InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Eetstoornis NAO

Eetstoornis NAO

Eetstoornis NAO De eetstoornis NAO (niet anders omschreven) is de diagnose die gesteld wordt als patiënten niet aan alle criteria van een bepaalde eetstoornis voldoen. Dat zegt overigens niets over de ernstig van de eetstoornis. Wat is NAO en wat zijn de oorzaken en gevolgen van deze eetstoornis?

Anorexia nervosa

Mensen met anorexia nervosa zijn bang om te dik te worden, terwijl zij ondergewicht hebben. Eten en gewicht zijn een obsessie, het neemt hun dagelijks leven in beslag. Sommigen vertonen compensatiegedrag: ze gebruiken laxeermiddelen, sporten intensief of braken. Van alle psychiatrische ziekten overlijden de meeste mensen aan anorexia en boulimia nervosa.

Boulimia nervosa

Een belangrijk van de eetstoornis boulimia nervosa zijn de eetbuien, die regelmatig plaatsvinden. Grote hoeveelheden voedsel worden verorberd; na afloopt braakt de patiënt om het kwijt te raken. Dat gebeurt ook door intensief te sporten, te vasten of door laxeermiddelen te gebruiken. Het verschil tussen anorexia en boulimia zit hem vooral in het gewicht. Mensen met boulimia hebben meestal een normaal gewicht, terwijl ondergewicht een kenmerk is van anorexia.

BED

BED staat voor Binge Eating Disorder. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is dit de meest voorkomende eetstoornis in Nederland. Mensen met BED hebben overgewicht en regelmatig vreetbuien. Deze compenseren ze niet (door bijvoorbeeld braken of laxeren), in tegenstelling tot mensen met boulimia.

NAO

Niet iedere eetstoornis laat zich in een hokje plaatsen. Soms voldoet een patiënt niet aan alle DSM-criteria die zijn opgesteld om een eetstoornis te diagnosticeren. In dat geval kan de diagnose NAO worden gesteld.

Wat is NAO?

Het kan voorkomen dat iemand niet alle symptomen van een bepaalde eetstoornis vertoont, maar niet aan alle DSM-criteria voldoet. In dat geval spreekt men van NAO: niet anders omschreven. Een paar voorbeelden van NAO zijn de volgende situaties:
  • Een meisje voldoet aan alle kenmerken van anorexia nervosa, maar menstrueert nog.
  • Een vrouw heeft een keer per week eetbuien, waarbij ze haar eten uitbraakt
  • Er is sprake van alle kenmerken van boulimia, maar er zijn niet elke week eetbuien

Oorzaken NAO

De oorzaak van NAO is waarschijnlijk een combinatie van biologische, psychologische en sociale factoren. De oorzaken zijn niet anders dan die van andere eetstoornissen: anorexia, boulimia en BED. NAO wordt dan ook niet aangemerkt als "aparte" eetstoornis, het is eerder een verzamelnaam van eetstoornissen die niet binnen de kaders passen.

Gevolgen van eetstoornis

Een eetstoornis heeft een aantal gevolgen, voor het lichaam van de patiënt, maar ook voor de sociale omgeving en relaties meet anderen.
  • Lichamelijke gevolgen: menstruatiestoornissen, dit kan uiteindelijk tot onvruchtbaarheid leiden. Andere lichamelijke gevolgen zijn tandbederf (als gevolg van braken), een verhoogde kans op osteoporose en afbraak van spierweefsel
  • Psychische gevolgen: er treden veranderingen op qua emoties. Emoties worden afgevlakt, er treden angsten op de voorgrond. De persoonlijkheid kan veranderen. Concentratieverlies is ook een veel voorkomende psychische klacht.
  • Sociale gevolgen: problemen met sociale contacten of in de gezinssituatie. Mensen kunnen in een sociaal isolement raken.
Gerelateerde artikelen
Ondergewicht: oorzaken en gevolgenOndergewicht: oorzaken en gevolgenOndergewicht brengt een aantal risico's met zich mee. Zo is er een verhoogde kans op osteoporose oftewel botontkalking.…
Eetstoornis: volwassen succesvolle vrouw met anorexiaEetstoornis: volwassen succesvolle vrouw met anorexiaAnorexia is niet een typische ziekte onder tieners, veel volwassen en succesvolle vrouwen, vaak dertigers, hebben tegenw…
Gevolgen van ondergewichtGevolgen van ondergewichtOvergewicht is een bekend verschijnsel: voor ondergewicht daarentegen is er veel minder aandacht. Wat is ondergewicht, w…
Signalen van een eetstoornisSommige signalen die een eetstoornis aanduiden worden vaak niet opgemerkt door ouders, vrienden en familie. Tieners kunn…
Waardoor ontstaan anorexia?Waardoor ontstaan anorexia?Er zijn al veel onderzoeken gedaan naar het ontstaan van anorexia. Waarom ontwikkelt iemand een eetstoornis? Wat zijn de…
Bronnen en referenties
  • SABN
  • Ursula

Reageer op het artikel "Eetstoornis NAO"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 16-03-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!