InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Symptomen lage bloeddruk: Hoe herken je te lage bloeddruk?

Symptomen lage bloeddruk: Hoe herken je te lage bloeddruk?

Symptomen lage bloeddruk: Hoe herken je te lage bloeddruk? Iedereen weet inmiddels wel dat een hoge bloeddruk en een te hoog cholesterol gehalte schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid maar hoe zit het nu eigenlijk met een te lage bloeddruk? Hoe herken je een lage bloeddruk, wanneer je daar last van hebt? Wat zijn de oorzaken van hypotensie en hoe werk je toe naar meer gezonde bloeddruk waarden? Lees hier alles over de symptomen, oorzaak en behandeling van een te lage bloeddruk tijdens zwangerschap of op andere momenten.

Wat is een te lage bloeddruk? Wat zijn gezonde bloeddruk waarden?

De bloeddruk van mensen wordt gemeten door de zogenaamde bovendruk en onderdruk vast te stellen met een bloeddrukmeter. De bovendruk zegt iets over de druk op de slagaderen bij het pompen van het hart, terwijl de onderdruk inzicht geeft in de druk in de bloedvaten bij rust. Een gezonde bloeddruk heeft een bovendruk van 120 en een onderdruk van 80. Van een medische te lage bloeddruk of hypotensie wordt gesproken bij een bovendruk van 90 en een onderdruk van 60. Bij 140 boven 100 wordt over het algemeen gesproken van een te hoge bloeddruk of hypertensie.

Wat is de oorzaak van een lage bloeddruk ofwel hypotensie?

Behalve dat je erfelijk gezien over een langere periode een te lage bloeddruk kunt hebben, kunnen ook andere oorzaken zorgen voor een tijdelijk te lage bloeddruk zorgen. Uitdroging, zwangerschap, slecht functioneren van het hart, een open wond maar ook een allergische reactie zijn bijvoorbeeld factoren die hypotensie in de hand werken. Maar ook stress, maag-darm problemen en medicatie kunnen leiden tot een verlaging van de bloeddruk. Trombose ten gevolge van vliegen kan tenslotte ook een oorzaak zijn van een spontane hypotensie.

Wat zijn de symptomen van een te lage bloeddruk?

Hoewel het ook kan voorkomen dat er helemaal geen klachten zijn ten gevolge van een te lage bloeddruk, merken mensen meestal wel iets van hypotensie. Klachten als duizeligheid, met name bij plotseling opstaan, een licht gevoel in het hoofd maar ook flauwvallen kunnen optreden. Ook kun je je in het algemeen onwel voelen, er bleek uitzien, vermoeidheid, een zwakke pols hebben of verwijde pupillen hebben. Verder kun je last hebben van misselijkheid en de aandrang voelen om naar het toilet te gaan. Aanvallen van koud zweten kunnen optreden bij een plotselinge daling van de bloeddruk.

Hoe zit het met lage bloeddruk tijdens de zwangerschap?

Zwangere vrouwen krijgen dikwijls last van een te lage bloeddruk vanaf de derde maand van de zwangerschap. Dit komt doordat de baarmoeder druk uitoefent op de aorta en het vaatstelsel. Hierdoor is het aan te raden om niet op de rug te slapen en niet te plotseling op te staan vanuit de bank. Wanneer je te snel opstaat, kun je onwel worden of flauwvallen en dat is tijdens een zwangerschap een reden om voorzichtig te zijn. Wanneer je erg veel last hebt van de hypotensie, is het raadzaam om naar de huisarts te gaan voor passende medicijnen om de bloeddruk iets te verhogen.

Hoe kun je lage bloeddruk behandelen of zelf je bloeddruk verhogen?

Wanneer je naar de huisarts gaat, kan die je eventueel medicijnen voorschrijven met een bloeddruk verhogende werking. Wanneer je geen klachten hebt, kan het zijn dat er niet wordt gekozen voor medicatie. Zelf kun je je bloeddruk verhogen door meer zout te eten, minder koffie te drinken, veel te drinken maar liefst geen alcohol en regelmatig te bewegen. Te lang douchen of in een warm bad zitten is niet aan te raden. Ook is het aan te bevelen om regelmatig te eten op een dag en voldoende rust te nemen zeker aan het einde van een werkdag.
Gerelateerde artikelen
Zwanger en lage bloeddruk: Tips voor zwangere vrouwenZwanger en lage bloeddruk: Tips voor zwangere vrouwenZwanger en lage bloeddruk is een combinatie die vaak voorkomt. Volwassenen hebben normaal een bloeddruk van 120/80. Bij…
Wat kun je doen aan een lage bloeddruk?Wat kun je doen aan een lage bloeddruk?Inmiddels weten we dat een hoge bloeddruk een gevaar is voor de gezondheid. Mensen die last hebben van een lage bloeddru…
Zwanger en hoge bloeddruk – De risico’s en klachtenZwanger en hoge bloeddruk – De risico’s en klachtenVan zwangere vrouwen heeft ongeveer vijftien procent last van hoge bloeddruk. De medische naam hiervoor is hypertensie.…
Duizelig, moe, misselijk: oorzaken duizeligheid bij opstaanDuizelig, moe, misselijk: oorzaken duizeligheid bij opstaanWat kunnen de oorzaken zijn van mijn duizeligheid en moe zijn? Waarom kan ik duizelig worden bij het opstaan? Duizelighe…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Symptomen lage bloeddruk: Hoe herken je te lage bloeddruk?"

Reacties

N. Boersma, 12-08-2015 18:16 #2
Ik wordt hier niet veel wijzer van.
Vorige week was mijn bloeddruk laag.
Waarden als 94/59, 91/56, 91/46, 97/48 kwamen voor.
Nu ligt het wat normaler, 115/61.

Ben hartpatient, lage bloeddruk is van belang maar wanneer kom je in de gevarenzône?
Ik kan toch niet voor elk wissewasje naar de cardioloog rennen?

Laura, 21-02-2013 09:10 #1
Ik heb eigenlijk altijd wel last van een lage bloeddruk (zit in de familie), de waarden liggen dan tussen de 90 en 105 en 60 en 70. Ik heb daar nooit echt last van gehad (behalve dan tijdens mijn zwangerschappen), maar de laatste 2 jaar heb ik veel last van hoofdpijn en duizeligheid. De huismiddeltjes, als veel drinken en zout eten doe ik al maar helpen niet. Ik denk erover om bij de huisarts om medicijnen te vragen. Maar hebben deze medicijnen ook bijwerkingen? En komt het inderdaad vaker voor dat met (spannings)hoofdpijn kan krijgen van een te lage bloeddruk?

Infoteur: Sterretje999
Gepubliceerd: 16-03-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!