InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Zwanger en lage bloeddruk: Tips voor zwangere vrouwen

Zwanger en lage bloeddruk: Tips voor zwangere vrouwen

Zwanger en lage bloeddruk: Tips voor zwangere vrouwen Zwanger en lage bloeddruk is een combinatie die vaak voorkomt. Volwassenen hebben normaal een bloeddruk van 120/80. Bij zwangere vrouwen komt het vaak voor dat ze last hebben van een lage bloeddruk. De bloeddruk van 90/60 of lager wordt als laag beschouwd. Je bloeddruk wordt bij elk bezoek aan de verloskundige gemeten.

Geen grote risico's

In principe loop je geen grote risico’s wanneer je een lage bloeddruk hebt en is het ook niet gevaarlijk voor de baby. Wanneer je bloeddruk te hoog is kan dat wel gevaarlijk zijn, zowel voor jou als voor je baby. Maar tijdens je zwangerschap zal je je natuurlijk niet lekker voelen met een lage bloeddruk. Klachten die bij veel zwangere vrouwen met een lage bloeddruk voorkomen zijn duizeligheid en vermoeidheid. Je zal blij zijn met het feit dat een lage bloeddruk geen grote risico’s met zich meebrengt voor de gezondheid van de baby, maar als zwangere vrouw wil je wel zo normaal mogelijk kunnen functioneren. Er zijn kleine dingen die je kan doen die jou helpen om je toch iets beter te voelen.

Oorzaak lage bloeddruk bij zwangerschap

Er gebeurt heel veel in het lichaam van een vrouw tijdens haar zwangerschap. Zo moet het hart meer bloed pompen om de placenta ook van bloed te kunnen voorzien. De wanden van de bloedvaten zijn door de hormonen tijdens de zwangerschap wat zwakker. Het bloedvat wordt daardoor wijder en dat heeft als gevolg dat het bloed minder snel gaat stromen. Het bloed wordt bij een normale bloeddruk op het correcte tempo door het lichaam gepompt. Bij een lage bloeddruk gebeurt dat veel langzamer. Je kan je daardoor heel beroerd voelen, ondanks het feit dat het verder geen kwaad kan.

Symptomen lage bloeddruk

Wie een lage bloeddruk heeft, kan van verschillende dingen last hebben. De verschijnselen die het meest voorkomen bij lage bloeddruk zijn: vermoeidheid, duizeligheid en flauw vallen.

Wat te doen bij lage bloeddruk tijdens zwangerschap

Er is in principe niet veel wat je kan doen tegen lage bloeddruk tijdens je zwangerschap. Er zijn wel een aantal dingen die je kan proberen om er niet veel last van te hebben.
  • Ten eerste moet je altijd naar je lichaam luisteren. Vooral als je zwanger bent is dat heel belangrijk. Als het even niet gaat is het beter om gewoon te rusten zonder je schuldig te hoeven voelen.
  • Een tip die je kan gebruiken wanneer je je duizelig voelt of wanneer je flauw gaat vallen is om met je hoofd tussen de knieën te gaan zitten.
  • Een ander verschijnsel is dat bij het snel opstaan het zwart voor je ogen wordt en je duizelig wordt. Dit kan je voorkomen door iets rustiger op te staan.
  • Als je te lang stil staat kan dat ook een probleem zijn. Je bloedsomloop kan het beste in gang worden gehouden door beweging. Voor zwangere vrouwen die een lage bloeddruk hebben is het het beste om te bewegen of te zitten.
  • Je moet rustig aan doen bij warm weer, want de kans is dan groter op een lagere bloeddruk. Je bloed stroomt namelijk langzamer door het weer. Je zal dan ook meer klachten hebben.
  • Door voldoende te eten en te drinken zal je niet zo snel duizelig worden. Denk hierbij aan gezonde tussendoortjes. Af en toe een zoute dropje eten helpt ook tijdelijk tegen de klachten.
© 2013 - 2018 Hyperinfoteur, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Symptomen lage bloeddruk: Hoe herken je te lage bloeddruk?Symptomen lage bloeddruk: Hoe herken je te lage bloeddruk?Iedereen weet inmiddels wel dat een hoge bloeddruk en een te hoog cholesterol gehalte schadelijk kunnen zijn voor de gez…
Wat kun je doen aan een lage bloeddruk?Wat kun je doen aan een lage bloeddruk?Inmiddels weten we dat een hoge bloeddruk een gevaar is voor de gezondheid. Mensen die last hebben van een lage bloeddru…
Zwanger en hoge bloeddruk – De risico’s en klachtenZwanger en hoge bloeddruk – De risico’s en klachtenVan zwangere vrouwen heeft ongeveer vijftien procent last van hoge bloeddruk. De medische naam hiervoor is hypertensie.…
Bronnen en referenties
  • Babycenter.com

Reageer op het artikel "Zwanger en lage bloeddruk: Tips voor zwangere vrouwen"

Reactie

Rosanne, 19-07-2014 23:28 #1
Tip 2: met je hoofd tussen je knieën. Leuk, maar zeker nooit geprobeerd met zo'n bolle buik :')

Infoteur: Hyperinfoteur
Gepubliceerd: 07-01-2013
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!