanger te raken. De kans dat zij binnen een half jaar zwanger zijn, is 100 procent. Daarnaast zijn er vrouwen die gewoon vruchtbaar zijn. Zij hebben een kans van 15 tot 20 procent per maand en van hen is 75 procent binnen een half jaar, 90 tot 95 procent binnen een jaar en 100 procent binnen 2 jaar zwanger. De vrouwen die matig vruchtbaar zijn hebben een kans van ongeveer 5 procent per maand om zwanger te worden en van hen is 45 procent binnen een jaar en 70 procent binnen 2 jaar zwanger.

Wat verkleint de kans op vruchtbaarheid en vergroot de kans op een miskraam?

Leeftijd

Globaal gezegd neemt de kans om zwanger te worden tussen het 30e en 35e levensjaar met de helft af. En dat gaat steeds sneller naarmate de vrouw ouder wordt. De gemiddelde kans van een 30-jarige om zwanger te worden is per maand ongeveer 15 tot 20 procent, bij een 35-jarige is dat nog een kleine 10 procent en bij een 38-jarige is dat nog 5 procent. Dat betekent niet dat je niet zwanger kunt worden als je 35 jaar of ouder bent, alleen dat het langer kan duren. Hetzelfde geldt overigens voor mannen: na het 45e levensjaar wordt de kwaliteit van het sperma steeds minder omdat de hoeveelheid zaadcellen afneemt en de bewegelijkheid van de zaadcellen ook steeds minder wordt.

Oudere vrouwen (boven de 35 jaar) produceren gemiddeld vaker eicellen met afwijkingen in de chromosomen dan vrouwen die jonger zijn. Deze afwijkingen spelen waarschijnlijk een belangrijke rol in het krijgen van een miskraam. Overigens is de kans op een miskraam het hoogst in de eerste 4 weken van de zwangerschap. De kans op een miskraam is gemiddeld 10 procent. Als je jonger bent dan 29 is die kans gemiddeld 8 tot 9 procent; als je tussen de 30 en 35 bent is de kans gemiddeld 11 procent en als je boven de 35 bent, neemt deze kans exponentieel toe.

Over- en ondergewicht

Er wordt wel eens beweerd dat hoe zwaar (of hoe licht) je bent invloed kan uitoefenen op de kans die je hebt om zwanger te worden. Een te laag gewicht kan ervoor zorgen dat de menstruatie cyclus onregelmatig is, of zelfs helemaal stopt. Het lichaam krijgt niet voldoende voedingsstoffen binnen om gezond te blijven en om zwanger worden. Door te weinig of verkeerde voeding kan de aanmaak van bepaalde hormonen afnemen waardoor eitjes minder goed kunnen rijpen. Overgewicht kan er ook voor zorgen dat de hormoonbalans verstoord raakt, omdat vet invloed heeft op de aanmaak van bepaalde hormonen die ook betrokken zijn bij het zwanger worden (en zwanger blijven). Het is dus belangrijk dat een vrouw die zwanger wil worden haar gewicht binnen de veilige grenzen houdt.

Zwanger worden kan dus even duren

Wat uit deze cijfers blijkt, is dat het niet de norm is dat vrouwen binnen een paar maanden zwanger zijn, wat wel veel mensen denken. Veel vrouwen raken een beetje in paniek als het binnen een half jaar of jaar nog niet is gebeurd. Het hangt van een heleboel factoren af. Het betekent ook niet per definitie dat ‘oudere’ vrouwen niet meer zwanger kunnen worden of geen zwangerschap kunnen volbrengen.

Deze cijfers zijn gebaseerd op gemiddelden. Het kan zijn dat je domme pech hebt en dat het een jaar of langer duurt of dat je 1 of meerdere miskramen krijgt. Maar je kunt net zo goed mazzel hebben en zwanger raken binnen een paar maanden en dit tot een goed einde brengen. Gemiddeld gezien is het wel beter om op jongere leeftijd te starten met zwangere worden als je een kinderwens hebt, om de kans op lang wachten en het risico van een miskraam tot een minimum te beperken.
© 2014 - 2018 Peterma, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zwanger worden: hoe lang of wanneer?Zwanger worden: hoe lang of wanneer?Samen heb je besloten om de toekomst te delen, samen én met een kindje. De voorbehoedsmiddelen gaan aan de kant, en iede…
Zwanger worden en zijn boven je 40steZwanger worden en zijn boven je 40steZwanger worden en zijn op of boven het 40ste levensjaar van de vrouw: de kansen en percentages, de voor-en nadelen. Vrou…
Wat is de beste leeftijd om zwanger te worden?Wat is de beste leeftijd om zwanger te worden?Zowel vrouwen van twintig, dertig of veertig kunnen de wens hebben om zwanger te worden en een kindje te krijgen. Welke…
Zwanger worden na een miskraamZwanger worden na een miskraamEen miskraam, en nu? Een miskraam ontstaat meestal door een aanlegfout van het vruchtje. Na je miskraam wil je eigenlijk…
Zwanger met 50 jaar of ouderZwanger met 50 jaar of ouderZwanger worden op een leeftijd van 50 jaar of ouder: voor velen vrouwen ondenkbaar of onhaalbaar. Toch komt het regelmat…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: TBIT, Pixabay
  • http://www.ovulatie-berekenen.com/kans-op-een-zwangerschap/
  • http://www.oudersvannu.nl/zwanger-worden/gezondheid-verzorging/vruchtbaarheid/kans-op-zwangerschap-vergroten/

Reageer op het artikel "Zwanger worden: kansen en cijfers"

Infoteur: Peterma
Gepubliceerd: 07-11-2014
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!